Barbacka på vintern?

Sv: Barbacka på vintern?

*Är hästen klippt?

*Om inte - när började den ha täcke på sig (för jag antar att den har täcke ute & så..)

??

en arab som är född i sverige är van vid klimatet.
Men man ska åxså vara emdveten om att det kan bli rejält KALLT i öknen, framför altl så är det en OEHÖRD temperaturvariation mellan dag och natt.

Vad alla tjötar om att spänna fast saker runt magen då!

Gör som jag - Ta det vanliga ridtäcket och lägg runt benen, benen håller fast täcket! Varmt och skönt.. så rider jag varje gång och det funkar kanonbra, har tom. hoppat ;)

Det är inte så kul den dagen det händer ngt, så både hästen o du fastnar i täcket, o du blir släpandes efter hästen, alt. att hästen ramlar omkull på dej.. :p
Inte så oerhört troligt att det händer, men det KAN hända. :crazy:

Hur tror du man kan bli släpad efter hästen :crazy:
Ramlar man av så släpper ju benen taget alltså tappar man täcket!

Allt kan hända i hästvärlden.
Folk har lyckats fastna med fötterna i tyglarna.
Vilket borde vara "omöjligt" då man inte har tyglarna o fötterna på samma ställe...

Om vi säger att du på nått sätt hamnar PÅ täcket, åker kana ner under hästens mage, täcket åker före dej, hästen trasslar in sig o mosar dig.
Jaa. som sagt. allt kan hända även om man inte tycker det låter så troligt.

Man måste ju ( lite tyvärr ) alltid tänka på säkerheten... & det är inte säkerhetsmässigt att rida med ett löst täcke på hästen.
Inte bara från olycksriskens synpunkt för människan,utan även att - i det här fallet - om det händer en olycka kan det hända att hästen aldrig mer går att täcka.

Så det bästa är bara schabrak/vojlock? Eller vad använder ni?

Får inte riktigt din teori att gå ihop faktiskt.
Men vadsomhelst kan hända, alltså borde man inte göra nånting :idea: :smirk:

Såhär har jag det iaf.

DeuvushkaochDiana.jpg

Så kan man ju se det ur en annan synvinkel.
Har du baksnöret fast på hästen?

Om du har det = superdumt.
Om du inte har det = Lika dumt, eftersom det kan blåsa upp o skrämma hästen.

JA, jag tycker det är fel att du rider med täcket så!
När det finns alternativ, och man är medveten om dem, tycker ja inte att man ska utmana ödet (eller utsätta hästen för onödiga "faror").

Ja, jag har svanssnöret på, och det är inte spec. hårt spänt.
Men wow vilken superfara. :smirk: Shesus, det har inte hänt en enda grej när jag har ridit så, tvivlar på att det kommer göra det.
Om man ska gå runt och se massa problem med allt och försöka förutse löjliga olyckor har man inte tid att leva.

Men du får tycka som du vill och jag fortsätter att göra som jag vill, så enkelt är det.

varför tar ni inte en vanligt filt och sätter fast den med en täckjord? :)

Nej herregud :eek:

Tänk om man skulle åka av och råka fastna med foten innanför täckgjorden och kana runt hästen mage ojojojoj!

Gud. Det är ju värre än jag trodde. Tänkder du INGENTING på din häst?
Man ska ALDRIG ha svanssnöret knäppt om inte täcket sitter på ordentligt.
Shit.

Säkerhet. Det är sådant man lär sig när man har hållt på med hästar ett tag. Iaf häromkring... :smirk:

Du FÅR göra som du vill, men du kanske borde tänka lite på säkerheten.
Bara för att det inte har hänt nånting så behöver det inte beetyda att det inte kommer hända nånting.

Och ja, man måste hela tiden tänka på att det kan hända en olycka.
Inte så att man ska sitta och oroa sig, men man måste ju vara medveten om att olycksrisken Finns.
Ridning är en farlig sport, och hästar är känsliga djur, alltså måste man använda sin hjärna lite när man gör saker.
Även om du inte bryr dej om du skulle kunna skada dej, så kan du ju iaf tänka på hästen, det är dens liv som kan förstöras om det händer nånting.

HoppFantasten skrev:
Tänk om man skulle åka av och råka fastna med foten innanför täckgjorden och kana runt hästen mage ojojojoj!
:smirk:

Inte om man har tillräcklig kunskap o vet hur den ska sitta.

Så det säkraste är ändå voljock? Låter ju lite farligt att ha täcke på, det kan ju hoppa upp nått djur i skogen som skrämmer hästen, vem vet, allt kan ju hända !

ja, det tycker jag nog är säkrast.
Ska man ha täcke på när man rider måste man ju vara säker på att täcket sitter som det ska.
Det är en sak om hästen har det i hagen, men när det sedan sitter en ryttare på ryggen kan täcket glida om det händer ngt.
Det går ju att rida med vanligt täcke, men ska man ha det så tycker jag inte det är bra om man har korsgjordar..

Knäppt? vaddå svanssnöret knäppt det e ett litet skosnöre som hänger under svansen, big deal. Det e inte ens knutet kan gå upp vid någon "olycka".

Tycker inte du ska bry dig om hur jag rider faktiskt, som jag redan sagt - alla har olika åsikter och alla gör olika.

Man ska ALDRIG ha svanssnöret knäppt om inte täcket sitter på ordentligt.
Har du baksnöret fast på hästen?
Om du inte har det = Lika dumt, eftersom det kan blåsa upp o skrämma hästen.

Nu får du bestämma dig, vad är säkrast? Fan vad du anstränger dig för att låta ansvarsfull. haha.

Senast ändrad av en moderator:

INGET av det är säkrast...
Har man svanssnöret knäppt kan det lätt fastna i svansen, har jag märkt efter alla täcken jag har tagit av från hästar.
Har man det inte knäppt kan det blåsa upp o skrämma hästen, och det är iofs säkrast om man tänker på hästen, då det inte borde kunna fastna. Däremot kan det ju blåsa/glida ner i skapet på hästen.

Och nej jag försöker inte låta ansvarsfull, jag försöker få dej att fatta att det kan vara farligt.
Visst, du gör som du vill, men ja hoppas verkligen du får dålgit samvete om hästen nångång skadar sig pga av detta.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Ponylove
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama