Barf-are!...

C

Caltha

..Och alla andra som inte ger torrfoder.
Vad har ni för utfodringstider, bestämda?
Hur många givor per dygn?
Har katten tillgång på mat på natten, vad isf?
Eller någonsin fri tillgång på någon mat, vad?

Jag fösöker minimera torrfodergivan, men min katt blir alltid så hungrig på natten. De äter ju oftare och i mindre portioner, så blötmaten blir ju torr och äcklig till till slut, och då vill han iaf inte ha senare på natten..
Förut brukade han försiktigt buffas och väcka så att skulle få lite nattmat, men vill inte uppmuntra det beteendet. Vill se till att han slipper bli sugen på natten istället. Hur bör jag göra?
Vart lite nyfiken hur ni gör? Om ni nu har natthungriga missar som jag ;)

Sv: Barf-are!...

Jag har inga bestämda tider, men det ges mat tre gånger per dag (efter jag klivit upp, innan jag äter middag och innan jag går och lägger mig).

Aldrig fri tillgång på mat och det är inga problem. Katterna är mätta till natten och får fylla på magen på morgonen igen.

Jag ger tre gånger om dagen vid "ungefär bestämda" tider. De får våtfoder och rå kyckling och äter upp sina portioner direkt. När de inte har fri tillgång blir de ju hungriga mellan målen, därför glufsar de i sig allt.

Sista målet för de precis när jag lägger mig, då blir de inte natthungriga.

Försöker katten väcka dig, se bara till så att det aldrig lönar sig så slutar han.

Här serveras BARF på dagen, ca 2-3 ggr, som vi plockar undan efter någon timme. Till natten får de två kastrerade hankatterna lite burkmat för att de ska hålla sig lugna. Honkatten är snäll och tyst, men hankatterna brukar vara jättehungriga vid 3-tiden och lever då rövare genom att slåss, yla, gnaga på sladdar och vara allmänt stökiga.

Mina får mat 4 ggr om dagen eftersom jag ofta är hemma mycket dagtid. Frukost-lunch-eftermiddag och "nattamat" innan läggdags. Redan som ungar får våra lära sig att nattetid serveras ingen mat, "oskicket" att låta ungkatter ha fri tillgång dygnet runt gör att de blir odrägliga nattetid när man tar bort maten.

Båda har "fri tillgång" på det sättet att vi serverar mer än de äter upp för stunden. De får äta så mycket de vill ha, sedan slänger vi resterna efter någon timme.

Mina katter får mat 3-4 gånger om dagen. Det brukar bli ungefär morgon-lunch-eftermiddag-kväll men det är anpassat efter hur jag jobbar, och jag har inga bestämda tider. De får äta så mycket de vill, på samma sätt som Sassys katter, de får oftast mer än de äter upp och har på så sätt "fri tillgång"

(Just nu äter de båda hills i/d torrfoder och mjukmat, men i "normala" fall äter Den större BARF och den yngre håller jag på att vänja över till BARF från torrfoder.)

Redan som ungar får våra lära sig att nattetid serveras ingen mat, "oskicket" att låta ungkatter ha fri tillgång dygnet runt gör att de blir odrägliga nattetid när man tar bort maten.

Jo det där känner man igen, tror att min kisse en gång i tiden hade vanan inne att få nattmat serverad (omplaceringskatt). Därav hans natthunger. Bidragande orsak kan förstås vara att jag någon gång råkat falla för hans smörande och tappra försök att få nåt gott :angel: Men det är bara om jag varit uppe nattetid, ligger jag i sängen så gör jag det. Han får såklart inte lära sig att det skulle löna sig att väcka mig för att få mat. :smirk:

Här ges det också mat cirka 4 gånger, i regel är det morgon, lunch, middag och innan man går och lägger sig, ibland lite extra i form av torrfoder någon gång på dan. Så jag ska nog fortsätta som det är nu ett tag till och förhoppningsvis lär han sig att han inte svälter av att han är utan mat i några timmar. :D

Intressant att se hur barfare och andra "icke torrfodermänniskor" löser det hela. De flesta som ger torrfoder ger ju fri tillgång dygnet runt och de har ju inte direkt något problem med natthungriga katter ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 972
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 061
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Har en honkatt och en hankatt, båda kastrerade på 2 respektive 3 år. Vi har haft båda sen de var kattungar, men honkatten föddes upp på...
Svar
3
· Visningar
1 484
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25