Av vad jag förstått så passar olika boots till olika hästar. Vissa boots är inte särskilt anpassningsbara, medan andra är mer anpassningsbara
Jag hade tidigare Easyboot Glove Soft, vilka passade bra på min häst, flög aldrig av, inget skav etc. Däremot var de lite krångliga att ta på och av. De är av typen att de måste passa perfekt för att sitta, vilket gör dem tighta att ta på och av och att det nog är krångligare att hitta passande boots. Jag broddade inte mina, men jag har för mig att de har tillräckligt kraftig sula för att det ska gå att ha vanliga broddar i dem. Problemet jag hade var att alla mina var sönder inom 1-2 år då materialet sprack - jag vet inte om de krävde en annan typ av förvaring, om jag satt på dem dåligt och hästen trampat sönder eller vad som hände. Dvs sulan hade knappt slitits alls, men den bakre plastbiten sprack på alla.
I nuläget har jag ett par Scootboots fram, vilka också är mer av typen att de är mindre anpassningsbara och behöver passa mer exakt för att fungera. Jag har hittills inte ridit så långt med dem, och kan inte säga om hon skulle få skav om jag red med dem en längre stund - men jag tycker mina sitter lite tight kring ballarna. Jag har dubbat mina, vilket inte var det lättaste. Lite tighta/krångliga att ta på och av, men enklare än Glove Soft.
Och sedan har jag ett par EquineFusion bak nu (minns inte vilken typ) med kardborre och rem. Dessa tänker jag har ett större spann av hovar de passar, eftersom de har kardborre och rem som man spänner med där man kan spänna olika hårt. Men jag tycker det finns en liten tendens att det trillar ner grus/sand/ridhusunderlag i dem, vilket jag är rädd för att ska skava. Enklare att dubba då sulan var mycket mjukare än Scootbootsen, men däremot har vissa dubbar trillat ut ganska snart igen. De är ju också ett material som är svårare att rengöra och drar till sig mer väta.