Barfota hovar vid lopp

SmizzSpeedy

Trådstartare
Är intresserad av att veta varför vissa hästar går barfota i loppen.
Tränas de med skor och körs enbart barfota i loppen?
Hur håller fötterna för det?
Hur mycket slits hoven efter ett lopp?

All info av intresse!!!!!!!! (Är inne på hästvård och diskuterar barfotagångens vara eller icke vara)

Sv: Barfota hovar vid lopp

Hästar går barfota i lopp för att få bätre grepp. De blir lite snabbare. Vissa hästar slår sig mindre barfota och kan gå utan skydd.
De tränas med skor.
hovarna håller bra, man ska ha sparat hovarna lite innan, det går inte att köra barfota med en nyverkad häst. Hästar med dålig kvalitet på hovarna är också svårt att köra barfota.

Min häst går barfota i såväl träning som i lopp av den enkla anledningen att hon inte fungerar med skor. Hon har heller aldrig varit öm eller haft några som helst problem med sina hovar, så jag ser ingen direkt anledning att börja slå på skor och göra henne tio gånger sämre.

SmizzSpeedy skrev:
Är intresserad av att veta varför vissa hästar går barfota i loppen.

Det korta svaret är: De springer fortare. :D

SmizzSpeedy skrev:
Tränas de med skor och körs enbart barfota i loppen?
Ja, mycket sällsynt att tävlande travhästar är oskodda mellan loppen, det vanliga är att man även värmer upp dem med skor.

SmizzSpeedy skrev:
Hur håller fötterna för det?
Hästen behöver hygglig hovkvalitet och man sparar lite hov. Håller inte fötterna kör man inte barfota. Man FÅR inte köra barfota om hästen riskerar att bli ömfotad.

SmizzSpeedy skrev:
Hur mycket slits hoven efter ett lopp?
Det är individuellt, och beror på banunderlaget. T ex gick Gidde Palema barfota tre lopp samma dag i Åbys Stora Pris förra året.

Stallägarens hästar sprang loppen barfota ifjol (tränas med skor). Valackens hovar nöttes ner 6 mm ett medeldistanslopp.

Hon vilar på vintern, och de få gånger jag kör blir det på banan/rakbanan eller i körhuset. Med andra ord behövs inga skor då heller.

Det bildas aldrig någon is. Tror inte det varit is i våra hagar under åtminstone de fyra-fem senaste åren...

skulle vara intressant och veta hur det gått för din häst i tävlingskarriären!! har inte än träffat på någon häst som tränas barfota på heltid!! jättenyfiken..

Jag kan inte skryta med så mycket mer än en andraplats hittills, men det skulle jag vilja påstå är min okunnighet ang. träningsmetoders fel. :smirk: Men den dagen hon börjar gå och vinna kan jag meddela att hela Buke kommer få reda på det genom mitt rekordförsök i glädjerusspamning ;)

Jag har för avsikt att ha mitt kallblod barfota hela tiden om det bara går. Förut verkades mina hästar av en travgubbe som bara flinade när jag sa att jag ville ha mina hästar barfota för jämnan "ja vi får väl se" sa han bara överlägset. När min ridhäst började få hovsprickor bytte jag till en riktig barfotaverkare som har egna barfotahästar och är under utbildning hos Ove Lind enligt AANHCPs principer. Info finns på www.harmonyhorse.se. Kompisen har verkat mina hästar med 2-4 veckors mellanrum sen den 23mars och vi ser en klar förbättring hos båda mina hästar och nu kör jag kallblodet 3-4 gånger i veckan på grusväg utan problem.

Det viktiga för att hålla barfotahäst är att den rör sig mycket och helst går ute dygnet runt för att få en sund hov och hovtillväxt och det är viktigt att den verkas av någon som förstår sig på barfotahoven. Ska den hålla för grusvägar ska den utsättas för grusigt underlag mycket. Gärna lägga grov makadam i hagarna där hästarna står mycket och sådär.

Jag har haft mina hästar barfota hela tiden och det är inga problem i hagarna. En barfotahov klarar sig mycket bättre på is än en järnsko utan brodd men jag har inte kunnat vara ute på glashala vägar utan de har fått skrota i hagen när det har varit isgata. Men nu när mina hästar är igång så kommer jag köpa boots med brodd till vintern att använda då jag kör och rider. Går nog inte att göra snabbjobb kanske men väl ut och kondisträna.

Jag har inte mina hästar barfota för att de ska vara snabbare utan för att bevara deras hälsa. En sko tar bort 80% av stötdämpningen och leder därför till problem såsom hältor och annat.

Ni förstår säkert att travfolket häromkring flinar gott åt mig men det skiter jag i, det ska bli härligt att se om det går att ha en tävlande travhäst barfota och då blir ingen gladare än jag.

Nu är det här forntid men en långdistansare som fanns hos Jonny Takter när jag jobbade där vid namn Dick Trot tränade och tävlade barfota runt om. Innan loppen verkades han lite för att få nån som helst kontakt med sina fossingar :-) . Där snackar vi hovkvalitet:love:
Han tjänade över en miljon.

Kan du rapportera om det funkar även när du börjar tempoträna din häst? :)

Som jag förstått är den nyss inkörd och har alltså inte kommit ner i något tempo ännu?

Fast varför skulle de flina åt dig? Mång atränare jag jobbat hos har haft sina unghästar på öösdrift och inte skott dem förrän det behövts, vilket ibland har tagit ett halvår ibland ett år.

Ja, det är vanligt att ha unghästar barfota och på lösdrift men jag har tänkt att ha mina hästar så jämt om det går. Det är det dom flinar åt;) . Jag återkommer gärna och berättar om hur det går med våra hovar. Det finns inget underlag ännu att det funkar på en tävlande travhäst men däremot på tävlande westernhästar. Kompisen som verkar mina hästar konkurrerar själv med eliten i westernsverige. Kanske är det farten som sliter mest? Vi får se :bump:

Det är inet omöjligt. De jag vet som stod hos Takter då, det var fler än Dick som gick barfota alltid, att de klarade det berodde på det perfekat undelaget de tränade på. En matta av nedfallna bar och mjuk typ sjösand och avsaknad av småsten både i hage och bana-sliter ingenting.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 239
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar