Barbacka och obekväm rygg - hur göra?

Septicemia

Trådstartare
Både jag och foderhästen tycker mycket om turerna i skogen i skritt, mellan träningspassen. Ännu mysigare är det barbacka, men hästen har så obekväm rygg så till och med skritten är jobbig. :crazy:
Hur göra? Han är muskelfattig nu (det jobbar vi på) och har världens manke.
Jag vill helst slippa barbackapaddar och sånt, då kan vi lika gärna sadla känns det som...

Kan tillägga att mitt minspel under trav och galopp barbacka är följande: :eek: :D :eek: :D :eek: :D :eek: :eek: (saktar av) :rofl:

Sv: Barbacka och obekväm rygg - hur göra?

hahaha, har inget svar men du var kul :)

så här ser jag ut när jag bryter av från galopp till trav (inte barbacka, utan stigbyglar) nämligen :eek: :eek: :eek: :eek:

Alltid bra att kunna roa någon :D

Ja, jag rider ju en travare dessutom, med en alldeles underbart bra trav egentligen men efter just avsaktningen från galopp till trav så flyger framknäna upp i hakan och det studsas både åt höger och åt vänster. :p

Let's just say...it hurts!

Haha, jag känner igen det där... :o :rofl:

Jag löste problemet med ett schabrak, gelpad, teddypadd och sen en tömkörningsgjord till att hålla fast hela kalaset. Läste att du helst ville slippa barbackapaddar, men det är det enda tipset jag har. Och det är stor skillnad mot att rida med sadel. :angel:

gör som jag! sy en egen barbackasadel ! :idea: vips så kunde jag tom trava på min häst barbacka! ;) :D

Jag tycker också att det är skllnad på sadel och paddar. Paddar är mer som en fåtölj, men samma frihet som barbacka.

Jo, jag ar börjat fundera på om det ändå inte är enda lösningen. Åtminstone tills musklerna har börjat ta form. Visst, det GÅR ju att skritta barbacka utan större bekymmer, men efter en 20-30 minuter gör även det mera ont och är mindre skönt.

Suck..jag som älskar barbackaturer i alla gångarter och även hoppar barbacka får nog inse mig besegrad av denna häst. Det blir paddar tills vidare.

Jo visst är det skillnad på sadel och padd, men jag tycker om helt barbacka bäst.

Ingen som vet om det tillverkas suspensoarer för tjejer? :angel: :rofl: :rofl: :rofl:

Det vill jag ju allra helst...Och då kan jag lova att barbackavänlig rygg är en viktig kriterie :D :D

Man kan inte göra en ryggtransplantation på hästen? :idea: :D

Både jag och foderhästen tycker mycket om turerna i skogen i skritt, mellan träningspassen. Ännu mysigare är det barbacka, men hästen har så obekväm rygg så till och med skritten är jobbig. :crazy:
Hur göra? Han är muskelfattig nu (det jobbar vi på) och har världens manke.
Jag vill helst slippa barbackapaddar och sånt, då kan vi lika gärna sadla känns det som...

Kan tillägga att mitt minspel under trav och galopp barbacka är följande: :eek: :D :eek: :D :eek: :D :eek: :eek: (saktar av) :rofl:

Hej,

Varför rida barbacka öht om det mest är självplågeri som det verkar vara i ditt fall?

Rid med sadel tills du musklat upp din häst och rid sen ut på en trevlig barbackatur.

Att rida utan sadel på en omusklad häst med hög manke är ju verkligen ingen hit - förmodligen inte för hästen heller!

Mvh QP

Det råkar vara så att jag tycker väldigt mycket om att rida barbacka, men jag VET att man ska ta det försiktigt med en omusklad häst och att det inte är skönt för hästen heller att ha mig studsande på.
Just därför skrittar vi enbart barbacka. Har bara testat övriga gångarter en gång mest för att känna på.
Hade det varit "självplågeri" så hade jag ju inte ridit utan sadel.

Tror tyvärr att det är en häst som inte kommer vara speciellt bekväm barbacka när musklerna satt sig ordentligt heller, det finns en hel del sådana också. Och då kan det ju vara bra att veta hur man ska göra för att det ska bli så bekvämt så som möjligt både för häst och ryttare.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Ridning Min dotter rider sedan i höstas på en ridskola i nära oss.Tidigare har hon mest ridit hos sin morfar och då mest på mindre ponnyer...
2
Svar
38
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross