Barbacka, skadligt för hästen?

CeciliaT

Trådstartare
Hej! Jag tänkte att jag skulle få lite hjälp av er här på buke. Vet att fråga kan verka fånig men jag vill fråga den ändå. Huruvida är det skadligt för hästen att ridas barbacka? Jag har själv aldrig stött på att det blivit några problem men jag har träffat ett flertal som säger att det tydligen kan vara skadligt. Jag är därför intresserad av att gå till botten med detta.
Jag håller på att rida in min häst, och jag har valt att främst göra detta barbacka. Folk har därför påpekat att detta skulle vara skadligt för hästen. Nu talar vi dock inte om några längre stunder som jag sitter på honom men jag vill ändå veta om detta verkligen är sant. Om en häst har en väl musklad rygg. Jag kommer ihåg sedan ridskoletiden att det talades något om detta men det är inget jag minns nu. En väldigt fånig fråga kan man som sagt tycka men jag tycker att det vore intressant att veta vad ni anser. :)

Sv: Barbacka, skadligt för hästen?

jag red min häst barbacka i ungfär 3 år innan jag hittade en sadel som passade. hon verkade inte ta skada av det, utan det var mest jag själv som hade rejält svårt att sitta i sadel sen

det blir ju lättare för hästen att bära och ni slipper hitta en sadel som ni sedan ändå kommer att behöva byta.
om hästen är mager och har mycket framträdande ryggrad så ska man nu inte rida barbacka (och inte med sadel heller för den delen), men en häst med musklad rygg och som blivit longerad och tömkörd så att den kan använda ryggen lite bättre,kan nog inte ta skada av att bli riden barbacka.
det är värre att rida med en dålig sadel än att rida barbacka.

men bara för att du rider barbacka så kan ni ju vänja hästen vid sadel också, och t ex använda barbacka sadel ibland.

Jag antar att tyngden från ryttaren blir mer koncentrerat när man inte har en sadel som fördelar tyngden. Men så länge det inte handlar om en jättetung ryttare på en omusklad häst eller väldigt långa stunder kan jag inte tänka mig att det är skadligt, det är mycket mer skadligt med en sadel som inte passar. Som alltid, sunt förnuft gäller :)

Blir det verklgien så stor skillnad mellan en engelsk sadel och barbacka. Anläggningsytan på en engelsk sadel är ju inte direkt stor.
Nej jag tror inte det är skadligt att rida barbacka. Jag rider alltid dresyr barbacka för då får jag en bättre känsla för hästen. Min häst visar inga problem av all barbackaridning hon blivit utsatt för utan verkar trivas ypperligt med det. Frågan är om de som börjat sprida ryktet har inte letat upp en ursäkt för att låta bli för att de har för dålig balans/är rädda.

Hört lite blandat och frågade veterinär om det och det ska inte vara skadligt om det inte är som andra skriver här dåligt musklad häst, för tung ryttare och om ryttaren själv inte har så bra ridning alltså mkt skump på ryggen i trav då kunde det oxå vara "skadligt" på hästen.

Det jag själv fundera på var det att inridning skulle jag nog helst själv vilja göra i sadel. För en unghäst har inte samma balans som en vuxenhäst och min balans är bättre i sadel och vi som ryttare måste alltså hjälpa unghästen med balansen men om man rider riktigt bra och har en riktigt bra balans och kan hjälpa hästen på rätt sätt (unghästar alltså) så ser jag inte det som något problem men jag skulle inte personligen välja att rida in min häst barbacka, kanske något ridpass men inte barbacka varje pass.

Jag antar att tyngden från ryttaren blir mer koncentrerat när man inte har en sadel som fördelar tyngden. Men så länge det inte handlar om en jättetung ryttare på en omusklad häst eller väldigt långa stunder kan jag inte tänka mig att det är skadligt, det är mycket mer skadligt med en sadel som inte passar. Som alltid, sunt förnuft gäller :)

Du har en poäng där.

Jag skulle inte få för mig att rida barbacka några längre stunder men det beror på att jag har väldigt "vassa" sittben (resten av rumpan är dock rejält vadderad :angel:).

Jag rider då mer barbacka än med sadel trots att jag har världens skönaste sadel.
Jag har hört den här diskussionen innan oxå att det skulle vara skadligt.
Fattar inte varför?
Indianderna red ju alltid barbacka.:D

Man får bra balans dessutom och som denna vinter har varit så har det varit varmt å gott för lilla rumpan oxå att rida barbacka. :angel:

Ja, det är säkert så att många som inte vill rida barbacka egentligen är rädda för att ramla av ;) Själv drar jag mig lite att rida barbacka på min 170 cm häst med rejäl manke just av den anledningen, det är nog större risk att jag blir skadad än att hon blir det :D

Ja, det är säkert så att många som inte vill rida barbacka egentligen är rädda för att ramla av ;) Själv drar jag mig lite att rida barbacka på min 170 cm häst med rejäl manke just av den anledningen, det är nog större risk att jag blir skadad än att hon blir det :D

:rofl: Håller med fullständigt.

Hästen skadas om du sitter i obalans, och/eller om den är såpass omusklad över ryggen så att du i princip sitter på ryggraden.

Jag rider inte barbacka då hästen (liksom giovannas) är stor med mkt manke. Rider däremot gärna barbacka på knubbiga ponnys :).

Hört lite blandat och frågade veterinär om det och det ska inte vara skadligt om det inte är som andra skriver här dåligt musklad häst, för tung ryttare och om ryttaren själv inte har så bra ridning alltså mkt skump på ryggen i trav då kunde det oxå vara "skadligt" på hästen.

En unghäst är väl sällan musklad?

TS: Om man rider utan sadel sitter man direkt på ryggraden. Klart du kan sitta på ryggen enstaka gånger barbacka på din unghäst men börjar du rida mer regelbundet tycker jag du ska skaffa en sadel.

Tack för alla svar :D skönt att höra att det finns folk som hört talas om detta tidigare. Håller med om att om man rider in en unghäst så är det ju bra att ha sadel för att inte göra dem mer obalanserade, men min häst i fråga är en 15 årig nordis så han har inte riktigt det problemet. Anledningen till att jag främst valt att rida barbacka är att jag vill att han ska känna hur jag sitter och att jag känner att jag har bättre koll på hur han reagerar då jag känner hans muskler. Men vi tränar i sadel ibland givetvis :)
Om man har en häst med vass manke så förstår jag absolut varför man väljer sadel, min är dock som en soffa. :laugh:

Jag har hört en hel del olika åsikter om detta, det var anledningen till att jag ville ta upp det. De som tävlar frihetsdressyr och tränar Nh rider ju ofta barbacka vilket gör att jag också tyckte att det verkade konstigt. Målet, det slutgiltiga målet vill säga (lång väg kvar) är ju att jag ska kunna rida honom freestyle. Vilket gör att man än en gång funderar på hur folk kan göra det om det nu skulle vara skadligt.
Men som sagt, man ska ju sitta rätt, oavsett sadel eller ej.

Jag har ridit barbacka på min häst nu i snart en månad pga att jag inte hittar en sadel som passar honom. Rider precis som vanligt och gör allt möjligt, låter mig inte hindras av att inte ha en sadel :)

Däremot tycker jag inte att jag sitter på hans ryggrad som någon nämnde att man gör eller kan göra, och han verkar helt opåverkad av att jag inte har någon sadel. Han är då inte jättevälmusklad heller utan det är något vi för tillfället håller på att bygga upp, och han arbetar ju självklart bättre nu än med en sadel som inte satt 100.

Kan ju även påpeka att han har världens underbaraste och mjukaste gångarter så jag sitter i princip blixtstilla visserligen, men balansen har absolut förbättrats och jag känner mig stum när jag sätter mig i en sadel. :)

Har hört folk som säger att det skadar hästens rygg att rida barbacka och det gällde alltså alla hästar men detta tror jag absolut inte på utan det är bara rädslan :P

Självklart är det inte bra att rida barbacka när man är stor eller har svårt att sitta rakt och still på hästen utan sadel då detta kan bli ett störningsmoment eller skada för hästen.

Själv älskar jag att rida barbacka och gör det så ofta jag kan. Det är speciellt skönt på min b-ponny som är lite rund om magen :D

aha då förstår jag :) tänkte om jag skrivit fel någonstans men tyckte inte jag såg något.

Ts: eftersom att det stod att du höll på att rida in din häst så antog jag att det var en unghäst. men bra att tänka på det även med äldre hästar som man rider in.

När man rider barbacka blir det en väldigt centrerad tryckpunkt på hästen (eller rättare sagt två, dina sittben). Är hästen väldigt omusklad kan detta ge obehag och ömmande efter ett tag samtidigt som man inte sitter lika stilla i trav och galopp och detta kan påverka ryggen (ryggraden) på hästen.
Är hästen annars god musklad över ryggen och man sitter mer följsamt i rörelserna ser inte jag detta som att det kan skada hästen på sikt.
Har man även någon slags tryckutjämnande padd så hjälper det lite att fördela ryttarens vikt över hästens rygg.

En sadel är byggd för och jämna ut ryttarens tyngd och samtidigt ge god plats för ryggraden att röra sig.

Engelska sadlar är byggda främst för sporten (hopp, dressyr, fält, galopp)
och är inte anpassade att ligga på längre stunder.

Bladsadlar (western, barock) är mer byggda för längre turer. Bladsadlar är inte stoppade som dom engelska sadlarna utan där måste man använda sig utav tjocka paddar och filtar som fördelar.

Jag rider barbacka någon gång i veckan, vissa perioder mer och då har jag en tjock westernpadd och en täckesgjord för och hålla den på plats.
Känns som om det borde bli lite mer utjämnande då samt att jag kan bygga upp lite vid manken och få fri ryggen där men aldrig rakt under där jag sitter.

bara min mening i det hela :)

jag red in min medryttis barbacka. började på vår/sommar och inte förrän till vintern hittade jag en sadel, men red mycket barbacka ändå då hon inte riktigt var bekväm med sadel i början.
Jag rider mycket barbacka och ingen av mina har tagit skada.

rider iof ofta med westernpad under, för att inte bli så skitig på byxorna ;)

Bra skrivet! :bow:

Min fd. häst red jag barbacka ett tag när vi befann oss mellan två sadlar och han fick faktiskt ont i ryggen av detta. Ömmade precis där jag suttit och han var välmusklad och ganska rund över ryggen i överlag.

Jag tror att det beror mycket på hur känslig hästen är, om det är "skadligt" eller inte att rida barbacka. Jag tycker att även om hästen är välmusklad så borde den tycka att det är obehagligt att hela tiden bli petat i ryggen av två sittben. Men där spelar det såklart in hur tung ryttaren är och hur "vassa" sittben man har. Och såklart hur duktig man är på att sitta stilla på hästen.

Det är vad jag tror. :)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar