Barfota till våren?

Koppen

Trådstartare
Jag har funderat på att låta mina hästar gå barfota till våren. Det blir mao en skoning till isåfall.
Hur gör man sen??
Kan man ta av skorna, verka hoven och sen bara rida på som vanligt? näe... :o
Om min häst tappar en sko blir han öm direkt. Han kanske inte ska gå barfota alls?

Massa svar! :bow:

Sv: Barfota till våren?

Hej!

Min häst gick det bra att ta av skorna, verka och rida :) Men funkar inte på alla verkar det som... :(

Fråga din hovslagare (eller den som vårdar hovarna nu) vad denne anser. Kanske har några "tips".
Kanske boots är ett alternativ i början när man rider. Sommarängarna till hagar brukar inte vara ett problem :D

Lycka till och hoppas att det går bra :bump:

dom hästar som vi haft/har oskodda ömmar inte alls, inte heller när dom haft skor och skos av (hovis "sparar" lite mer hov bara) hur vida det är lämpligt att sko av din pålle kan förmodligen din hovis svara på, sedan märker du rätt snabbt om det ändå inte skulle funka. min ena kan inte ens gå oskodd när han är avställd, han blir spänd i kroppen och steget "försvinner". är det fruset så haltar han till i mellanåt oxå. han fick skos innan han va inriden.

Man kan använda boots när man rider om hästen är bekväm i hagen.
Funkar super.

Det stora problem jag ser med människor som tar av sina hästar sina skor. Är att de börjar skrika om att hästen sliter för mkt. Åkt ut och tittat på ett flertal.(obs inte för att verka) Och hästen har sett jättefin ut och har inte ömmat alls. Men ägaren är så van att se hästen med högra trakter och hovväggar osv.
Barfotaverkare verkar nämligen sina hästar så att hovväggen och trakterna är i jämnhöjd med sulan. Mkt sällan man ser en häst som sliter ned så pass mkt att det går över den gränsen. Om det skulle hända behöver man åtgärda detta med hjälp av boots , näringstillskott eller sko igen
Dock bör man inte göra några radikala förändringar utan sänka hästens "häl" med tiden för att spara på lederna.

Mumin
vars häst tog 1,5 år på sig att bli bekväm på grus.

Funderar också på att ta av pållen skorna, han har fått helkass hovkvalitet sedan han fick på sig skor. Är idag 3,5 år, skoddes runt 2,5 år. Innan han fick skor hade han inga problem med att hovarna trasade sönder som de gör nu om han till min stora skräck tappar en sko.

Anledningen till att jag skodde var att han ömmade vintertid när det var som knögligast i hagen, på andra underlag var han inte öm. Undrar om det går att ha honom utan skor o verka a la vildhästverkning, vilket han inte var då han gick barfota?

Då är ju bara frågan om hästen sliter snett på sina hovar, vad gör en vildhästverkare då? Tror inte att min häst gör det, men det kan ju ändå vara bra att veta i fall att.

Tack för era svar.
Är rädd att hovis och jag har lite olika åsikter dock.. ;)

På vissa hästar så går det att plocka av skorna & rida , men vissa är mer ömma & då kan man ju hålla sig till mjukt underlag :D

Då är ju bara frågan om hästen sliter snett på sina hovar, vad gör en vildhästverkare då? Tror inte att min häst gör det, men det kan ju ändå vara bra att veta i fall att.

Om hästen sliter snett är oftast inte hovarna balanserade, då får man försöka hjälpa hästen att balansera upp dem.

Tack för era svar.
Är rädd att hovis och jag har lite olika åsikter dock.. ;)

Får leta reda på en ny kanske! Eller en verkare? Du kanske har en lista annars kan jag skicka en... men det är SANHCP/"vildhäst" verkare..

Och exakt hur mkt kostar hovslagarutbildningen att genomföra.. Ska vi se.. lån för två års heltidstudier...:smirk:

Vi slipper biten om smide järnskor och manipulera med vinklar :angel:

Mumin

Gillar alltid din stil.... not :devil:

Och exakt hur mkt kostar hovslagarutbildningen att genomföra.. Ska vi se.. lån för två års heltidstudier...:smirk:

Vi slipper biten om smide järnskor och manipulera med vinklar :angel:

Mumin

Gillar alltid din stil.... not :devil:
Manipulera med vinklar?
Nu får du förklara dig?
På barfotaforum ser man ibland barfotaverkade hovar som är betydlig längre i tårna och högre i trakten än skodda hästar med skor..
En del är ruskigt sneda i hovarna också,ändå envisas ägarna att trixa själva med sin hästs hovar.
Antagligen utförda verkningar av de som gått helgkurs och tror sig vara experter.:confused: :crazy:
Det ser inte bra ut.

Men kostar en verkning 700kr så har de väl inte råd att verka hästen tillräckligt ofta.
700 spänn för att få hästen verkad av en Verkmästare,:eek: med en utbildning som kanske är mindre värd än pappret diplomet är tryckt på ..är det vettigt?
"Do no harm",japp men en del verkar ju verka så det värker.:crazy:

Jag tog upp det med honom, om mina barfotafunderingar.
Han tyckte det var en kanonidé.
Men så sa han att hovar på travhästar oftast blir hårda och ännu finare av att gå oskodda.
Men mina hästar blir ju skitömma!! (Jag sa inte det till honom)
Får de en tappsko, så kan jag knappt ens skritta på mjukt underlag.

Se till att en kunnig hovis hjälper dig med övergången, hoven ska inte verkas precis som när den ska skos. Dessutom kan det hända att den behöver skötas om oftare just i början.
Boots är också jättebra att ha i början :idea: Epics bare kan jag rekommendera.

Sedan är ju frågan om din häst är så känslig att han inte bör vara barfota... det kan nog bara din hovis svara på...

Men man får ju vara medveten om att det innebär åtminstone en hel sommar där du måste anpassa ridningen efter din häst och hans hovar. Tro inte att du bara kommer och kunna galoppera omkring på grusvägarna hur som helst... :crazy:

Men man får ju vara medveten om att det innebär åtminstone en hel sommar där du måste anpassa ridningen efter din häst och hans hovar. Tro inte att du bara kommer och kunna galoppera omkring på grusvägarna hur som helst... :crazy:

Det var vad jag trodde! :o :crazy:
Nä, jag kommer få abstinens om jag inte kan rida i sommar!

Men sen till vintern -07 då då? Hur gör man då? Då vill jag ha på skorna igen!

Har du boots är det en helt annan situation, då kan du förmodligen rida ungefär som vanligt om inte det är riktigt illa ställt med din häst.

Den viktigaste frågan är egentligen; du säger att din häst blir skitöm om han tappar en sko, men på vilka underlag är han öm? På mjukt likaväl som hårt?
Knöligt likaväl som platt?
En tumregel är att bara hästen är bekväm i hagen så kan du rida obekymrat med boots.

Varför vill du ha på järnskorna igen till vintern? Har ni väldigt isiga hagar? Annars finns det naturligtvis broddar till boots också!

Får leta reda på en ny kanske! Eller en verkare? Du kanske har en lista annars kan jag skicka en... men det är SANHCP/"vildhäst" verkare..

Jag vill varna för det. Om du använder dig av en SANHCPáre
Så har du överlämnat din häst till en outbildad exprimentör som anser att det är OK om din häst är halt 1-1,5 år Alla snedbelastningar, ryggproblem muskellåsningar som uppkommit efter denna långa period av hälta kanske aldrig går att reparera.

Om du vill ha din häst barfota så tala med din hovslagare,
Han har troligtvis med framgång verkat fler barfotahästar än hela SANHCP ihop. Om du har en utbildad föreningsansluten hovslagare så har du en yrkesman som tar ansvar för sitt jobb och hjälper dig om det visar sig att din häst inte är en barfotahäst.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 574
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka