Barfotaproblemen var inte barfotaproblem

O

OlleAtlas

Nu hoppas jag att jag lägger denna tråden rätt, att den inte ska ligga i barfotatråden.

Jag skodde av min häst i mars och allt har gått bra, förutom lite ömhet på grusväg. Men så helt plötsligt blev han märklig i gången: stapplade som en liten farbror, snubblade med ena frambenet osv. Jag, och alla i stallet, var totalt fokuserade på det barfota. Var helt beredd att sko på igen. Det här höll på i över en månad.

Så kom en equiterapeut ut och behandlade en annan häst i stallet och jag bad henne titta på min häst, när hon ändå var där.
Inte var det hovarna som var problemet. Han var låst i bogen och i korset och har troligen sträckt sig rejält. Han brukar leka ganska häftigt med en unghingst som gått i flocken, han kan ha halkat eller vad som helst. Eller ömmat lite, stelnat till och låst sig. Jag vet inte vad som har hänt.

Det jag vill säga är att det är lätt hänt att fokusera på fel grej. Jag har hela tiden varit så noga och inställd på hovarna och problem som skulle kunna uppstå av att vi skott av, att jag missat resten av kroppen. Nu bygger vi så sakteligt upp oss igen, och pålle lufsar på med stora glada kliv som förr. Jag skäms för att jag inte förstod tidigare, utan bara stirrade på hans hovar som börjar bli hur fina som helst.

OA

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfotaproblemen var inte barfotaproblem

Där ser man! =) Hur länge hade han gått skodd innan du plockade av? klarar han alla underlag utan ömhet nu?

Han är åtta år så jag kan tänka mig att han varit skodd i 4-5 år. Jag har skott av vid vila två gånger förr. Han klarar allt utom grusvägar ganska så bra. Rider vi grusvägar blir det boots eller så går jag bredvid.

OA

Ja, det är lätt hänt att se på vad man TROR är fel. Jag hade stora problem men min äldsta häst för några år sedan, han stegrade sej och bråkade fruktansvärt, snodde om o vissa trodde det var lynnet, andra sadeln o jag trodde sadeln, red barbacka - men det hände samma sak hela tiden ändå. Jag såg han gick på två spår med bakbenen men kunde inte hitta något, trodde spatt (hans mor fick tas bort pga spatt som kom just under dräktigheten).

Veterinären hittade inget, ingen direkt hälta eller ngt att ta på. Åkte o röntgade o ultraljudade - allt var perfekt! Båden benen och ryggraden.

Tills sist tog jag hjälp av en kiropraktor - bäckenet var snett! Troligen hade han ramlat under vintervilan, på is kanske? Ingen vet. Med massage, stretching, vila o sedan långsam uppbyggnad fick jag med tiden en frisk häst....

OlleAtlas skrev:
Han är åtta år så jag kan tänka mig att han varit skodd i 4-5 år. Jag har skott av vid vila två gånger förr. Han klarar allt utom grusvägar ganska så bra. Rider vi grusvägar blir det boots eller så går jag bredvid.

Verkar du enligt barfota-principen, eller är det vanlig hovslagare som fixar?
Testade barfotaverkning på min häst. Eftersom hon blev mystiskt halt, förmodligen pga felskoning av hovslagare. kul och veta hur andra lyckas!

Då känner du igen dig, Balderum. Skönt att det gick bra och att du fock reda på vad som var fel. Det är väldigt otäckt att känna att något är galet och inte komma på vad.

OlleAtlas

Tinen skrev:
Verkar du enligt barfota-principen, eller är det vanlig hovslagare som fixar?
Testade barfotaverkning på min häst. Eftersom hon blev mystiskt halt, förmodligen pga felskoning av hovslagare. kul och veta hur andra lyckas!

En barfotaverkare verkar. Enligt en något modifierad vildhästmetod.

förmodligen pga felskoning av hovslagare.

Vad har du för belägg för detta då ? Är det barfotaverkarens personliga åsikt eller är det du som *vill* det ska vara så ??

Mynta2 skrev:
Vad har du för belägg för detta då ? Är det barfotaverkarens personliga åsikt eller är det du som *vill* det ska vara så ??

Hon kankse misstänkte det helt enkelt? Kan det vara OK ?? :crazy:

Tinen skrev:
Hur ofta kommer han ut och gör det? vad kostar det?

I början kom HON en gång i veckan, nu blir det längre mellan gångerna, hovarna ser otroligt fina ut.

Vi har börjat med intervall två till tre veckor.

Det kostar lite olika beroende på hur lång tid det tar. Brukar betala mellan 100 och 250 kronor inkl. resa som inte är så lång.

OlleAtlas

Antar det är enklare att skylla på en hovslagare när man inga belägg har..fast tydligen vägrar hon svara.

Jizzes, snacka om ömma tår :D Vad har du för belägg att misstro Tinen. Med tanke på vad man sett och hört genom åren av andra hovslagare är det inte ovanligt med felskodda hästar även om det inte är vanligt. Det förekommer, precis som i alla yrken, bra och dåliga yrkesmän.

Rolle på Österlen, som tror gott om människan, tills han/hon själv bevisar motsatsen ;)
Islandshästar på Lösdrift

Har ingen öm tå alls...bara frågvis...Åh, det visste jag inte att det förekom dåliga yrkesmän ;)..knappast inom barfotafatanismen va ?

Jisses, det har hänt igen! Tråden kringelkrokar iväg till att handla om barfota/inte barfota. När jag skapade tråden ville jag ju bara berätta om hur lätt det är att fokusera på fel grej, och tankemässigt fastna där.
Att man kanske tänker på det som ligger närmast till hands och missar den verkliga orsaken.

OlleAtlas

Mynta2 skrev:
Antar det är enklare att skylla på en hovslagare när man inga belägg har..fast tydligen vägrar hon svara.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.. Jag missade helt din fråga!!
Kronränderna ska knappast vara parallela med marken, eller hur????
Så var det nämligen på min hästs ena fram hov. Hon stod med alldeles för höga trakter så kronranden var helt rak! :confused: Dumma jag som inte själv märkt det, men så är det när man inte är insatt. Litade totalt på min hovsalgare.
Felskoningen kunde jag själv se när barfotahovslagaren förklarade. Eller han bad mig bara jämföra höger kronrand med vänster. Min nuvarande hovslagare ser fortfarande spår på att hon är felskodd!
Så om det råder det kanppast några tvivel!! så det så!

Mynta2 skrev:
Har ingen öm tå alls...bara frågvis...Åh, det visste jag inte att det förekom dåliga yrkesmän ;)..knappast inom barfotafatanismen va ?

Jodu, det finns de som är "barfotaverkare" utan att ens veta någonting om hästars hovar öht. Så visst finns det kålsupare på båda sidor. Nu när barfotaverkning är populärt så lär det finnas en hel del oseriösa människor där ute som vill tjäna sig en hacka på okunniga hästmänniskor.

Men som sagt så var detta inte en tråd om barfota vs skor så gör det inte till en sådan är du snäll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka