Barfota eller gummiskor?

L

lolly

Hej. Håller på att skaffa mig kunskap om naturlig hovvård. Kan inte göra något själv på hovarna men är intresserad av att höra ni som har barfotahästar och eller använder gummiskor. Hur bestämde ni er för det? Hur länge har er häst varit barfota alt gummiskor? Erfarenheter? Kan hästen gå på alla underlag? tacksam för synpunkter.Funderar på nåt annat än järnskor till pållan men jag vill få mer erfarenhetsbaserad kunskap innan jag vågar mig på nåt nytt.

Sv: Barfota eller gummiskor?

Jag har min häst barfota, hon har alltid varit det och har jättefina hovar. Hon går både på asfalt, hårda sandvägar och i skogen. Är självklart försiktig med vart jag travar/galopperar men annars har det varit helt felfritt under hela tiden jag ägt hon! :)

varför funderar du på att ha henne barfota?

jag har haft min ena häst i 14 år. när vi köpte honom gick han med sulor och aluskor och hade skit taskiga fötter. gamla ägaren trodde inte han skulle kunna behålla järnskor på, det gick jättebra. vi har alltid brottats med sprickor och div. annat. har haft hovslagare av många olika kvaliteer. för mig har det alltid kännts onaturligt att sätta skor på hovarna men jag träffade aldrig någon som gjorde bra barfota så skor gällde. för 2 årsedan bestämde min syster (som hade honom just då) för att skorna skulle av och jag höll med. sakta fick han bättre hovar trots en dålig hovslagare (svårt att få tag på någon i det området). så fort jag fick hem hästarna i mars så ringde jag en hovvårdare. jag e mycket nöjd med henne och hästarna har finare hovar än på mycket länge.
nu finns det ju både dåliga och bra hovvårdare/hovslagare så du gör rätt i att leta information och va nyfiken.

Jag funderar på barfota för att jag känner mig dragen till att låta mina djur få leva så naturligt det bara går. Men ingen i mitt stall har någon kunskap eller erfarenhet. träffade dock någon häromdan i hästsammanhang som pratade om sina hästar som var barfota och jag fick ett telefonnummer till en som verkar barfota i mitt område. Men innan jag tar ett sånt steg vill jag vara så påläst som det bara går så ev bakslag inte kommer oväntat.:)

kände också att naturligt va bäst. som tur är gick jag en kurs i tappsko på gymnasiet(hästskötare)och vart nyfiken så jag har ivf ett litet humm om hoven så jag kunde bedöma hyfsat vad som vart bra och dåligt. gubben ömade jämt i hovarna under tidigare försök vi gjort men nu ingenting. käns otroligt skönt.

var bara noga med att kolla hovarna och lita inte bara på hovslagarn/hovvårdaren att allt står rätt till.

Liknande trådar

Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 546
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 900
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka