Strassers verkning är extrem, och hon säger väl till och med själv att den är för hästar med väldigt sjuka hovar där denna extrema verkning är hästens sista hopp. Hästarna hon har på kliniken bor i en miljö täckt av mjuka gummimattor. Det är vad jag läst och sett bilder av iaf. Så att öht applicera det på en frisk häst som måste röra sig på grus verkar dömt att misslyckas. Att det lärs ut på helgkurs är vansinne.
Jag är ingen Strasser-anhängare men det finns många andra skolor/gurus, all barfotaverkning är inte lika med Strasser-verkning. Jag håller med Skuggi om att det är viss skillnad på att verka för skoning och barfota. Inte i vinklar, men det är inte alla hovslagare som tänker på att runda väggarna mjukt men istället avslutar som om hoven skulle haft en sko, vilket snabbt leder till sprickor och ömhet.
En verkning av en häst som inte skall ha skor på bör inte se annorlunda ut beroende på om han som utför den även skor eller ej. Så nej, man frågar inte efter en barfotaverkning, hovslagaren vet ju att hästen han verkar inte har skor och måste verkas därefter.
Varken barfotaverkare eller hovslagare är en skyddad titel, vem som helst får kalla sig det. Klart en barfotaverkare kan verka lika bra som en hovslagare, men han kan också vara helt usel och orsaka hästen stor skada.