Sv: Barfotaboots
Jag har boabootsen till min islänning å easyboots epics till min shettis.
De sistnämda har jag bara använt två gånger än, men jag tycker de sitter otroligt bra och är inte särskilt svåra att få på. Har inte använt dem i svår terräng eller så än så jag vet inte hur det funkar, men de är ganska lätta att få på och av, men det gäller då att inte ha en för snålt tilltagen storlek. Bäst är om hovmåtten ligger i underkant av bootstorleken. Så är det i alla fall för min pålla. Prövade nämligen storleken mindre först där hon låg i överkant av storleken, å när man väl fått på dem, var de nästan omöjliga att få av. Detta eftersom utrymmet inte tillät att jag lät plastskydden för hakarna sitta kvar. Nu med storleken större får plastskydden lätt plats, vilket jag tycker är en fördel både för att skydda hoven och för att lättare få av booten.
Easybootsen har jag hunnit använda lite mer, och jag tycker att det blir bara lättare å lättare att få på dem när jag väl övar tekniken. Att få av dem är väldigt enkelt! I svår terräng har jag två gånger förlorat ena skon ner i sumpig mark - den sögs helt enkelt fast av marken och hästen "klev ur", annars sitter de väldigt stadigt! Tål väta osv, är väldigt snygga ännu och har knappt slitits det minst undertill trots att jag rider mest grusvägar när jag använder dem.
Easybootsen verkar vara av samma bra kvalitet i materialet. Det var lite av mina erfarenheter, lycka till med valet! Kan inte egentligen säga vilken jag tycker är bäst. Båda är bra.
Tänkte lite till: Easybootsen är lite högre än epicsen, vilket gör att det uppstår ett tryck fram i kronranden på min Isis. Inte helt bra tycker jag, men kanske inte har så stor betydelse (?). Epicsen slutar nere på hovväggen på min shettis och bildar absolut inget tryck på fel ställe.
easybootsens gaiters är också lösa i skon och hjälper inte till att hålla skon kvar på plats, så som epicsen gör. Men å andra sidan så är epicsen öppnare och kanske mer jord och bråte kan komma in i skon under användning?
Själv litar jag inte längre på easybootsen om jag ska rida i skogen (capsen som skyddar åtdragningsknappen har jag också förlorat en gång i skogen), utan använder dem bara på vägen.
Tror epicsen skulle sitta kvar stadigare även i skogen, men jag har ju inte prövat än som sagt...