Barfotaverkning och verkning -vad är skillnaden?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja som rubriken undrar jag varför en del kallar sig barfotaverkare. Skor de verkligen aldrig? Är det det som är den största skillnaden?

Om någon säger "min häst ska vara barfotaverkad" betyder det?

Eller säger "min häst ska vara verkad".

Barfotaverkare= inga riktiga hovslagare.

Har jag rätt?

Sv: Barfotaverkning och verkning -vad är skillnaden?

Jag tror att det kan handla om skillnaden mellan hovslagare=någon som genomgått hovslagarutbildning (undantag kan förstås finnas gällande de som är äldre och som gått enbart som lärlingar)
och barfotaverkare= har eventuellt någon annan utbildning.

De som kallar sig barfotaverkare eller hovvårdare sköter bara om barfotahästar och skor (normalt sett) aldrig.
De har inte gått hovslagarskola, utan annan utbildning som enbart fokuserar på hur man håller en häst barfota.
Sedan finns det hovslagare som gått "barfotakurser" eller intresserar sig extra för det, vi har en sån som alltså både kan sko och verka barfota på ett bra sätt. Men som föredrar barfota om det går.

I många fall (enligt min erfarenhet) så verkar "vanliga hovslagare" ofta lite för hårt om de "bara verkar" och inte skor. Och då är risken att hästen blir öm. Så, för mig har det sällan funkat bra med vanliga hovisar om man vill hålla hästen barfota.

För mig är en verkning korrekt utförd av en utbildad hovslagare.

"Barfotaverkare" = Helgkursare/hemmasnickrare..

Har aldrig förstått mig på detta, för allvarligt visst verkar en hovslagare hästens hovar och inte enbart slår på skor?

En seriös och duktig hovslagare eller vad man nu vill kalla det verkar hästen fysiologiskt efter dess förutsättningar oavsett barfota eller skor. Verkas hästen så den får ont eller andra problem i samband med verkning så är något fel i så fall..

Ifall hästen sedan ändå ömmar trots korrekt verkning ska den ej gå barfota.

Senast ändrad:

Jag är rätt säker på att 9 av 10 fall så är det så att hästen inte är lämpad att gå barfota, men det är ju lättare att skylla på hovslagaren i stället eftersom att "alla hästar kan gå barfota" och då hittar man i stället någon alternativare som tänker likadant som kan övertyga om att det ska gå osv.

Så är min uppfattning, för det är jobbigt att höra sanningen när man har tänkt sig något helt annat.

Det börda inte vara non skillnad utan för hur mycket man ta! man ska bibehålla hovens angel och balans.

De som kallar sig barfotaverkare eller hovvårdare sköter bara om barfotahästar och skor (normalt sett) aldrig.
De har inte gått hovslagarskola, utan annan utbildning som enbart fokuserar på hur man håller en häst barfota.
Sedan finns det hovslagare som gått "barfotakurser" eller intresserar sig extra för det, vi har en sån som alltså både kan sko och verka barfota på ett bra sätt. Men som föredrar barfota om det går.

I många fall (enligt min erfarenhet) så verkar "vanliga hovslagare" ofta lite för hårt om de "bara verkar" och inte skor. Och då är risken att hästen blir öm. Så, för mig har det sällan funkat bra med vanliga hovisar om man vill hålla hästen barfota.
Det är precis tvärtom.
Om de ska skos kan man verka dem mer, annars lämnar de slitmån o hästen går att rida om man inte rider för mkt- stort slitage.

De rundar inte av lika mkt eftersom hovväggen är det som tål slitage o skyddar. de vet också skillnad på öm eller ohalt o försvarar inte att det är OK att den har ont.

Att hovväggen kan flika sig o lossna bitvis är ett tecken på att det sker slitage som man bör vara observant på.

Om hästägaren inte heller har kunskapen om hur en oöm häst känns, så vem sitter i kläm?
jo hästen förstås.

Det är av en anledning som det bara är en viss kategori som anlitar barfotaverkare.

R-G, Stig H eller Tinne skulle aldrig gå på det.

Travhästar skos på direkt efter lopp ..igen

Wow :o
Vad har miljör folket med det att göra? är det inte djursyddsnamnen?
Jag minns vi hade veterinär studenter komma ner till smidjen för att lära sig lite om verkning, dom fick börja på dö hovar samma som vi. Det var innan Strasser.
Intressant Coari :up:

Det finns ingen djurskyddsnämnd, 2008 var det fortfarande kommunerna som hade ansvar för djurskyddet, och då låg det oftast som en funktion under miljökontoret.

Idag ligger ansvaret på Länsstyrelserna, men det är ungefär samma personer som genomför arbetet som de som jobbade med det på kommunerna, bara med en annan arbetsgivare :) (statlig istället för kommunal)

Ja strassermetoden är djurplågeri. Märkligt att en blivande veterinär kör på sånt.

Men de som utför strasser räknas alltså till barfotaverkare? Säger man inte typ bara strasserverkare?

Vilka fler metoder? Kan man inte verka lika som en bra hovslagare och kalla sig barfotaverkare eller måste man då ha någon nisch?

Strassers verkning är extrem, och hon säger väl till och med själv att den är för hästar med väldigt sjuka hovar där denna extrema verkning är hästens sista hopp. Hästarna hon har på kliniken bor i en miljö täckt av mjuka gummimattor. Det är vad jag läst och sett bilder av iaf. Så att öht applicera det på en frisk häst som måste röra sig på grus verkar dömt att misslyckas. Att det lärs ut på helgkurs är vansinne.

Jag är ingen Strasser-anhängare men det finns många andra skolor/gurus, all barfotaverkning är inte lika med Strasser-verkning. Jag håller med Skuggi om att det är viss skillnad på att verka för skoning och barfota. Inte i vinklar, men det är inte alla hovslagare som tänker på att runda väggarna mjukt men istället avslutar som om hoven skulle haft en sko, vilket snabbt leder till sprickor och ömhet.

En verkning av en häst som inte skall ha skor på bör inte se annorlunda ut beroende på om han som utför den även skor eller ej. Så nej, man frågar inte efter en barfotaverkning, hovslagaren vet ju att hästen han verkar inte har skor och måste verkas därefter.

Varken barfotaverkare eller hovslagare är en skyddad titel, vem som helst får kalla sig det. Klart en barfotaverkare kan verka lika bra som en hovslagare, men han kan också vara helt usel och orsaka hästen stor skada.

Senast ändrad:

Problemet med dessa verkar koren är att dom är till ½ utbilded, dom kan inte sko hästen om så behövs när dom val komma ut till stället.

Strassers verkning är extrem, och hon säger väl till och med själv att den är för hästar med väldigt sjuka hovar där denna extrema verkning är hästens sista hopp. Hästarna hon har på kliniken bor i en miljö täckt av mjuka gummimattor. Det är vad jag läst och sett bilder av iaf. Så att öht applicera det på en frisk häst som måste röra sig på grus verkar dömt att misslyckas. Att det lärs ut på helgkurs är vansinne.

Jag är ingen Strasser-anhängare men det finns många andra skolor/gurus, all barfotaverkning är inte lika med Strasser-verkning. Jag håller med Skuggi om att det är viss skillnad på att verka för skoning och barfota. Inte i vinklar, men det är inte alla hovslagare som tänker på att runda väggarna mjukt men istället avslutar som om hoven skulle haft en sko, vilket snabbt leder till sprickor och ömhet.

En verkning av en häst som inte skall ha skor på bör inte se annorlunda ut beroende på om han som utför den även skor eller ej. Så nej, man frågar inte efter en barfotaverkning, hovslagaren vet ju att hästen han verkar inte har skor och måste verkas därefter.

Varken barfotaverkare eller hovslagare är en skyddad titel, vem som helst får kalla sig det. Klart en barfotaverkare kan verka lika bra som en hovslagare, men han kan också vara helt usel och orsaka hästen stor skada.
Nej!
Inte om grundfilosofin baseras på att hästen ska gå på sin stråle o sula.

runda av vartefter kan man göra själv, men att bottenverka o sen på det ta bort allt in till vita linjen är som bäddat för att hästen blir tväröm o länge.

Boots skyddar inte mot det o övrig tid som hästen får man hoppas att den går på mjukt underlag så den får stråle o sula avlastad.

Läste du allt jag skrev??

det finns många andra skolor/gurus, all barfotaverkning är inte lika med Strasser-verkning

Det är INTE alla barfotaverkare som går så drastiskt till verks som du beskriver!

Visst kan man själv runda av, men skall man behöva göra det pga att hovslagaren inte förstår att det behövs? Det tycker jag borde ingå i deras jobb, betalar jag för att få hästen verkad så skall jag inte vara tvungen att gå över hovslagarens arbete. Det är lika tokigt som om jag skulle behöva sömma om efter skoningen pga att han gjort ett halvdant jobb!

Som tur är finns det hovslagare som har erfarenhet av barfota hästar och kan verka dem på ett bra sätt.

Kan tillägga att jag själv aldrig anlitat annat än utbildade hovslagare till mina hästar, men man får ha såpass vidsyn att man inte drar alla barfotaverkare över en kam.

Senast ändrad:

Så har jag med tänkt. Varför jag undrar är för att en person var och kolla stallet och fråga efter barfotaverkare. Jag såg nog bara väldigt förvånad å förvirrad ut. Vår hovslagare är verkligen väldigt duktig. Klart de verkar oxå så varför ta en som bara verkar det fattar jag inte riktigt. Den hästen skulle dessutom absolut gå barfota när jag undrade. Vet inte riktigt vad exakt hon gör men hästen rids ju. Inga boots bara barfotaverkad. Jag blir ju lite undrande... Nyfiken på hur hovarna ser ut men den hästen kommer nog mest troligt inte flytta hit, kändes inte så. Tanken var att jag skulle motionsrida henne bara och få bukt med några olater.

Nä jag har nog svårt för detta att hästen måste gå barfota hela livet. Får kanske skriva mer ingående om detta så det inte blir igen såhär. Fast vem vet hon kanske hade jättefina hovar men det betvivlar jag.

Vad menar du med:

"Får kanske skriva mer ingående om detta så det inte blir igen såhär." ?

Nä jag har nog svårt för detta att hästen måste gå barfota hela livet. Får kanske skriva mer ingående om detta så det inte blir igen såhär. Fast vem vet hon kanske hade jättefina hovar men det betvivlar jag.

Varför betvivlar du det?
Många hästar har inga problem alls att gå barfota hela livet, varför skulle just den här hästen se gräslig ut? Det är väl upp till ägaren själv hur den vill att hästen sköts?

Det är precis tvärtom.
Om de ska skos kan man verka dem mer, annars lämnar de slitmån o hästen går att rida om man inte rider för mkt- stort slitage.

De rundar inte av lika mkt eftersom hovväggen är det som tål slitage o skyddar. de vet också skillnad på öm eller ohalt o försvarar inte att det är OK att den har ont.

Att hovväggen kan flika sig o lossna bitvis är ett tecken på att det sker slitage som man bör vara observant på.

Man kan tycka det, men som jag skrev, min erfarenhet är att vanliga hovslagare tar ner för mycket, precis som om de tänkte sko. Och det har iaf inte mina hästar klarat.
De har dessutom inte rundat av kanten alls, vilket självklart gör att det går flisor typ direkt. Och varför ska jag behöva korrigera ett arbete jag betalt för?

Jag sammanfattar lite (tyck gärna till):

Hästen ska vara barfotaverkad - Kan vara tex strasserverkad. Men vad heter de andra metoderna? En kompis till mig verkade sin häst förr men sluta då hon ömmade så mkt. Men vad denna metod kallades har för mig "barfotaverkad"- kort och gott.

Antingen tar man överdrivet mycket eller bara filar till lite. Alltså dess motsatser och båda ingår i kategorin "barfotaverkning".

Min häst ska vara verkad - oftast utfört av en hovslagare, alltså någon som mestadels även sätter på skor (tillskillnad från barfotagänget). Hovslagaren verkar såklart mindre på en häst som inte ska ha skor men tar ändå bort horn och fräschar till lite om det behövs.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka