Barn är skaldjur

Status
Stängd för vidare inlägg.

CillaW

Trådstartare
Hade ett långt samtal med en mycket klok person i dag, delvis om hur mycket min tioåriga dotter testar mig. För några dagar sedan hade vi en tretimmars sammandrabbning som förlöpte väldigt bra. Till slut.

Hon var grinig och retlig, hade tråkigt, bråkade med sin bror, slängde saker omkring sig.
Hon behövde komma ut och få frisk luft - vi gick fem varv runt huset med henne vilt protesterande. Hon behövde äta - hon fick en risifrutti. Hon behövde vila - hon låg efter många om och men i sängen och läste en serietidning.

Innan och under och emellan retade hon gallfeber på sin bror, skrek åt mig, kallade mig för hemsk och dum mamma, vägrade allt jag bad/sa till/krävde att hon gjorde, slogs, sa att hon var trött på mig och att jag tycker bättre om hennes bror.

Inte en enda gång på tre timmar tappade jag humöret! Slagen bemöttes med kramar, skriken med lugnt upprepande och när hon vägrade lägga sig, vägrade vara uppe, så sa jag "ok, då måste du sväva fritt i luften!" - och sen när jag skojade om att skicka henne till Främlingslegionen löstes allt upp i skratt.
Åh, jag känner så väl igen hur det var att vara i den åldern. Man är så ilsken och upprörd och kan inte ta sig ur situationen på något sätt.

Samtalet i dag gav mig en syn på hur hon fungerar nu: hon behöver vara ett skaldjur, med ett fast skal runtomkring, för att kunna utvecklas till ett ryggradsdjur med den fasta ramen inom sig. Jag måste som vuxen bistå med det skalet.

Visst är det ett bra sätt att förstå ett förpubertetsbarn?
 
Sv: Barn är skaldjur

Jag tror det kallas trotsålder ;)

Min dotter har gått direkt från trotsåldern till förpuberteten och kommer att få en pubertet som kan mätas på Richterskalan.

Och hennes bror är tvärtom.
 
Sv: Barn är skaldjur

Så där beter sig alla min mer eller mindre och den yngsta är bara 1½ år. :crazy: Fast jag fick höra att hamnar barn i trotsåldern tidigt och sedan går dirket till förpuberteten utan att passera gå så ska man som förälder vara stolt. :eek: För då har man gjort ett bra jobb med att göra dem trygga så de vågar trotsa och ändå veta att mamma och pappa älskar dem.
 
Sv: Barn är skaldjur

Det är förstås alltid en tröst... och när hon inte är på tvärtemotarghumör är hon världens goaste :love:

Men vad säger det om hennes bror, som alltid varit lugn och stabil? :crazy:
 
Sv: Barn är skaldjur

CillaW skrev:
Det är förstås alltid en tröst... och när hon inte är på tvärtemotarghumör är hon världens goaste :love:

Men vad säger det om hennes bror, som alltid varit lugn och stabil? :crazy:
:crazy: Att han kommer börja trotsa när han blir äldre? Ingen aning faktiskt!
 
Sv: Barn är skaldjur

CillaW skrev:
Men vad säger det om hennes bror, som alltid varit lugn och stabil? :crazy:

Klarar sig fint utan både ryggrad och skal, alltså? Då är han nog en sån här:
ink.jpg


Bästa sorten:love:

(Fint berättat om skaldjuret:bow: )
 
Sv: Barn är skaldjur

Det var en bra beskrivning! Min son är så där fast han är bara åtta år. Problemet är bara att när jag är trött så har jag inte tillräckligt med tålamod och blir själv arg och skriker fast det är helt meningslöst. Kramar och tålamod är det som hjälper bäst.
 
Sv: Barn är skaldjur

Som antytts i en annan tråd: Du måste vara i en ypperlig form, som inte tappar humöret på tre timmars barnbråk!

Om det kan glädja dig gick min son från sexårskrisen till förpubertet utan paus, för att sedan vid dryga tolv års ålder bli riktigt hanterlig, och är det, i stort sett, alltjämt. Vid 16.
 
Sv: Barn är skaldjur

Petruska skrev:
Som antytts i en annan tråd: Du måste vara i en ypperlig form, som inte tappar humöret på tre timmars barnbråk!

Om det kan glädja dig gick min son från sexårskrisen till förpubertet utan paus, för att sedan vid dryga tolv års ålder bli riktigt hanterlig, och är det, i stort sett, alltjämt. Vid 16.

Ja, jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv.
Det var ett tag sen förra rejäla sammandrabbningen, som även den slutade i kramar. Och en sönderriven tröja.

Mycket tror jag beror på att jag så förtvivlat väl känner igen vad hon går igenom - och minns vad jag själv längtade efter under alla mina förpubertala taggar.
 
Sv: Barn är skaldjur

Det heter inte trotsålder, det heter självständighetsutveckling. Det mantrat har jag upprepat för mig själv många gånger...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 391
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 306
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp