Barbacka på vintern?

I

Instant

Hejsan!

Jag tänkte rida min sköthäst,en arab, barbacka! Kan man det på vintern och ska man ha något under?:crazy: Eftersom han är arab så fryser han rätt lätt, man får alltid ha ridtäcke os.v Men det går ju inte barbacka!
Tack för svar!

Sv: Barbacka på vintern?

Kan du typ inte ha ett skrittäcke då? Som du fäster runt magen? Okej, de är kanske inte så jätte säkert om nu du skulle trilla av men iaf ;)

Hejsan, jag rider också arab. Brukar använda ridtäcket då jag rider barbacka också, lägger det helt enkelt runt magen! :D Funkar utmärkt, sålänge du inte faller av altså.. ;)

Jag rider med ett ridtäcke (som man har på länden och spänner framför sadeln med kardborrband). Jag rider alltid barbacka så jag måste ha ett sånt på vintern för att hästen inte ska bli kall över länden. Jag knyter det faktiskt runt magen och spänner ihop kardborrbandet. :o Man ska inte knyta det om man skulle åka av och göra illa hästen under svansen (där svanssnöret sitter). Så jag föreslår att du använder bara kardborrbandet eller hittar ett bra spänne som du kan få upp snabbt. Det ska jag göra så fort jag löpt eget täcke (det nuvarande lånar jag av en kompis och vill inte fibbla för mycket med det).

Tillägger att du inte bör rida med vanligt täcke. Det hindrar bogen aldeles för mycket. Däremot kan det vara okej om man har en stretchigt tecke (thermo ex vis) och bara tar det lugnt. Men det går inte med vattentäta tecken efter som att de är aldeles för styva och därför låser hästens bog, framförallt om du sitter på.

Så använd INTE vanligt täcke.

Jag måste bara fråga,vad menar du med att han fryser lätt för att han är arab? Bor själv i norra Sverige med två araber som går ute på lösdrift och har hittills aldrig behövt ha täcke på sig.Så jag protesterar mot att han skulle frysa pga rasen.

Eftersom araber kommer från varmare länder fryser dom ju mer än raser som är anpassade till det här klimatet. Behöver du verkligen inte täcke?

Brukar mest bli skritt turer i skogen barbacka, ev. lite trav en kort bit ibland. Men ja, det är nog lite stretch i täcket ja och jag spänner ju inte bogspännena för kung och fosterlande heller.

Har en som är tre o en som är fem.Det här är den andra vintern som de går ute dygnet runt och enda gången som jag lägger på dem täcke har varit på hösten när det bara är ett par +grader och regnar.De blir kalla när de är blöta,men själva kylan i sig bryr de sig inte i. De står ute hela vinter i -30 grader som det är ibland och de fryser inte.

Okej, men vad har du när du rider barbacka?

Det går att rida med täcke på, välj då ett täcke som sitter bra och med bogveck! Annars så kan man faktiskt rida med ridtäcke/ländtäcke ocskå :D Jag har gjort så att jag spännt fast en tömkärningsjord och fäst ridtäcket i den! Fungerar kanon på de hästar jag provat de på! :)

Jag brukar ha en vojlock som jag spänner fast med en vanlig täckesjord.Mest för att gammelaraben som jag hade fick vinterpälsen bortnött utan vojlock.Sen ska tilläggas att jag rider bara barbacka hela tiden, om man inte gör det tror jag inte att pälsen nöts på samma sätt.Sen har de så mkt hår att det sticker i baken utan vojlock.

Varför inte rida med en filt?

Vi behöver ju inte glömma att hästarna faktiskt kan leva utan täcke, som de gjort i flera miljoner år innan människan kom och började "hitta på massa saker". Även om det är en arab (som kommer ursprungligen från Arabien) så klarar den sig utan täcke, den bor ju inte i Arabien nu, eller hur? Den har ju anpassats till Nordens kalla klimat. Det är ju skillnad på en arab i sverige och en arab i arabien, skulle de två byta plats uppstår det säkerligen problem...

Sen vet jag ju inte om din häst är klippt och hur mycket/lite i så fall... Tänkte bara säga att hästarna klarat sig flera miljoner år utan täcke, varför börja nu..? :)

Hade ett halvblod innan, måste tillägga att den hästen har nog aldrig haft ett täcke på sig i hela sitt liv, och klarat sig utan att frysa! Och här kan det bli ordentligt kallt under hösten och vintrarna med tanke på att det hela tiden blåser ifrån havet...

Men lycka till, du märker ju på hästen om den fryser med eller uan täcke :D

Zadek skrev:
Eftersom araber kommer från varmare länder fryser dom ju mer än raser som är anpassade till det här klimatet. Behöver du verkligen inte täcke?

Att vara frusen beror inte på rasen,utan individen!

min Arab har varit täckad pga min lathet,inte pga kyla,
han får päls som värsta isbjörn vintertid:smirk:
så snälla dra inte en hel ras för vad du tror är rätt;)

Om den inte är väldigt frusen av sej så kommer den ju igång när man rider. Fryser den så gör den det i början men blir sen varm. Det kännerman när man sitter på ;)
Man kan ju skaffa en barbackapad och är det riktigt kallt kan man då fästa ridtäcke i den. Överlag är det ju inte så bra att rida barbacka ofta eftersom hästen kan få ont i ryggen av våra sittben men med barbackapadd blir det väldigt bekvämt både för häst och ryttare :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Ponylove
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama