Barfotaboots och glidtid

A

Ab initio

Här kommer en väldigt virrig fundering och jag hoppas ni förstår hur jag menar:)

Glidtiden/-sträckan som hoven har när den sätts i backen varierar ju beroende på hur hästen är skodd (om den överhuvudtaget är skodd). Till exempel så förkortas glidsträckan avsevärt om hästen är broddad.

Men hur blir det om hästen har barfotaboots? Blir det en "dubbel" glidsträcka då? Alltså en mellan hoven och barfotabootsen och en mellan barfotabootsen och marken. Om det nu blir så, hur påverkar det hästen?

Sv: Barfotaboots och glidtid

Nä jag uppfattar inte att glidsträckan är längre med barfotaboots -tvärtom! Har du rätt storlek så är det inga problem :)

Sv: Barfotaboots och glidtid

Här kommer en väldigt virrig fundering och jag hoppas ni förstår hur jag menar:)

Glidtiden/-sträckan som hoven har när den sätts i backen varierar ju beroende på hur hästen är skodd (om den överhuvudtaget är skodd). Till exempel så förkortas glidsträckan avsevärt om hästen är broddad.

Men hur blir det om hästen har barfotaboots? Blir det en "dubbel" glidsträcka då? Alltså en mellan hoven och barfotabootsen och en mellan barfotabootsen och marken. Om det nu blir så, hur påverkar det hästen?

Faktorer som påverkar glidfasen: Exteriör, underlag, gångart, hastighet,skärpningsmedel.

När det gäller barfotaboots så är främst valet av gummiblandningen det mest avgörande. Det finns mängder med olika blandningar i olika fakbrikat av boots. Rent generellt kan man säga att ju mer slitstark gummi som används, ju mer hämmar det glidmonentet.

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 287
Senast: Miss
·
M
  • Låst
Hästvård Har länge funderat på att skaffa barfotaboots till pållen, främst för att kunna brodda på vintern, och har kikat på bl.a. Easyboot epics...
Svar
4
· Visningar
1 107
Senast: Boj
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 056
Senast: Lazy Lady
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III