barbacka gjord ?? bra dåligt

Rotterö

Trådstartare
Hej
är det någon som har eller har provat barbacka gjorden som hööks har.
Är det bra ?
Funderar på att köpa en sådan. Jag har svårt attkomma upp på hästen när vi rider barbacka.

Nu när vi håller på att få igång stot efter kors förlamningen så har vi inte satt på sadeln ännu.

Sv: barbacka gjord ?? bra dåligt

Du ska helst inte använda gjorden att sitta upp med, det blir starkt tryck på sidan av manken/ryggen.
Däremot är det bra med barbackagjord för att bli stabil i sidled om hästen sväger/tvärvänder/hoppar till. Och för att få ett "stopp" framtill när man rider i nedförsbackar :)

Jag brukade alltid hoppa upp från ramp när jag använde gjord, alltså bara lägga över benet :p men OM man skulle behöva hoppa upp när man är ute och rider så tar jag inte stöd i stigbygeln, då brukar den ändå bara glida runt, utan ställer hästen bredvid en stor sten eller liknande, sätter i foten i stigbygeln och stampar av rejält så man har minimal vikt i stigbygeln.

Håller med. Du ska absolut INTE lägga någon vikt i stigbyglarna efter som det skadar hästen. Men måste du absolut ha liiite stöd så kanske det kan gå. Annars gör som jag. Rid jättemycket barbacka, till slut så är det i sadlar du ramlar av istället ;) Så är det med mej :D haha

Jag står på en pall när jag går upp. Men efter som jag har en rygg skada kan jag inte bara hoppa upp.
Men ett litet steg från pallen i stig bygen borde väl kunna gå.
Jag tänkte skaffe en sådan här .
Vill inte börja med sadeln ännu. tar det lugt nu bara.

Problemet är att det blir MINDRE tryckyta med bara en gjord i stället för sadel. Jag blev faktiskt arg när jag läste att de sålde en sådan överhuvudtaget - hela poängen med stigbyglar är ju att man ska få stöd och omman tar stöd med en sådan gjord... Det blir inte bra för pållen i alla fall. Så varför inte använda sadeln istället? Det är snällare.

är ridgjorden anpassad för hästen (dvs man har fullsize på stora hästar ooch ponnysize på ponnier så tar inte bågen i ryggraden, det är viktigast..

sedan när man rider rätt med en ridgjord blir det inte så stort tryck eftersom att man inte ska stå i stigbyglarna då, än mindre hoppa..
man har dem bara som stöd..

men hästen far inte illa av en sådan gjord sålänge hästen har ryggmuskler så att ryggraden inte tar i gjorden..

Tryckytan är fortfarande för liten om du lägger någon vikt i stigbyglarna. Sen om de far illa eller inte beror ju lite på hur och hur ofta den används. Det är inte bara ryggraden som tar stryk... Prov själv att trycka med samma kraft mot en muskel med något som har en liten yta (t.ex. ett finger) respektive något med större yta (t.ex. en hand).

det blir ungefär samma tryck per cm när man stödjer lätt i en ridgjord som när man landar i en sadel efter hinder..

sitter ridgjorden rätt och man har en pad under så är det ingen fara..

jag och polaren red med ridgjord ca 3 månader på hennes ponny (pga väntetid på sadel).. då både med dressyr och lite hopp (småhinder) helt utan att ponnyn fick någon som helst muskelvärk eller ömhet i ryggen, inte heller musklades hon konstigt utan det såg helt normalt ut.. hon reagerar inte på den idag heller.. och får inte ont av den heller.. då red vi mest med en tjock sk barbackapad under.. ca 5 cm tjockt skumgummi..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 655
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka