Barbacka...

Cizma

Trådstartare
Så, då har jag äntligen gjort det.... har lixom laddat hela helgen och nu är det över....och det var HUR KUL som helst:love: men gissa om jag var dödligt nervös:eek: trodde jag skulle drutta så fort han tog ett endaste steg.... men det gick....

Iaf, eftersom dagens övningar var så pass inspererande kommer jag nog att köra ett par pass till... det som var mest kul var nog känslan av AHA-upplevelsen då jag insåg att min balans inte var helt värdelöst kass.... Vågen är lång, men nu har jag iaf tordas sitta och skritta barbacka... vilket inte hänt annat än vid 1 övrigt tillfälle...:p

Så, jag är bara så GLAD...

Hej hopp från mig å Kamel så länge...:D

Sv: Barbacka...

Men kul!

Det vågar jag inte än. Brukade rida tjocka d-ponnyn med ridgjord, och det var kanonskönt på den bred ryggen.
Sen testade jag gjorden på kallbodet och trodde det skulle bli ännu skönare, men hon var så smal över ryggen så det var obehagligt.
Nu har hon ju ätit upp sig lite, så kanske till sommaren om jag rider på fältet, så det blir mjukt om/när jag åker i backen :)

Tjoo vad roligt! Vänta bara tills du vågar rida ordentligt utan att vara rädd.
Det är helt underbart att kunna ösa på i galopp barbacka utan att känna minsta rädsla för att trilla av, en riktig frihet och underbart att känna hästen direkt under sig :D. Jag har alltid ridit barbacka, så för mig är det helt naturligt att hoppa upp på helgalna bockande russ utan sadel, det är lättare att sitta kvar barbacka faktiskt :rofl:. Men fortsätt vara modig och strunta i sadeln, efter ett tag kommer du aldrig vilja ha den på längre :banana:

Hihi, rider barbacka nästan jämt på medryttarponnyn, fast han är inte direkt bästa ponnyn att sitta barbacka, haha, han är ganska smal och nätt över ryggen :p På lektionerna på ridskolan rider jag barbacka ungefär varannan vecka, då vi rider dressyr ute, hihi, då är jag ända barbacka :D Ger faktiskt sjukt bra balans, bara på någon månad har jag märkt förändring :)

*svarar alla*

Ja, jag ska fortsätta.... men det tar nog en väldans tid innan man vågar ge sig ut på äventyr... men visst, är ganska övertygad om att när man väl hittat rätt så blir det super....:D

Dock är du lite elak MaRomer;) som lägger ut en länk där du glider runt så fint alldeles avslappnat å naturligt:eek: medans en själv sitter och andas och mantrar i skallen "Slappna av":o

:rofl: men skojjsigt var det...

Vad härligt! :bow:

Själv rider jag enbart barbacka då sadeln är så otroligt mycket för stor för mig att jag blir rent livsfarlig som ryttare. :eek:

Fast jag tror dej inte förräns du lagt in bildbevis!
:D

:D det finns en film... men ALDRIG att jag lägger ut den här inte:eek:... ska dock spara den och använda den senare när jag swichar runt utan sadel som om jag vore född på hästryggen:D:D

Det är otroligt mysigt med barbacka ridning!:love: På ponnyn hade jag aldrig sadel, var mkt bekvämare utan:) Araben jag har nu springer med omkring med sin otroligt sköna bomlösa, eller så skippar vi allt ;)
30604929.jpg

*svarar alla*

Ja, jag ska fortsätta.... men det tar nog en väldans tid innan man vågar ge sig ut på äventyr... men visst, är ganska övertygad om att när man väl hittat rätt så blir det super....:D

Dock är du lite elak MaRomer;) som lägger ut en länk där du glider runt så fint alldeles avslappnat å naturligt:eek: medans en själv sitter och andas och mantrar i skallen "Slappna av":o

:rofl: men skojjsigt var det...

Haha och som yngre var jag avundsjuk på alla som red på sina fina hästar med ny utrustning. När jag fick flyga omkring på grannarnas kallblod;) Idag är jag sjukt stolt över min balans och sits;)

detta påminde mig om något en liten kille sa;

"det heter barbacka för man ramlar bara i backen"

så klockrent, iaf när det gäller barn i hans (dåvarande, ca 6 år) ålder på småfeta, halkiga shettisar som gärna kör överraskningsmetoden när de vill beta...

jag tycker om att rida barbacka, på min gamla ridskola gjorde jag det då och då, på lektioner när jag hade en rund och rätt lugn ponny. På min medryttarhäst håller jag mig på ridbanan och i skritt :D

ååh, vad roligt. :D jätte mysigt att rida barbacka.
Min tränare tvingade mig att rida barbacka under flera veckor, just för att hon tyckte att jag behövde lite bättre balans och nu sitter jag betydligt mycket bättre i sadeln! Provade för ett tag sen att rida barbacka på min 4åring.. gick jätte bra!

Det är härligt att känna hästen precis under sej... Stoet rider jag gärna barbacka, men jag håller mej hemma vid stallet, än vågar jag inte ge mej ut i skogen, målet denna sommaren är att kunna galoppera henne barbacka också... Men än så länge håller hon på att stärkas i galoppen och kan sätta in rumpan lite ibland och då vill jag inte riskera att hamna snett och allt blir pannkaka...

Men skritt och trav går alldeles utmärkt på henne...:laugh:

Valacken uppskattar inte att ha nån utan sadel på ryggen mer än i skritt...så det låter jag bli, jag skulle säkert studsa av ändå när han skjuter iväg...:p

Mvh Domino_s

Ja, jag ska strutta runt barbacka och träna här hemma på gården... kanske sen, om allt går bra och man blir duktig ja, då kanske man törs ge sig ut... därimot funderar jag på att införskaffa en voltigegjord... fina handtag å hålla sig i och även ett litet "stopp" så man inte glider fram för långt....

Är det någon med erfarenheter av en sån? Synpunkter?

Åh grattis:laugh:! Det är ju så härligt!

Jag blev lite rädd för att rida barbacka efter att jag ramlade av en gång och bröt båda armarna (hästen blev rädd och kastade sig åt sidan så jag blev hängande runt halsen, sedan stack han iväg i full galopp så att jag for i backen. När jag tittade upp hade jag en stor tofs av hans man i handen:p:o), men ett par år senare blev jag tvungen att börja rida barbacka när sadeln till min egna häst inte passade längre och jag inte kunde hitta någon som passade.

Först var jag livrädd och vågade bara skritta och höll mig intill stallet, samtidigt som jag hade ett stadigt tag om hans långa tjocka man (jag brukar kalla den för mitt säkerhetsbälte:p) Allt eftersom kände jag mig säkrare och tog längre och längre turer bort från stallet. Efter ett tag tänkte jag att jag skulle prova att trava, och det gick bra (iaf kortare sträckor;)) och så plötsligt en dag kände jag att jag ville prova en galopp också, och det gick också bra:bump:. Nu har jag ridit barbacka i över ett år och känner mig nästan precis lika säker då som när jag rider med sadel, plus att jag har fått en grym balans:idea:! Fast jag har fortfarande ett stadigt tag om manen när jag travar och galopperar;) och jag utsätter mig inte heller för situationer som jag vet kan bli besvärliga när jag rider barbacka, t ex gå förbi ett grisstall som finns här i närheten, som min häst är totalt livrädd för och kan konstra väldigt mycket vid när man ska gå förbi.

rider barbacka själv minst 1gång i veckan.
det är underbart.
jag gillar egentligen inte sadlar.
det bäste är att bara ha halsring....

Red in min medryttis barbacka
PICT0290.jpg

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka