BARF-metoden

muppia

Trådstartare
Sitter o luskar lite, tror jag vill byta foder... Var hos våra kompisar som har bröderna till Knasen o deras stora sket och fes så fruktansvärt... :p

Jag tror jag gärna byter foder när säcken börjar ta slut (om 2-3 månader kanske...) och kollar just nu på BARF-metoden då min andra tråd visade att några som kör på den metoden hade hundar med bättre mage samt de fiser inte, skiten luktar inte döden...

Men hur gör man? Enklast vore ju att ge färdigfoder, tittade lite på fodax men är det bara att sleva upp i matskålen o ge eller ska man ge tillsatser? Det står visserligen helfoder och då ska det ju räcka utan extra tillsatser.

Sen en annan fråga, torrfoder har ju bra inverkan på tänderna, mindre tandsten osv... Jag gör ju gärna så mkt för att slippa skrapa tandsten när han blivit äldre och har bytt ut alla sina tänder. Dock har han tillgång till tuggben och tuggar på det flera ggr om dagen så det ska väl vara bra för tänderna.

För och nackdelar med BARF?
Sökte lite men hittade inte riktigt vad jag ville hitta.

Sv: BARF-metoden

Kikar också på Nordic...

Hissa eller dissa får ni hemskt gärna göra :laugh:

Fördelar:

Det naturligaste en hund kan äta och därav mår de allra flesta hundarna exemplariskt på det.

Det är GOTT och varierande! (Ja tycker hundarna alltså)

Immunförsvaret stärks

De skiter lite och fiser mycket sällan

De får en större sysselsättning av maten. Iställer för att "inhalera" den så tar det en stund att tugga sig igenom vilket också blir en form av stimulans.

Nackdelar:

Det krävs kunskaper och att man ska komma ihåg att tina upp i tid.

:bow: Tack för ditt svar.

Vilka kunskaper krävs? Att komma ihåg att tina upp i tid blir lite svårt, vi glömmer ofta tina upp maten åt oss själva men det blir lättare med "måsten" så då glömmer vi inte heller att tina upp en och annan korv till oss :idea:

Fördelarna med färskfoder mot BARF är ju att det är helfoder. Samma med ett bra torrfoder. Jag ger ett bra torrfoder för jag är lat helt enkelt, samt att det ska vara lätt för hundvakten på vardagarna, som inte vill stå med BARF eller färskfoder. Dock får min stora ibland Vog og hundemat (färskfoder) tillsammans med torrfoder (Standardt Hjort)då och då. Mina varken fiser eller har bajs som luktar :)

Orkar man och vill sätta sig i n i kunskaperna med BARF , så tror jag på det.

BARF och färskfoder är ju inte riktigt samma sak. Sök på BARF här så borde du hitta trådar med bra länkar i? Finns hela guider med "menyer" som man kan följa så att man täcker alla näringsbehov. Själv hade jag gärna BARFat men har lite för lite plats i frysen plus att jag är lite lat just nu. Därför kör jag på färskfoder. Det tar ju också plats i frysen men jag köper inte så stora mängder i taget.

Mina fungerar bäst på Nordic. Har provat Fodax röd och vit nu, den röda vägrar min kräsna hund äta och den är för stark för min valp. Den vita äter dom hyffsat men är inte lika bra i magen som på Nordicen, plus att det luktar lite värre om avföringen. Så, nu blir det tillbaka till Nordicen.

Jag tycker inte det är så klurigt att komma ihåg att tina. Mina äter två om dagen, så jag tar fram en varje morgon och en varje kväll. :p Äter dom mindre är det ju bara att ta fram en ny när man tar det sista av den förra, om det går på jämnt ut. :p

Jag ger mina mycket märgben som kompensation så dom får gnaga ordentligt. Och en del vanliga tuggben då, men dom är inte lika poppis. ;)

Jag förstod det senare :D Letade lite och hittade det strax efter trådstarten. Jag tror mer på färskfoder, känns krångligare att BARFa, tittade därför lite på Fodax och Nordic. Fodax har lite olika beroende på behov men Nordic verkar bara ha bas eller special. Ifall man ska ha en hund som jobbar mycket kanske behöver rätt mat. Torrfoder har ju en massa olika sorter man kan välja mellan och därför är det ju önskvärt att ha det likadant med färskfoder.

Märgben har jag inte gett Knasen än, han får bara tuggben. Märgben kanske det blir nåt av senare, men nu är han lite väl liten för att tugga på en sådan :p

Senast ändrad:

Märgben har jag inte gett Knasen än, han får bara tuggben. Märgben kanske det blir nåt av senare, men nu är han lite väl liten för att tugga på en sådan :p

Varför skulle han vara för liten? Min fick sitt första märgben ca 9v gammal (lite äldre på bilden). Och då han väger 8 kg som vuxen lär han ju varit mindre än din till storleken. Jag vet uppfödare som ger köttben till sina valpar tidigt (Gnist här inne t ex?)

DSC00264.jpg

Bättre att introducera sådand tidigt så magen får vänja sig. Jag menar, rått kött och märg SKA en hund kunna äta utan att magen ballar ur, annars är något fel:grin:

Hmm. Jag har inget behov av flera olika sorters foder på det viset. Jag ger mina Nordic special +, min ena är väldigt svårfödd och det är det första fodret han gått upp i vikt av. Min valp äter detsamma fast mindre mängd. Nu vet jag ju inte om du tänker vara extremt aktiv men oftast kanske det räcker att öka fodergivan något? Om det inte handlar om jakt, drag osv där dom kanske jobbar extremt hårt i jämförelse mot viloperioder. Men tja.. Mina hundar tränas och promeneras "bara", springer lösa nån gång om dagen och den vuxne tävlar LC några gånger per år. Så jag känner som sagt inte behovet av att byta foder pga aktivitet. Däremot har jag provat alla möjliga just för att hitta ett som fungerar bra på honom som alltid varit för mager.

Fodax menar förresten att alla deras är kraftiga foder anpassade för högaktiva hundar, så dom har ju inget som dom säger passar hundar i lite lägre aktivitet.

Om man tror att märgben blir för "starkt" för hunden/valpen så kan man gröpa ur dom och sedan ge. Garanterat poppis ändå. ;) Och finfint för tänderna att gnaga på, plus att dom är sysselsatta en stund. Mina har dock fått hela märgben redan som små pluppvalpar. :o Dom har aldrig reagerat och blivit dåliga av det, å andra sidan har det bara hänt en gång att någon varit dålig, det var efter att hanen stulit en grillad kyckling och tryckt i sig. :cool:

Jag förstod det senare :D Letade lite och hittade det strax efter trådstarten. Jag tror mer på färskfoder, känns krångligare att BARFa, tittade därför lite på Fodax och Nordic. Fodax har lite olika beroende på behov men Nordic verkar bara ha bas eller special. Ifall man ska ha en hund som jobbar mycket kanske behöver rätt mat. Torrfoder har ju en massa olika sorter man kan välja mellan och därför är det ju önskvärt att ha det likadant med färskfoder.

Det finns ett färdigt BARF foder helt utan spannmål (helfoder dvs). Det heter vom och hundemad och finns med eller utna lax. Ibland köper jag de korvarna om jag ska tex resa bort och inte har tid att stå och väga upp portioner med mera. Tycker att det är ett kanonfoder.

Tack! Då bör bas räcka, men han är valp, behöver valpar inte extra tillskott för att växa? Nu jämför jag hund med häst, unghästar ska ha extra energi och protein för att växa medan vuxna hästar har lägre behov och man räknar utifrån deras grundbehov.
Han kommer nog inte bli värsta tävlingshunden men vi kommer träna, förutom lydnaden som är självklar för mig, agility och sen därefter får vi se. Vet inte om jag ska tävla honom, prioriterar att tävla min häst framför hund så de helger det passar kommer vi väl prova tävla nåt, är det kul så fortsätter vi :laugh:

Jag har bara fått för mig att det är bättre med tuggben tills de blir äldre, jag minns inte varifrån jag hört detta... :o (detta är även svarat till paradox)

Inte sett någon valp äta märgben heller, det kan ju ha bidragit till att jag är försiktig(?). Men då kan jag ju ge Knasen märgben o se vad han säger :idea: Han behöver någon syssla däremellan ibland, t.ex när vi ser på film eller äter och han behöver tagga ner. Han är lite rastlös men jag jobbar på att han ska slappna av, håller förnärvarande på att lära in kommandot "ligg" och sen ska jag utveckla det till "gå o lägg dig" och ge honom nåt att tugga på. Det funkar emellanåt. Testat petflaska med frolicgodis, skinka eller köttbullar men han ger upp så lätt... :p Toarulle samma sak, han ledsnar fort.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Har sökt i forumet, men inte riktigt hittat det jag söker, jag sitter fast i foderdjungeln.. Så.. Hjälp efterlyses :( Ger idag min hund...
2
Svar
20
· Visningar
1 853
Senast: Kadi
·
Hundhälsa Hej kloka buke!! Jag har en kille på 8 månader som ätit VoH färskfoder sedan 1,5 månad tillbaka. Dock får jag nog inse (erkänna :o )...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: Picky
·
Hundhälsa Nu när vi byter till färskfoder så kommer vi sluta ge torrfoder helt även om han äter torrfodret, eftersom jag inte är så erfaren känns...
Svar
12
· Visningar
3 544
Senast: muppia
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 121
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka