barbackagjord med stigbyglar ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Boll_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 6 123
B

Boll_93

Jag har en fundering över såna här barbackagjordar, eller nån gjord som man har stigbyglar i.

eftersom det bara är "smala" band som går runt hästen så måste ju trycket från stigbyglarna göra väldigt ont :confused:

För trycker födelas ju inte som på en sadel utan det blir ju tryck på just dendär delen som gjoden är på och den är ju inte så stor...

Funderar på detta eftersom jag brukar rida med gjor, men då utan stigbyglar eftersom jag tycker att det borde göra ont på hästen. Om det är någon som har en åsikt eller som vet hur det faktiskt är så får ni gärna svara :)

Sv: barbackagjord med stigbyglar ?

Föratt ridsportaffärerna vill sälja o okunniga/ovetande ryttare köper det föratt dom tycker att det låter bra ;)

Barbackagjorden Har Inbyggda Putor Som Avlastar Ryggraden Och FÖrdelar Din Vikt Över En StÖrre Yta. Gjorden Kan Vara En Stor HjÄlp NÄr Du Vill Bygga Upp En HÄsts Ryggmuskulatur Vilket Du GÖr I Skritt Och Gymnastiska LÅngsamma Övningar I Skritt. Gjorden Är Till Nytta I Kombination Med FÖrnuftig Ryttare.

Och det ger punkttryck där putorna är

Pengar. Allt som går att sälja går att tjäna pengar på.

Det är ju väldigt synd egentligen. Eftersom det gör ont på hästen..

Barbackagjorden Har Inbyggda Putor Som Avlastar Ryggraden Och FÖrdelar Din Vikt Över En StÖrre Yta. Gjorden Kan Vara En Stor HjÄlp NÄr Du Vill Bygga Upp En HÄsts Ryggmuskulatur Vilket Du GÖr I Skritt Och Gymnastiska LÅngsamma Övningar I Skritt. Gjorden Är Till Nytta I Kombination Med FÖrnuftig Ryttare.

Har du fastnat på caps?
Putorna ger tryck, ska man skritta kan man likagärna rida barbacka.

har man två tjocka paddar under ridgjorden så kan man ju iallafall få lite extra stöd från stigbyglarna, även fast man inte bör rida lätt,stå upp eller på annat sätt tynga mycket i dom.

Har ridit en del med ridgjord av en enda anledning. Hästen har en hel del bus för sig och jag åker av så det sjunger. Har paddar och ett tjockt travselunderlägg under. Använde enbart stigbyglarna när hon kastade om eller reste på sig mm. Är absolut ingen förespråkare utan de ska enbart användas som absolut nödfall. Förutom punkttrycket så hamnar man i stolsits

Jag har jättebra erfarenheter av barbackagjordar i fårskinn, då utan stigbyglar.

Andra ridgjordar/ liknande som har stigbyglar tycker jag inte att man ska använda, då man själv ser och kan tänka sig hur de belastar. Att man inte sitter upp med dem är en självklarhet, men man bör inte heller rida med dom. Hellre att man åker av än en krossad manke/ roterad kota eller annat otrevligt.

Tror det är pengar och bristande kunskap hos RYTTARE som gör att de förtfarande säljs. Ridsportaffärer sysslar inte med välgörenhet, utan så länge det finns en marknad är det klart dom säljer.

Läste i en annan tråd här på Buke om hästar som får problem av det tryck som blir av att man spänner sadelgjorden enbart - så att inte använda stiglädrena är inte en försäkran för att hästen inte ska få ont i ryggen av en "barbackasadel". Sadelgjordfästena belastar också oftast bara en liten del av ryggen; d.v.s. allt tryck över samma yta som ett band.

Jag tycker att barbackapaddar, rätt använda, kan vara en bra hjälp. Man får inte det stöd som man får i en sadel och måste utveckla sin egna balans, man skonar hästryggen lite från vassa sittben (eller skonar ryttaren från vass rygg) och de flesta är gjorda så att man åtminstone sitter minimalt stadigare än helt barbacka. Men ju mjukare padd, desto större chans är det att hästen får ont av den. De jag läste om på forumet som fått ont av en barbackapadd hade använt en horsedream i fårskinn. Jättemjuk att rida i, men jag antar att de måste ha dragit åt gjorden för hårt.

Jag har en fundering över såna här barbackagjordar, eller nån gjord som man har stigbyglar i.

eftersom det bara är "smala" band som går runt hästen så måste ju trycket från stigbyglarna göra väldigt ont :confused:

För trycker födelas ju inte som på en sadel utan det blir ju tryck på just dendär delen som gjoden är på och den är ju inte så stor...

Funderar på detta eftersom jag brukar rida med gjor, men då utan stigbyglar eftersom jag tycker att det borde göra ont på hästen. Om det är någon som har en åsikt eller som vet hur det faktiskt är så får ni gärna svara :)
vad försöker du jämföra för nånting?

barbacka pad? (utan stigläder)
barbackasadel.jpg

Barbackapaden gör varken till eller från, det blir bara mjukare för din rumpa..

ridgjord? (med putor)
ridgjo.jpg

Ridgjorden påverkar hästens muskler först efter LÅNG tids användning och om hästens muskler är under uppbyggnad. tex efter några veckors bete..
Jag och polaren hade ridgjord på hennes ponny mellan två sadlar, red dressyr, red lätt, hoppade och gjorde allt vi brukar, ca 3 månader hade hon den, kiropraktorn kunde inte se eller känna någon försämring, dock var det en här på buke som verkligen satt och gormade ut hur hennes kompis häst rygg såg ut, men hon sa sen att kompisen hade ridit med den i TRE ÅR och dessutom kunde hästen knappt galoppera så hon hade ridit lätt hela tiden i den, så man bör inte använda ridgjorden för länge och inte när hästen är omusklad..

ridpad? (med stigläder)
25163.jpg

Ridpaden med stiglädrar är något som absolut INTE hör hemma på en hästrygg, det smala bandet trycker mycket riktigt på ryggraden på hästen, bränn skräpet!
det enda användningsrådet torde vara extremt bollfeta shettisar med ryggraden 5 cm ner i fettet och liten unge som bara skrittar runt med lätt stöd i stigbyglarna..

så har du en häst med fint musklad rygg och har en sadel som sitter bra som du använder mestadels så rekommenderar jag varmt ridgjord för de vinterdagar du vill känna hästens värme upp i rumpan och låren, en fårskinnsfäll rekommenderas också, det finns inget mysigare! :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Den typen av ridpadd som den nedersta kan man råka riktigt illa ut med om man har otur. Kan glida lätt i sidledd så kastar sig hästen åt sidan och man tar stöd i ena stigbygeln kan den snurra runt

Den typen av ridpadd som den nedersta kan man råka riktigt illa ut med om man har otur. Kan glida lätt i sidledd så kastar sig hästen åt sidan och man tar stöd i ena stigbygeln kan den snurra runt
bra! ytterligare ett skäl till varför den ska brännas! :devil:

Hej ville bara säga att vi har en barbackagjord(hööks) som vi använder nån gång emellanåt när vi rider ut i skogen
och den fungerar alldeles utmärkt. Vi skrittar bara i och för sig eller möjligtvis lite trav i nedsittning. har ej ridit lätt då jag anar att det inte är särskillt skonsamt. Man får en bra närkontakt och barbacka känsla och vi har använt den med pad under. Jag tror knappast att den
lämpar sig för hoppning osv men rätt använd kan den absolut vara ett stöd till en ryttare som vill rida barbacka men ändå få en känsla av säkerhet med stigbyglarna. Gärna synpunkter på detta!!

Hej ville bara säga att vi har en barbackagjord(hööks) som vi använder nån gång emellanåt när vi rider ut i skogen
och den fungerar alldeles utmärkt. Vi skrittar bara i och för sig eller möjligtvis lite trav i nedsittning. har ej ridit lätt då jag anar att det inte är särskillt skonsamt. Man får en bra närkontakt och barbacka känsla och vi har använt den med pad under. Jag tror knappast att den
lämpar sig för hoppning osv men rätt använd kan den absolut vara ett stöd till en ryttare som vill rida barbacka men ändå få en känsla av säkerhet med stigbyglarna. Gärna synpunkter på detta!!
det är inte en ridgjord då? (kolla mitt inlägg)

jag har såndär me putor så den går alltså att rida i ibland? :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
389
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 492
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka