Barfota på betet ?

L

Liten_men_tuff

Ni som släpper era på bete under hela sommaren , låter ni dom gå utan skor då ?
Min pålla ska vila under Juli-aug och bara gå på bete ,
Tog av bakskorna sist utan några problem , tänkte ta av framskorna nu också.

Hur brukar ni göra ??

Våra går barfota året om, men jag skulle sko av alla hovar ifall de nu skulle gå på långbete. Blodcirkulationen förbättras av att gå barfota och därmed hela hoven och om de inte ska ridas på hårt underlag så finns det ingen vits med att klappra omkring med skor! :)
En hästspark blir hårdare med stål också :crazy:

Har hästen normala hovar skulle jag nog välja att ta av barfota. Min häst har tyvärr knasiga framhovar som han belastar väldigt ojämnt. Frågade hovslagaren om det idag faktiskt och han sa att om jag vill ha Mirage barfota skulle han behöva rätta till fötterna en gång i veckan ungefär pga felbelastningen. Han skulle slita ut yttersidan totalt, nu finns det ju iaf en sko där som skyddar mot slitage även fast det växer knasigt.

Om de ska gå två månader eller mer skulle jag låta dem gå utan skor så hoven hinner 'ställa om' och hornet växer ju bättre på betet. Min hovslagare råder att låta hästarna gå utan i två månader och bara växa. :)

Skrev kanske lite konstigt tidigare... Alltså, hovarna blir återfuktade, fyller upp hornrören och dåligt/svagt horn bryts bort om de får gå barfota men det behövs alltså ca 2 månader för detta. Hoven växer ungefär dubbelt så mkt på sommaren som på vintern.

Om jag inte skulle rida skulle jag ta av alla skor.
Men eftersom jag ska rida hästen under hela betesgången i år (han har vilat så mycket i vinter) så kommer han ha alla dojjor kvar, eftersom han väldigt lätt blir ömfotad, och vi måste rida ganska långt på grusvägar innan vi tar oss in i skogen.

det e bara bra o dom kan gå utan skor så mycket som möjligt...

Våra hästar får gå barfota under betet, de blir ganska (läs väldigt) ömfotade i början, men vänjer sig sedan och är inte så öma. ( två av hästarna är väldigt känsliga av sig :crazy:)
Vi tar av dem för att slippa att hästarna skadar sig när de går på bete pga av skorna (trampa av skorna, fastna m.m), och så får hovarna en chans att återhämta sig lite

Skulle min bara beta skulle jag ta av skorna i år igen. Han gick barfota april-oktober förra året o blev fin i ben och hovar. Förra vintern var benen galliga så gott som hela tiden och hade var torr i hovarna. Den här vintern har det knappt varit några gallor och hovarna är fina.
Tyvärr är han för öm att ridas men funkar på betet barfota.

Tessa

Ska den gå på bete ca 4 veckor ? då skulle jag skippa dra av skorna...på så kort tid kan faktiskt skorna på vara nödvändigt... Vid kortare barfotagång än 4-5 veckor hinner inte hornproduktionen komma igång, så då kan det vara bättre med skor under sådan kort tid för att skydda väggen.

Nu är de barfota pga att de har föl, annars brukar de ridas under sommaren och har då skor på sig. Brukar istället ha dem barfota ca 4 månader under hösten/vintern. Då rids de inte så mycket.

Nix, min pålla har skorna på under betet. Dels har vi så kort betes period här uppe och så bor hovslagaren 20 mil bort och kommer bara och skor var 6-8 vecka.
så tar jag bort skorna kan jag inte rida förrän hovis kommer och skor igen.
Och den här sommaren for hon på bete direkt efter skoning och ska vara bara 4 veckor ca.

Nej det blir 8 veckor hon går , :)

Men det blir nog alla skor av då , tack för alla svar iallafall :) :bow:

min går barfota bak större delen av året, och fram tog jag av 1 juni när hon varit på betet några dagar. men jag rider henne ca 3 ggr i veckan ändå, så hon är på halvvila. :)

Hon är barfota året runt. Men skulle hon vara skodd under vintern skulle jag dra av skorna så fort det var möjligt.

Det är första gången som min häst är barfota nu till sommaren p/a taskiga hovar.Hon har nu på 2 mån fått jätte fina hovar.Tänker sätta på skor till halkan.Hoppas att hovarna ev. har blivit starkare.Jag tänker låta henne vara barfota varja sommar tills halkan kommer.

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII