Barfotaboots

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ybubblan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 776
Y

ybubblan

Jag har min häst barfota och det har funkat bra ända tills nu när det börjar bli lite hårdare i marken. Nu funderar jag på att köpa boots för jag tycker det är synd att sko henne eftersom jag inte rider så mycket, 3-4 dagar/v. Jag rider mest i skogen och det kan bli över ett kalhygge eller ner i lite gyttja och då undrar jag om det fungerar bra med bootsen. Sitter de kvar? Blir de leriga och blöta inuti så man får ta av och rensa? Har tittat lite på Boaboots och Easyboots, de nya. Hur är de att sätta på? Är det klurigt att få på dem rätt? Någon som har provat bägge sorterna som vet skillnaden, vilka som är bäst och varför? :confused:

Sv: Barfotaboots

Jag har boabootsen till min islänning å easyboots epics till min shettis.

De sistnämda har jag bara använt två gånger än, men jag tycker de sitter otroligt bra och är inte särskilt svåra att få på. Har inte använt dem i svår terräng eller så än så jag vet inte hur det funkar, men de är ganska lätta att få på och av, men det gäller då att inte ha en för snålt tilltagen storlek. Bäst är om hovmåtten ligger i underkant av bootstorleken. Så är det i alla fall för min pålla. Prövade nämligen storleken mindre först där hon låg i överkant av storleken, å när man väl fått på dem, var de nästan omöjliga att få av. Detta eftersom utrymmet inte tillät att jag lät plastskydden för hakarna sitta kvar. Nu med storleken större får plastskydden lätt plats, vilket jag tycker är en fördel både för att skydda hoven och för att lättare få av booten.

Easybootsen har jag hunnit använda lite mer, och jag tycker att det blir bara lättare å lättare att få på dem när jag väl övar tekniken. Att få av dem är väldigt enkelt! I svår terräng har jag två gånger förlorat ena skon ner i sumpig mark - den sögs helt enkelt fast av marken och hästen "klev ur", annars sitter de väldigt stadigt! Tål väta osv, är väldigt snygga ännu och har knappt slitits det minst undertill trots att jag rider mest grusvägar när jag använder dem.

Easybootsen verkar vara av samma bra kvalitet i materialet. Det var lite av mina erfarenheter, lycka till med valet! Kan inte egentligen säga vilken jag tycker är bäst. Båda är bra.

Tänkte lite till: Easybootsen är lite högre än epicsen, vilket gör att det uppstår ett tryck fram i kronranden på min Isis. Inte helt bra tycker jag, men kanske inte har så stor betydelse (?). Epicsen slutar nere på hovväggen på min shettis och bildar absolut inget tryck på fel ställe.

easybootsens gaiters är också lösa i skon och hjälper inte till att hålla skon kvar på plats, så som epicsen gör. Men å andra sidan så är epicsen öppnare och kanske mer jord och bråte kan komma in i skon under användning?

Själv litar jag inte längre på easybootsen om jag ska rida i skogen (capsen som skyddar åtdragningsknappen har jag också förlorat en gång i skogen), utan använder dem bara på vägen.

Tror epicsen skulle sitta kvar stadigare även i skogen, men jag har ju inte prövat än som sagt...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfotaboots

har provat easyboot epics. Är helnöjd.

kan inte trilla av, och sitter stadigt på plats med gaiten runt karleden. Har inte fått några skav trots 4 timmars turer :)

/jenny

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
802
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 484
Senast: Sesca
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 460
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka