Barfota på sommaren??

T

Trinity

Hejsan! Jag har ett halvblod som jag eventuellt hade tänkt att ha barfota på sommaren. Men jag har hört från olika håll både för och nackdelar och jag undrar nu vad NI tycker? Vet att jag kanske tänker lite väl långt fram men jag är mest nyfiken...;)

Sv: Barfota på sommaren??

Trinity skrev:
Hejsan! Jag har ett halvblod som jag eventuellt hade tänkt att ha barfota på sommaren. Men jag har hört från olika håll både för och nackdelar och jag undrar nu vad NI tycker? Vet att jag kanske tänker lite väl långt fram men jag är mest nyfiken...;)
Frågan är ju vad du ska göra med hästen. Ska hästen bara gå i gräshage klarar den sig förmodligen utan skor men har du tänkt rida så är nog skor att rekommendera.
//marti

Det är aldrig fel med att låta hästen vara barfota men man ska vara lyhörd och genast ge akt på om hästen är ömfotad. När jag bodde i Hälsingland ville jag att dom skulle ha minst 5 veckors barfotagång på sommaren men då arbetade dom inte. Där skoddes dom p.g.a. halkrisken på vintern. Här i småland är det inte lika nödvändigt.

Jag har barfotahästar året runt nu och dom rids och tävlas (western).

om du vill ha en helt frisk och välmående häst skulle jag rekomendera barfotagång!, om den klarar av det! ;)
barfota hästar är bevisat att de mår mkt bättre, dels för att blodflödet får strömma fritt ut i hovarna

På min ena häst (arab) har jag haft barfota flera sommarar i rad och rids då ganska hårt. Funka ypperligt.
Min andra häst (finnhäst) är öm på fram så hon blir skodd fram och då kan hon ridas på som vanligt....

Jag har min hästar barfota på sommaren och dom tävlingsrids i western, inga problem. Men från början när man tar av dom skorna kan dom vara ömma om fötterna, så då får man ta det försiktigt.

I år skall dom även gå barfota även på vinter.

Det ska ju bara vara bra för hästarna att gå barfota några månader om året och ska den bara gå på bete eller skrittas tycker jag att det är en bra idé, annars skulle jag nog låta skorna vara kvar.

tack så mkt för alla tips! Men jag är ändå lite osäker...jag rider nämligen henne mkt på sommaren och då kan det ju vara bra med skor, medan nu på vintern så är de ju stenhårt överallt! (har inte någon större tillgång till ridhus)...så det kanske e bättre att ha henne barfota nu, när jag knappt rider henne ändå?...får väl undvika hala vägar bara..;) :idea:

Trinity skrev:

Om hästen inte har behov av att vara skodd så skall den givetvis inte vara skodd. Skor är ett nödvändigt ont. Samma då om du använder hästen så pass mycket att den behöver skor så skall den givetvis ha det. Allt är alltså beroende av hur du använder din häst och givetvis också på den individuella hästen hurdana fötter den har.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur