Barfota distanshästar?

Kassiopeja

Trådstartare
Har läst i senaste Hästfynd och i flera andra trådar här på Bukefalos om det här med att hålla hästarna naturligt barfota. På mer än ett ställe läser jag då att det finns amerikanska distansryttare som tränar och tävlar sina hästar barfota. Vad säger ni andra om det?

I artikeln i Hästfynd påtalades särskilt att de flesta hästar inte sliter sina hovar tillräckligt naturligt (antagligen pga att de går i mjuka hagar största delen av sina liv och inte rör sig tillräckligt mycket). Man pratade då om att hästen idealiskt borde röra sig flera mil om dagen. Min första tanke var då att det gör ju våra hästar.. min andra var att då sliter man nog sönder hovarna på hästarna om man tränar distansritt utan skor...
Vill gärna ha era synpunkter i ämnet och undrar också om ni hört om någon distansryttare som rider/tävlar distansritt med hästen barfota?

OBS! Jag VET att det inte är tillåtet att tävla utan skor i Sverige. Jag bara undrar om det ens är möjligt utan att hästarnas hovar går åt skogen..?

Jag tror inte att det är möjligt för en distanshäst att gå utan skor. Största anledningen till det är för att man rider oftast på "onaturlig" mark som asfallt tex och detta sliter ju mycket på hovarna. Dock går det ju att ha sådana där boots på om man verkligen vill att pollen ska vara utan skor.

Det finns en annan tråd om detta här på Distans-forumet.

Jag tror nog faktiskt att en del hästar skulle kunna gå barfota, men de är nog ganska ovanliga.

Min ena häst har skor främst för att motverka svagheter i exteriören. Han har veka kotor bak, och för att förhindra att han trampar igenom så mycket har han långa skor som sticker ut långt i trakten. Fram har han ringsko när det är hårt ute, för att minska rörelsen i hoven. Han har lindrig hovbroskförbening och den stimuleras tydligen att fortsätta växa om det är mycket rörelse i hoven. Så fattade jag det i alla fall när veterinären förklarade...

Så man skor ju inte bara för att undvika slitage på hovarna.

Ju mera en häst sliter på hovar desto fortare växer dem. Mina hästar går barfota och jag får trimma hovar så gott som varje vecka!!! Detta är helt naturligt. Jag använder boots bara när jag ska rida länge på dåliga grusvägar, det finns så mycket lösa otäcka stenar på sina ställe, men annars klarar de sig utmärkt barfota. Min arab söker sig till och med till mitten eller kanter på vägar där det har samlats ränder med många små grova gruskorn, tror att det är skönt för honom att de rullar under foten när han springer. Försökte faktiskt styra honom till gräskanten, men han väljer hellre grus. Men det tog drygt ett år med Old Mac´s och rätt typ av verkning innan vi kommit hitt. Ändå får jag raspa varje vecka på de ställen som inte slits rätt. Så det är ingen fara att de slits för mycket, om man tar sig tid och "lär" hovarna att växa ordentligt. Är de inklämda och halvdöda i skor med strypt blodtillförsell och rörelsemöjlighet så är det klart att de inte växer som de annars borde göra. Jag håller inte riktigt med dig att våra hästar rör sig flera mil om dan. Distans hästar i träning kanske gör, men de flesta gör inte det. I små hagar på dagarna och boxar på nätterna... Jag har hästarna på lösdrift i en bete- och skogshage på nästan fyra hektar och jag lovar, det finns spår efter dem överallt, samtidigt som de rids eller körs ca 5 dgr per vecka, barfota. Trots detta så räcker det inte för att hovarna trimmar sig helt själva. Det är inte bara rörelse som behövs utan rätt typ av underlag också. Det är ju mjukt i hagen, mjukt på skogsstigar, osv. Så ingen fara att de slits för mycket. Rider man extremt långt, så kan man ju ta boots om man är orolig. Så jag hoppas att även Sverige blir en av de länder där man får tävla barfota. Det finns ju vetgrindar, eller?

Jag har mina ston barfota sedan tre år tillbaka. Det har gått bra hitills men nu när de är/har varit dräktiga så har de fått skor på sig för de har visat klart och tydligt att det var jobbigt. Med skor på framfötterna kunde de gå lätt igen.

Okej, i hagen är det aldrig problem, utan det är när de är ute och rids på grus och asfalt som de ömmar. Ändå har de väldigt hårda och fina hovar. De går också på lösdrift.

Jag skulle vilja gå en sån där kurs om hur man verkar barfotahästar rätt, finns det nån sån - inte för dyr - här i sthlm?

Jag håller inte riktigt med dig att våra hästar rör sig flera mil om dan. Distans hästar i träning kanske gör, men de flesta gör inte det.

Det var ju just det som var min poäng. Att det nog BARA är distanshästar som rör sig tillräckligt mycket/dag och att då borde det ju vara utmärkt att ha just distanshästar barfota. Men samtidigt finns det ju alltså ett förbud mot att tävla barfota i Sverige som väl är där av en anledning. Undrar fortfarande om de där distansryttarna i USA finns eller om de är en myt som sprids av "barfota-folket"??
Får man tävla barfota i USA?

Någon som vet? :confused:

Men samtidigt finns det ju alltså ett förbud mot att tävla barfota i Sverige som väl är där av en anledning.

Jag skulle nog inte tävla barfota om man fick, men jag tycker ändå att det är onödigt med ett förbud. Varje hästägare kan få avgöra det själv, tycker jag. Om det visar sig vara skadligt för den enskilda hästen lär ju veterinärerna i vet grinden påpeka det, eller visar det sig på annat sätt.

jodå, man får tävla distans barfota i USA o flera andra länder. bla Norge där barfotahästen har vuxit sig stor jämfört med sverige.

jag tränar min arab barfota för distans fast vi har inte kommit så långt än, han e bara 4. drog av honom skorna i våras och det har funkat förvånandsvärt bra. jag var himla skeptisk till en början, man e ju uppväxt med att bara hästar på bete eller vila bör hållas barfota. annars är det ju klassat som djurplågeri enligt många.. sen läste jag sidor på internet om barfotahästar och hur mycket skada skor gör.
hemligheten enligt mig är att man verkar hovarna på rätt sätt och att hästen i sin egen takt får vänja sig vid olika underlag. jag tror att när barfotahästarna ökar i sverige så får vi nog chansen att bevisa att det funkar inom distansen annars får jag väl åka till Norge o tävla :D

Jag brukar ha min häst barfota några veckor mellan skoningarna. Varför jag skor honom är för att han blir lite öm/ "haltar till" ibland spec. när man går på grusväg. Finns det något "knep" för att de inte ska bli ömma?

Min häst sliter också lite ojämnt på bakhovarna (mer på utsidan av hoven). Är det då bra att jämna till hovarna då och då?

Tack! :bow:

han haltar till för att han är öm i sulan. några snabba knep finns nog inte, hästen måste anpassa hovarna efter det underlag den ska jobbas på och det kan ta tid när den varit skodd länge innan eftersom hoven har försvagats. men det är bättre att den får gå barfota ibland än att den går skodd hela tiden..jag verkar själv enligt vildhästmetoden som man hittar info om genom massa länkar här på buke om du söker på barfota!

om den sliter snett så är det bra att verka oftare än man brukar. det finns exempel på detta på barfotasidorna oxå,man får prova sig fram ...

för att hoven ska rehabiliteras fortare och hästen inte ska bli öm, måste den få röra på sig så mycket som möjligt på varierande underlag. om den ömmar mycket så kan man skaffa olika boots över läkningsprocessen, det finns boots man kan brodda på vintern oxå.

en häst som går barfota har mycket starkare,hårdare helt enkelt bättre kvalitet så när man rider en sådan häst så slits inte hovarna alls mycket som det gör med en häst som har haft skor ett tag. tog av skorna på min arab i går och hovarna var så mjuka om man jämförde med min förra arabs hovar som var hårda. tänk dig själv att du springer barfota- i början gör det ont och huden är tun pga att du alltid haft skor men efter ett tag byggs huden upp och det gör inte alls ont.
men man kan inte bara ta av skorna från en häst som har haft skor längre tid och tro att det ska gå jätte bra, utan det första halvåret tycker jag man ska rida med häst boots så får hoven bygga upp kvaliteten i sin takt annars sliter man hovarna rejält då den inte har den kvalitet som krävs vid barfota gång.

Sv: Re: Barfota distanshästar?

din häst haltar till precis som du skulle göra på en legobit! helt ofarligt, det man kan göra är att undvika det sämsta underlaget, eller hoppa av o gå när din häst känner obehag.

med tiden kommer din hästs hovar att bli bättre, men det tar tid.
Min förra häst, 650 kg koloss, gick helt utan att hon ömmade efter rätt verkning. Hon har då innan alltid varit oskodd alla somrar och hon är bara 7, så hon hade bra hovar tack vare barfota pauserna varje sommar.

Jag skulle vilja komma ifrån debatten om att hästen ömmar..den ömmar för att vi har haft skor på den. inte för att den är barfota.

/jenny

*lånar knapp*

jag har min häst barfota och har tänkt börja tävla idstans nästa år. Men så fick jag höra att man inte ens får tävla med boots! Stämmer det? Jag visste att man inte fick tävla utan något men att ha boots på alla 4 är vall ingen fara?

Jag tycker inte man kan säga att hästar skall gå barfota på våra vägar lika lite som människor skall. Det är en sak att hålla en häst barfota på naturliga underlag - på ängar, i skog och mark - och en helt annan sak att ha den barfota på grus- och asfaltsvägar. Inte möjligt helt enkelt. Visst kan en häst och en människa härdas till att klara gå på ett krävande och stenigt underlag (skapat av människan), men det är inte något som kommer utan smärta. Så visst är de synd om hästar om de måste halta till "på legobitar" ständigt för det skulle inte jag vilja göra. Skulle jag tvingas till det under långa perioder då skulle jag nog till slut inte vilja gå alls.
Hälsning Maja

Man måste ju naturligtvis ha en rimlig gräns. En häst som barfota ömmar större delen av ridturen mår inte bra. Även om det är ofarligt att den trampar på "legobitar" så leder det i förlängningen till att den; tar kortare steg, inte vill springa, blir spänd i musklerna mm.

MEN om hästen ömmar på några få ställen där man rider och i huvudsak går utan att ömma, då är barfota fortfarande motiverat. Men det gäller som sagt att dra en rimlig gräns där man ser till hela hästen och inte bara till hovens välmående.

Jag är tämligen väl insatt i att ha hästen barfota och har även en hel del kunskap om verkningsmetoder. Ändå har jag inte lyckats med mitt eget arabsto. Trots att hon mer eller mindre hållits barfota fram till nyligen så gick hon och ömmade såpass mycket att skoning blev nödvändigt. Hon mår bättre och är inte längre rädd för att ta ut stegen.
Hon har väldigt bra hovar och jag vill trots skoning inte att hon får sämre hovar. Därför går hon barfota mellan skoningarna varvat med "gympadojor" (old macs). När hon är barfota undviker jag att rida på de ställen där hon ömmar.

Jag har hur mycket jag än ridit på asfalt aldrig lyckats slita ner hoven, utan har alltid fått verka för att efterlikna ett naturligt slitage. En barfotahäst med välfungerande hovar kan utan problem gå en distansritt. Men man får komma ihåg att det ofta tar ett år eller mer innan hoven är redo för detta.

Stopek skrev:
Jag tycker inte man kan säga att hästar skall gå barfota på våra vägar lika lite som människor skall. Det är en sak att hålla en häst barfota på naturliga underlag - på ängar, i skog och mark - och en helt annan sak att ha den barfota på grus- och asfaltsvägar. Inte möjligt helt enkelt. Visst kan en häst och en människa härdas till att klara gå på ett krävande och stenigt underlag (skapat av människan), men det är inte något som kommer utan smärta. Så visst är de synd om hästar om de måste halta till "på legobitar" ständigt för det skulle inte jag vilja göra. Skulle jag tvingas till det under långa perioder då skulle jag nog till slut inte vilja gå alls.
Hälsning Maja

att jämföra hästars o människors barfotagång är inte särskilt genomtänkt. visst kan en människa härda sina fotsulor, men en häst är född med hovar som klarar av att användas så fort den rest sig efter fölning. naturliga underlag inkluderar alla sorters underlag som finns i de områden hästen lever om man ser till vildhästarna som ett ex. hör o häpna- det finns steniga och krävande underlag som inte människan skapat, och vildhästarna tar sig fram utan problem på dessa om hovarna har fått chans att anpassa sig.

att det inte skulle vara möjligt att rida längre sträckor på asfalt o grus kan jag motbevisa när som helst med min häst! du är välkommen o kolla om du inte tror mig ;)

Jag tror inte någon häst skulle vara oöm eller vars hovar skulle se schyssta ut efter ha gått 12 mil barfota på hoburgsritten :crazy: :grin:

nej, kanske inte, men det skulle ju kunna vara krav på att man måste ha boots el. järnskor. åtminstone i de längre ritterna, men att man får rida kortare distanser helt barfota... inte att man måste ha järnskor jämt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Att träna och tävla barfota har blivit alltmer vanligt inom flera hästsportdiscipliner. Tillsammans med ett forskarteam vid SLU valde...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 435
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar