Barfotakörning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kangaroo
  • Startdatum Startdatum
K

kangaroo

Hej!
Hur mycket påverkar skoningen hästen egentligen? Då menar jag inte just balansmässigt utan i tid. Om hästen går bra med järn runtom men istället kan gå på aluminium eller rentav barfota (därför att banan tillåter), vad gör det tidsmässigt? Kanske inte går att svar på men man hör ju att det är lika med vinna eller försvinna för många hästar - hur kan det vara sådan skillnad? Hjälp mig att utreda detta, Jesse kanske :confused: :angel: :p

Fia

Det är ju väldigt individuellt..men hästar som slår sig brukar bli mycket bättre barfota, fransyska hästar...eller lika gärna naturtravare...sen beror det ju naturligtvis på banförhållanden, och hur mycket grepp hästen kräver...

Jag tycker det är lite överreklamerat generellt...min pålle när vi var med i svängen så ringde dom sig BLÅ för att höra om han skulle ha skor eller inte :crazy:..för hans del så kunde han trava med 3 skor om det skulle ske...klart lite rappare isteget kan dom ju bli, men han har vunnit 14 lopp och har gått med skor kanske drygt hälften av loppen..och han kräver enormt grepp för att göra sig rättvis och en lös bana är det inte att tänka på att ta av skorna.

Man kan inte bara slita av skorna på en häst och tro att den presterar bra mycket bättre så. Många hästar har varken hovkvalité eller behöver rent utav lite tyngd på fötterna för att kunna göra sig själv rättvisa. Att rycka skorna på en sådan häst skulle bli skit pannkaka..

Det optimala vore ju såklart att kunna köra en häst barfota runt om men tyvärr är det inte så många som kan det och även om de skulle kunna det rent balansmässigt så har de sällan så pass bra hovar att det går att göra alltför ofta.

Har man en häst som har skeva ben och/eller gärna slår på sig strävar man ju såklart efter att få köra den så lätt som möjligt. Det är nästan omöjligt att svara på hur mycket i tid det skulle göra men om du har en naturtravare utan någon typ av aktionsproblem som du, låt säga, kör på en 18mm järnsko runt om och sedan rycker alla skor så skulle den förmodligen trava ett par/tre sekunder snabbare. Men det är omöjligt att spekulera i sådant men rent generellt kan man säga att man strävar ju efter att kunna ha hästen så lätt som möjligt, det är helt klart.Men, som sagt, en del hästar kräver att ha lite tyngd på hovarna och då speciellt fram. Att lätta, eller rycka skorna på en sådan häst skulle bara resultera att bli en rullig häst som skiftar i travet och förmodligen galopperar..

Jag har faktiskt en häst i stallet nu som är en typisk barfotahäst. Jag längtar så till sommarbana, bra lopp, läge och kusk för då blir det till att köra barfota runt om :D .
mvh jesse

Halloj!
Hade för mig att du har ett stort intresse för det här med skor och balans, stämmer det eller har jag kanske tagit miste på signatur :angel:

Om det kan handla om sekunder så ska jag nog rycka skorna på mitt sto :p Skämt åsido, min häst har en tendens att vilja slå ihop, är fransysk i gången samt kräver lite fäste bak - vad gör jag då?? Halvrund aluminium eller tvärtå fram? Falsad aluminium bak? Vad innebär egentligen att de kräver fäste bak? Hmmm, finns det någon bra litteratur ni kan rekommendera mig att läsa??? :o Jag blir alldeles galen på det med skor och balans, jag fattar inte riktigt sen tycker jag att kuskarna som jag anlitar har väldigt olika åsikter. Fia

Hej!
Antar att det enda rätta är att prova och åter prova sig fram. Är ju dock ekonomiskt ohållbart om man måste anlita hovslagare varje gång för att göra skiftena..
Jag grubblar vidare.. :rofl: :bump:

Ja, jag är mycket intresserad av skor, skoning och balanser men som med allt annat så är det ju självklart en kunskap men också en känsla. Vad jag menar är att man kan sko, verka och balansera efter skolbokens alla regler utan att nå det resultat man strävar efter och då måste man gå på lite känsla istället..Man kan väl säga att jag kan, i princip, allt om olika skor och det beror på att jag sålt skor av alla dess modeller och märken*phuu, finns mååååånga skor*.

Det är näst intill omöjligt att säga vad en häst ska gå på utan att köra och se hur den rör sig.Om en häst kräver fäste bak är det för att den behöver det :confused: . Endel hästar behöver knappt något fäste alls men enligt min erfarenhet är det oftast hästar som är lite linjegångare och/eller "fjuttiga" i bakaktionen.Kan du byta skor själv? Det underlättar om man kan det om man vill prova sig fram lite med olika skor.

Som det låter på din häst skulle jag sätta en halvrund alu fram och en alu greppsko bak typ equinne*älskar den skon*. Mustad har en liknande fast lite billigare greppsko än equinneskon som funkar bra..Men samtidigt kan det ju hända att hon egentligen är lite för lätt fram, springer och nålar och därför skiftar och blir lite fransk i gången??Nu säger jag emot skolbokens alla regler med att prova tynga henne fram :crazy: . Men ibland kan aktionen stämma bättre då!Det bästa är om man kan prova sig fram.

Som exempel har jag min treåringsmärr som är lite fransk i gången(har relativt mycket franskt i sig) som gärna och ofta slår ihop, skiftar som fan i travet då hon springer. Man får sitta och passa och bära henne hela tiden. Samtidigt är hon lite svag i muskulaturen och orkar inte riktigt hålla ihop travet. Hon har en hygglig bakaktion men framaktionen är sämre och ibland ser jag fasansfulla likheter med hennes mamma :( . Hon gick ett tag med öppen tå skor fram men i kvalet(som tvååring) klarade hon ändå inte att hålla ihop travet, slog ihop och felade upprepade gånger. Kusken sa att hon slog ihop(som att vi inte visste det :crazy: ) och ville att vi skulle lägga på henne en alusko istället :smirk: . Vad vi har gjort istället är att lägga på henne ett par boots fram :crazy: och sedan har vi ju också såklart tränat henne rätt tufft och lite tyngre träning så hon ska orka hålla ihop travet lite bättre. Senast idag körde jag jobb med henne och körde snabbaste intervallen underkant 20 i femhundra meter på mycket bra sätt.

Vad som också kan vara viktigt är att skydda hästen väl om benen annars kan den bli rädd och skifta för att den är rädd att slå på sig. Jag brukar ha både gamasher eller benlindor och skalpers då jag kör fort ifall det är en häst som har lite aktionsproblem..
mvh jesse

Hej!
Min häst har stått iträning och enligt tränaren skulle hon vara tyngre fram än bak. Hon gick då med halvrund järn fram och aluminium utan grepp bak. Dock fungerade hon inte med detta utan slog ihop och det blev därmed galopp. Jag har haft en del olika kuskar och en tycker att så fort banorna tillåter att vi ska ta av skorna. En annan tycker vi ska prova med aluminium halvrund fram eller barfota fram samt aluminium bak. Hästen har enormt driv i bakkärran men har väldigt fjuttigt framsteg, aningen överbyggd och det kan man ana när hon springer.

Tyvärr skor jag inte själv utan har hovslagarhjälp till alla ändringar. Dock har han försökt lära mig skifta skor men utan större framgång :o :crazy: Min sambo ska nu få lära sig istället :D

Fia

Det låter som mamman till min treåringsmärr! Hon hade också en förjävla motor bak men tyvärr en usel framaktion. Hon sprang i det närmaste under sig med frambenen och trots att hon breddade bra så fick hon ändå inte plats. Till råga på allt hade hon väldigt kort, och lågt ansatt hals så det såg ut som att hon skulle stupa då hon sprang :D .

Hon hade också stått i proffsträning hela sitt liv bl.a hos robert bergh men de fick henne inte alls att funka. Hon var ostartad och hade inte ens gått premielopp då jag köpte henne som femåring. Hon gick på falsade järn bak och halvrunda alu fram då hon kom. Vad vi gjorde var att sätta alu greppskor bak, tvärtåade alu päronskor fram + en tåvikt :eek: . Bara för att hon skulle få fram frambenen lite mer därav tåvikten. Försökte ha henne ganska högt uppkäkad och gick med en raymondkäk.Funkade faktiskt sådär och hon kom faktiskt till start, kvalade på en 19 tid.

Tyvärr var hon så långsam ut samtidigt som hon var väldigt stänkrädd och den kombinationen är inge bra :smirk: .Hon var fruktansvärt stark och oöm och var en häst som skulle kunnat hänga ute i spåren i 2000 meter om så hade behövts. Jag gjorde bara en start med henne och då tappade hon från start, fick stänk på sig och galopperade. I täten öppnade de 20 första varvet och hon var ikapp. Sedan körde de 16 hela sista varvet och då kunde hon inte ta något. Det var väl i princip vad hon var kapabel till att trava och att vara långsam ut och sedan också en lus :o .eftersom hon var 6 år såg jag ingen framtid i henne och betäckte henne istället :crazy: .
mvh jesse

Jag skulle nog prova barfota fram och equine bak...om hästen inte har kanonfina fötter bak(med kant) och om banan är bra vill säga...men som Jesse säger så KAN man tynga fram om dom är knägångare, då kan dom komma "över" knäet ist för PÅ.....men det är ju på bekostnad av fart förståss...

Tycker överhuvudtaget att det här med barfotakörning är lite väl mycket uppe på tapeten just nu (min personliga åsikt) travjournalisterna kastar sig över STC/ATG så fort en annars mediåker häst vunnit utan skor, men det talas ingenting om det omvända förhållandet...

När tränaren XX fick frågan i vinnarcirkeln hur en av hans hästar kunde vara så otroligt bra för dagen och han svarade "jag provade att köra barfota" gick det genast att läsa dagarna efter att det är synd och skam för spelarna att det inte står i programet om hästen är barfota, men hur många gånger tror ni inte det är då skorna rycks och hästarna faktiskt inte gör någon dunderprestation? När vi ryckte skorna på en av våra hästar, tillika favoritspelad i loppet, galopperade han i starten för att han blev för lätt fram, ingen seger pga barfotakörning den dagen alltså...

Jag tror det är väldigt individuellt för hästarna hur många sekunder det gör o.s.v och samtidigt om vi ska se till sporten och spelet tror jag det är svårt att kunna säga innan värmningen vad hästen ska ha för balans, såvida det inte är fin sommarbana, så jag tror det är svårt att få med alla balanser i ev. program som många journalister vill ha... Vad tror ni andra?

92 när jag började köra ponny fick jag hjälp av en
travtränare att balansera upp min ponny och det slutade
med att han sänkte sin tid med 5 sekunder, tack vare
att killen körde ponnyn, tittade på hur han rörde sig.
Testade en skoning och balans och körde igen och ändrade
lite till. ´

han var min guru :bow: :bow: Skulle behövt hans hjälp
1995 men då hade han flyttat :cry: .
Så dom som vet hur man gör är guldvärda!

Nja..ska du tynga en knägångare över knät så får du tynga väldigt mycket..fast det säger du ju iof ..du tappar fart. Men jag har testat på knägångare med fransyskt farmställ och dessutom linjegångare*L*..med patentsko o tunn sula fram samt equine-grepp bak. I början fanns inte Equine-skon ju så då svetsade jag en sån sko av smal falsad järnsko och ett grovt rostfritt stålgrepp i tån. Funkade suveränt på den hästen. min favvo fram är ju annars patentskon/combiskon. Du får bra framaktion på den iom att den blir lite viktad i trakten o du kan dessutom öppna den i tån(combi). Sen verkar det faktiskt som om hästen blir snabbare i framsteget av den också.
Sen var det nån som sa att det var "tvärtom" att ha lätt bak o tungt fram, men det är ju eg den klassiska balansen. På den tiden då jag började m det här(hjälp vad tiden går) så gick de flesta med falsade skor bak o halvrunda+boots el sula fram, tåvikter kördes ju m också.

Det går ju egentligen inte att vara generell när det hanslar om balansering..jag hade en snabbloppare som var tvärtemot all annan häst...han hade hög gång fram, på gränsen till att gå på sig på armbågarna, alla sa till mig att låta han gå barfota eller med alu fram...tynga han bak då han var kort i kroppen men hade en bred bakaktion...det han funkade bäst på var falsade ganska tunga framskor, barfota eller equine bak...eftersom han nästan var på armbågarna så var det ju egentligen ingen hit att tynga honom fram då han hamnade ännu "högre"..fast han var tvungen att ha det och egentligen skulle jag ha viljat ha ett litet tågrepp på honom även fram(han var som fyrhjulsdriven...om du sett hur en del Lindy's Crownare rör sig)
Det är ju sällan man har falsat eller grepp fram, men det finns faktiskt hästar som behöver det för att känna att dom har kontroll över situationen( nu pratar jag bara om tävlingsbalans)

Den enda litteraturen jag känner till i ämnet är Championböckerna. Jag har 1 & 2, vet inte om det finns fler. I tvåan finns ett kapitel som heter " Teorin om skoning och balansering" och ett som heter "Den praktiska sidan av skoning och balansering". Mina är utgivna 1974 och är ju ganska omoderna och jag tror inte att det står mycket om barfotakörning. Däremot ganska mycket om tålängder, hovvinklar och olika sorters skor. Jag tycker det är intressant läsning och man kan ju alltid få någon idé som är värd att prova. Jag har för mig att STC har gett ut någon uppdaterad utgåva på Champion för några år sedan men är inte säker.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 964
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama