Ja, jag är mycket intresserad av skor, skoning och balanser men som med allt annat så är det ju självklart en kunskap men också en känsla. Vad jag menar är att man kan sko, verka och balansera efter skolbokens alla regler utan att nå det resultat man strävar efter och då måste man gå på lite känsla istället..Man kan väl säga att jag kan, i princip, allt om olika skor och det beror på att jag sålt skor av alla dess modeller och märken*phuu, finns mååååånga skor*.
Det är näst intill omöjligt att säga vad en häst ska gå på utan att köra och se hur den rör sig.Om en häst kräver fäste bak är det för att den behöver det
. Endel hästar behöver knappt något fäste alls men enligt min erfarenhet är det oftast hästar som är lite linjegångare och/eller "fjuttiga" i bakaktionen.Kan du byta skor själv? Det underlättar om man kan det om man vill prova sig fram lite med olika skor.
Som det låter på din häst skulle jag sätta en halvrund alu fram och en alu greppsko bak typ equinne*älskar den skon*. Mustad har en liknande fast lite billigare greppsko än equinneskon som funkar bra..Men samtidigt kan det ju hända att hon egentligen är lite för lätt fram, springer och nålar och därför skiftar och blir lite fransk i gången??Nu säger jag emot skolbokens alla regler med att prova tynga henne fram
. Men ibland kan aktionen stämma bättre då!Det bästa är om man kan prova sig fram.
Som exempel har jag min treåringsmärr som är lite fransk i gången(har relativt mycket franskt i sig) som gärna och ofta slår ihop, skiftar som fan i travet då hon springer. Man får sitta och passa och bära henne hela tiden. Samtidigt är hon lite svag i muskulaturen och orkar inte riktigt hålla ihop travet. Hon har en hygglig bakaktion men framaktionen är sämre och ibland ser jag fasansfulla likheter med hennes mamma
. Hon gick ett tag med öppen tå skor fram men i kvalet(som tvååring) klarade hon ändå inte att hålla ihop travet, slog ihop och felade upprepade gånger. Kusken sa att hon slog ihop(som att vi inte visste det
) och ville att vi skulle lägga på henne en alusko istället :smirk: . Vad vi har gjort istället är att lägga på henne ett par boots fram
och sedan har vi ju också såklart tränat henne rätt tufft och lite tyngre träning så hon ska orka hålla ihop travet lite bättre. Senast idag körde jag jobb med henne och körde snabbaste intervallen underkant 20 i femhundra meter på mycket bra sätt.
Vad som också kan vara viktigt är att skydda hästen väl om benen annars kan den bli rädd och skifta för att den är rädd att slå på sig. Jag brukar ha både gamasher eller benlindor och skalpers då jag kör fort ifall det är en häst som har lite aktionsproblem..
mvh jesse