Barbackapad

Lager

Trådstartare
Barbackapad... någon som har åsikter om märken eller specialvarianter?

Jag vet att det finns en tråd för hemmagjorda paddar, men riktigt så ambitiös är inte jag. Har tänkt att köpa en, och den kan för all del vara åt det dyrare hållet om den är av bra kvalité och passar hästen.

Häst - stort halvblod, rund över revbenen, men med kraftigt markerad manke. De paddar jag sett verkar vara gjorda mer för fjord- isis- och nordisryggar...

Testade en inlånad, naturhästens pad i mocka med westerngjord, men den tryckte hårt på hans manke. Eller så kanske den låg fel? Drog jag fram den så blev trycket hårt på mankens högsta punkt, drog jag bak den så blev det en hård kant. Eller böjer den sig efter ett tag och passar bättre när den är "insvettad"?

Har tittat på Kapsons padd som ser skitsnygg och bekväm ut, men den är ju lite kostsammare. Någon som har provat den?

Uppskattar förslag! :idea:

Kanske även på hemmabygge om vi snackar idiotenkelt...
:angel:

Sv: Barbackapad

Jag har en 1" tjock ullpad till min westernsadel som jag använder med en gjord när jag rider barbacka. Är en rätt bra budgetlösning och det finns modeller av westernpadar med cutout för manken.

Finns det? Vilken typ av gjord använder du då?

Det kanske är något att prova... men westernpaddarna är ofta väldigt tjocka, kommer du inte ganska långt ifrån hästen men en sådan?

Jag har en Horsedream premium plus och är supernöjd med den.

Min häst har inte mycket till manke så jag vet inte hur en sådan skulle passa på en häst med mer markerad manke. Använder aldrig stigbyglar utan för mig är den ett mer bekvämt barbacka alternativ.
Om man inte använder stigbyglar så borde det inte bli något tryck på en markerad manke heller eftersom man inte "sitter" på manken.

Det är få paddar som är anpassade efter en hög manke du har rätt. Min Horsedream funkar knappt på fjordingen som inte har mycket manke alls.

Ride On tror jag är den som har löst detta problem bäst men frågan är om den räcker.

Finns westernpadar i olika tjocklekar och köper man en ½" så är dom inte speciellt tjocka. Tror jag betalade runt 350-400 kr för min som är av ett "kvalitetsmärke" och använder en rejäl gammeldags oelastisk täckesjord från ett uråldrigt new zealand-täcke. Gjordarna är nästan svårast att hitta nuförtiden, det är putor och stigläderfästen på nästan alla "barbackagjordar" och det är ju bara i vägen.

Mitt "hemmabygge" är garanterat idiotenkelt! :idea:

Jag slänger helt enkelt på en fluffig teddyvojlock, spänner fast den med min tömkörningsgjord (och skruvar loss de stående töm-ringarna, annars kan man fastna eller slå sig på dem). Klart! :)

Jag brukar använda mig av denna konstruktion när jag är mellan sadlar, funkar fint att både rida dressyr och ut i. Jag sjunker ner lite i fluffet samt har gjorden framför benen och sitter därmed stadigt. Gjorden är av enklare modell, med stoppade putor som ger hyfsad frihet för ryggrad och manke.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka