barkande häst. hjälp!

C

catta_84

hej. min häst barkar på träden i hagen... under vinter så antog jag att han var uttråkad i skitvädret men han gör det även nu på betet.... det är stora fina hagar med mycket bete.... varför gör han då så??? han förstör ju träden å ja vill ju inte ha munkorg på honom. han är ingen unghäst utan är en halvblodskorsning på snart 18 år. utöver betet så får han ca 1 liter havre per dag. rids 5 dagar i veckan med ett dressyr pass och ett hopp pass inräknat. har han brist på något eller är detta bara ett beteende???? nån som har samma problem???

tack på förhand!

Sv: barkande häst. hjälp!

hästar äter det dom behöver . så förmodligen är det ngn brist , o det kommaer han åt i barken , min äter asp bark..

han tycker väl de är gott, om man vill skydda träden så har jag sett många som sätter nån slags galleraktigt runt träden så inte hästen kommer åt de.

eller så får man helt enkelt sätta ett litet staket runt så dom inte kommer åt dom.

men du vet inte om det är något speciellt som dom har brist av då som man kan ge får att få bort detta beteende?

Jag vet att en del ger sina hästar aspbarkpellets men jag vet inte om det är något som 'hjälper' när de tuggar på träden.

Jag tror att en del hästar kanske helt enkelt gillar bark/kvistar/löv,
min ena häst brukar dra/skala av allt på alla buskar hon går förbi i perioder, ser rätt gulligt ut när hon går med en pinne i munnen när man är ute å promenerar med henne.. :love:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 850
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 513
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka