BARF och hård mage?

makarontanten

Trådstartare
Jag ger min hund färskfoder i huvudsak, men skulle mer och mer vilja gå över till ren BARF. Behöver läsa på en del innan jag bestämmer mig helt, men har iallafall börja ge en hel del kycklingvingar, kotor, strupe mm som tugg, sysselsättning och variation. Problemet som uppstår är att hunden blir så hård i magen av detta.

Hon har alltid haft jättebra avföring och är inte känslig i vanliga fall mot foderbyte eller annat. Men nu, efter att även ha tillsatt lite olja i maten, så är hon fortfarande väldigt hård när hon får just delar av kött, brosk och ben. Köpta hudben är det inget problem med, men det var ju inte riktigt tanken.

Ni som BARFAR på heltid, har ni tips på detta, eller hur fungerar era hundars mage? Ger ni något särskilt som är "lösande"?

Sv: BARF och hård mage?

Min hund har *peppar peppar* aldrig varit hård i magen, om du med hård mage menar att det är svårt att bajsa ut? Bajset är ofta hårt, ibland jättehårt, men han har aldrig haft svårt att bajsa. Är din hund så hård i magen får den antagligen för mycket ben, vilket inte är så konstigt om den redan äter ett helfoder och du på det lägger ätbara ben :) "Överdoserad" kalk bajsas nämligen ut. Ge mindre ben eller balansera upp med mer rent kött/inälvor är mitt tips. Inälvor verkar också lösande.

Hon har inte svårt att bajsa, men istället för mjuka och fasta korvar, blir det mer hårda kulor, och jag är rädd för att det ska bli förstoppning av det.

Hon får inga mängder av ben mm, men det kan räcka med ett vanligt märgben eller en kycklingvinge för att avföringen ändras från vad jag vill kalla normal till hård. I går fick hon ett märgben och idag är hon då alltså genast hård i magen.

Men inälvor var ett bra tips.

Hårda kulor hade jag inte oroat mig över. Men ge mindre ben eller byt ut lite av maten mot kött om du är orolig.

Ok, jag tänkte att det kanske gjorde ont att bajsa om det är för hårt:o..

Ska testa att blanda med mer kött och inälvor:)

Uppblött fiberhusk ska vara toppen för hårda barfmagar! Jag skulle testa detta direkt. :)

Rårivna morötter, lever också är bra grejer har jag hört!

Min kan få både hårda kulor, och nästan som smuliga kulor om hon har fått lite mycket ben. Är det för att det blir mycket kalköverskott som ska ut?

Tack för tips, tror till och med att jag har fiberhusk hemma sen efter att jag gick på LCHF ett tag.

Jaa, har hört att det är kalket. Samma om bajset är väldigt ljust, då är det lite mycket ben.

Min kan få både hårda kulor, och nästan som smuliga kulor om hon har fått lite mycket ben. Är det för att det blir mycket kalköverskott som ska ut?

Japp! Det är att föredra med lite hårt bajs än löst/mjukt eftersom det då får analsäckarna att tömmas.

Tack för svar!
Hon brukar bajsa ganska hårt, men häromdagen var det verkligen stenhårt och smuligt. Men då hade hon fått lite mycket ben :)

Ja, det är kalköverskott ja :) Min har så ganska ofta och det har aldrig varit några problem att bajsa ut :)

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 326
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa En väninnas hund är ibland väldigt hård i magen, det kommer tydligen plötsligt, och inte av att hunden ätit något särskilt som den inte...
Svar
7
· Visningar
4 973
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka