Barmarksdrag

SunDown

Trådstartare
Jag tänkte kolla om det är någon här som håller på med barmarksdrag. Har fått upp ögonen för denna sport.
Min hund är en 4,5 årig rottis/dobermann tik. Hon blir helt galen när jag tar från cykeln och så har jag läst lite om denna sport. Hon är nu genomgången av fysioterapeut och inga problem hittades (super lycklig matte!!). Nu har vi påbörjat användningen av viktmanschetter (utan vikter i 2 veckor). Nästa månad ska vi röntga hennes höfter och sen ska vi ta en privat lektion i detta..
Är det någon här inne som håller på med barmarksdrag? :D

Jag tävlar inte, men kör väldigt aktivt och har gjort i några år nu. Kör mellan 1-4 hundar framför (har jäkligt bra lydnad på dem så det funkar ypperligt, men bromsarna slits rätt bra när det är lerigt;)). Vintertid kör vi med spark eller snowracer. Kör ffa som komplement till övrig fysträning, enda sättet att kunna låta dem ta i både fart - och uthållighetsmässigt.

Vinterdrag med snowracern är helt jäkla underbart!
299821_10151417978978666_1909399560_n.jpg

10511333_10152390990503666_5099396701436303469_n.jpg

Det ser jätte mysigt ut.. :D Min hund kan inte riktigt ordet stopp så därför ska vi gå en lektion.. :P
Min plan är testa starta en tävling någon gång kanske nästa år.. :) De skulle vara kul om jag hittade någon som håller till i Stockholm/ Uppsala som man kan träna lite med i framtiden. :)

Haha, vilka härliga filmer @Migo ! Får erkänna att det är lite skönt att se att till och med dina hundar är i alla fall nästan som vanligt... öh, folk ibland! :p
(Och smart att du la den lite busigare filmen sist, så fick man först lite ångest för de perfekta hundarna och sen en payoff med att de minsann hattar runt emellanåt de med! :up: ;):laugh:)

Men det ser verkligen jättehärligt ut, får passa mig så jag inte impulsskaffar mig ett corsi-spann! :rofl:

Åh vilken bra trådstart! Jag har precis fått upp ögonen för sporten. Det ska gå en helgkurs på klubben här i september och jag är sugen på att vara med.

Jag har börjat lite i år. Inga tävlingsplaner utan för fysträningens skull. Kör med cykel och i vinter blir det skidor.

Mina hundar är för unga men jag är intresserad av draget. Flera i min ras håller på och det är ett fint sätt att låta hunden få utlopp för energin. Det som är aktuellt för oss är inte tävlingsporterna i barmarksdrag men jag kommer köra med mina hundar när de är färdigvuxna, med skidor, pulka, cykelkärra eller vad det nu blir förutsättningar för. Jag tänker att det är ett nyttigt arbete för en hund såväl som för en häst.

Jag är superintresserad! Skulle gärna ha kontakt med någon klubb, men verkar inte vara något här (bor i Örebro), så att det blir rätt från början. Eller någon som kan :) tror min dam skulle gilla det och det ser så himla roligt ut.

Öbk är ju väldigt aktiva inom draget, karlskoga bk likaså. I motala har de grundkurser med jättebra instruktörer men det blir ju en bit att åka.

Följer tråden, är småbesatt av drag på både barmark och snö, men jag måste helt enkelt ha en ny (till) hund först.

#11 Lejonelle, vad har du för ras?

Vad använder ni för utrustning på hunden vid drag?

Jag är mest nervös över att Max kommer kuta som en idiot och sen helt plötsligt tvärstanna så att jag gör femtioelva kullerbyttor på rad.

Nomeselar, draglina med expander och midjebälte. Har ca 3 meter till hundrumpan från fordonet när jag kör och 2 meter när jag går/joggar. Det gäller att ha lite bromssträcka mellan sig och hunden så fort man har ett fordon och kör snabbare än promenadtakt.

Mina körs in till fots och får då grundläggande säkerhetsregler inpräntat:
Stanna aldrig för att nosa/kissa.

Drick och bada på givet kommando, inte annars.

Ät gärna snö i farten, men dra inte åt sidan.

Stanna, sakta in eller öka på mitt kommando, tjuvstarta aldrig!

Gå rakt fram i angiven fart även med lockande störning vid sidan av vägen.

Gå till dikeskanten och stanna vid omkörning/möte med bil.

Tjuvstarta aldrig.

Jag ger travkommando innan kluriga svängar eller andra naturhinder, som en typ av halvhalt för att de ska vara fokuserade på mig.

Har kommandon för:
Höger/vänster
Stanna
Sakta
Trava
Öka
Kuta gärnet
Stanna i diket
Vänd om
"Parkeringskommando"
Drick/bada i diket
Påhejande för omkörning/passage av störning
Mfl...

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 962
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 906
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 144
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Har en 11 årig snart 12 årig rottis hane som jag misstänker borrelia på. För ca en o halv månad sedan fick han konstiga symtom han blev...
Svar
18
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka