TeamLundVer

Trådstartare
Inspirerad av Blueberrys tråd startar jag nu en egen :)
Huset är en gammal byggbarack (nope jag skojar inte :o) som som på 50-talet forslades till den plats den står på idag och helt sonika sattes ovanpå den källare man då hade byggt. Man byggde till några kvm. Teglade på utsidan och valde därefter att isolera kåken med en skiva tretex på insidan.

Baracken som den kärvänligt kallas är ett enplanshus med källare. Boytan är 87kvm och källaren var vid inflyttning 70kvm. Till det hörde ett garage (under huset) om 16kvm samt ett otroligt fult bussgarage på tomten (970kvm) på ca 40kvm.

Vi fick nycklarna den 27/7 2012 och påbörjade direkt operation ombyggnad.

Sv: Baracken

Jag har filmer från dag 1 men då dessa ligger nerpackade i okänd flyttkartong så får ni nöja er med bilder så länge. :D

Nedan följer en kort beskrivning av vår resa fram till idag. De riktiga "före" filmerna ska jag se om jag kan få tag i.

Håll tillgodo

Vi satsade på att göra om källaren först som var oinredd med undantag för ett ögelinvaderat (äckelisolerat) sovrum. Planen med källaren var att göra den större genom att öpnna upp in till garaget, få en fungerande tvättstuga, fixa ny elcentral, sätta igen den gamla källartrappan som var fruktansvärt malplacerad och göra hål för en ny samt bygga ett ordentligt badrum eftersom det lilla badrummet (2,5kvm) på ovanvåningen skulle behöva en renovering (som allt anant) och då kan det vara bra att ha ett andra dass. :p

attachment.php

Här ser ni blivande badrummet. Vi tog upp stora delar av betonggolvet eftersom vi behövde lägga rör. Vi valde även att byta ut alla existerande rör som fanns i källarren när vi ändå höll på.
De två väggarna som är gula har hyst mögelsovrummet. Mellan den gula och den vita väggen (bakom mig) skulle det enligt ritningen gå en bärande vägg men hoppsan det gjorde det visst inte. Super med en källare utan bärande väggar :crazy:
På bilden sorterar jag bort betongbitar från sanden. En spångrep var oslagbart för detta ändamål..

attachment.php

En vägg började ta form i källaren. Jag står inne i det gamla mögelsovrummet och fotar utåt rummet. Dörröppningen till vänster har vi själva tagit upp in till garaget som plötsligt blev en del av källaren. Dörröppningen till höger är en del av det som blev bastu och har murats igen.

attachment.php

Här står jag där den nya trappan ska komma ner och fotar.

attachment.php

Det gamla garaget fick en skiljevägg så att det kan bli groventré samt hobbyrum istället.

attachment.php

Blivande duschen byggdes så att den bärande väggen som saknades kunde byggas upp.

attachment.php

Toalettdelen i badrummet började ta form. Även den uppmurad såklart. (Fråga inte hur mycket betong, tegelstenar och skräp vi burit upp från den källaren och fråga absolut inte hur mycket betong, flytspackel, murbruk och lecablock vi burit ner)

attachment.php

Badkarshörnan :d

attachment.php

Bastugolvet in the making. Inlärningskurvan på hue man lägger klinkers gick brant uppåt kan jag tillägga.

attachment.php

Klinkers till badkarshörnan

attachment.php

Bastu in the making

attachment.php

Duschen. Här tog vi vårt förnuft till fånga och insåg att vi nog skulle be om professionell hjälp vad det gällde kaklandet mm

attachment.php

Ännu mera bastu. Att sätta panel var faktiskt inte så svårt. Mer än den första och den sista raden MEN gud vad trött i armarna man blev.

attachment.php

Garagedörren blev utbytt mot en superfin dubbeldörr. Min stackars man han precis ta bort garagedörren när värsta snöovädret drog in. Det tog ett par dagar för honom att tina. (Själv var jag inte ens hemma. Sötisen ville överaska mig)

attachment.php

Garaget isolerades

attachment.php

och målades

attachment.php

och målades lite till :D
En magnet och griffeltavla blev det för mannens alla anteckningar

attachment.php

Hobbyrummet klart. Efter att ha lagt drygt 70kvm klinkers i källaren så orkade vi helt enkelt inte mer utan tog en genväg i hobbyrummet. Klinkersen ligger dock i bussgaraget och väntar på en dag med mer ork. Om 10 år eller så..

attachment.php

Groventrén fick givetvis klinkers dock

attachment.php

Bastun i stort sett klar. Det saknas en liten list till höger om dörren bara.

attachment.php

attachment.php

Jag måste säga att jag älskar vår underbara bastu. Så oerhört snygg och unik så det finns inte

Åh, vilken härlig tråd att följa! Glöm nu inte att uppdatera oss OFTA;)

Ser också fram emot att höra mer om det där bussgaraget och planerna kring det!

en exteriörbild?

Följer tråden med intresse. Jag har bott i två baracker bredvid varann med källare under. Genuint hemmabygge gjort med det de hittade. Planlösningen var lite skum men utifrån var huset väldigt gulligt. :)

Åh jösses vilket jobb!! :bow:
Vad ni har slitit - och vad fint det blir..!

Förvaringen och bänken i hobbyrummet gillar jag verkligen, var kommer den från?

Vi har en bastu i ett rum i källaren som vi ska riva ut, sen ska vi bygga om rummet till filmrum/gym/man cave.
Ser mycket fram emot detta. :D

Åh, vilken härlig tråd att följa! Glöm nu inte att uppdatera oss OFTA;)

Ser också fram emot att höra mer om det där bussgaraget och planerna kring det!

Bussgaraget ja...

Det ska bort så småningom. Inte enbart för att det är fult, för det skulle man kanske kunna göra ngt åt utan för att vi ska bygga ut Baracken och då hamnar ena utbyggnaden en bit in på den plats där garaget ligger.

Samt, och detta tycker jag är ganska viktigt. Vår tomt är över 40m lång. Allra längst ner i det sydöstra hörnet har man valt att placera garaget. Infarten till detsamma är i det sydvästra hörnet vilket gör att hela södra delan av vår tomt består av en grus-/ asfaltsväg :meh:

Den tomtbiten på ca 250kvm som alltså är helt obrukbar (garaget inräknat) ligger inte enbart i söder utan är också den mest skyddade delen av hela tomten då vi har gator i norr och väst..

Här blir alltså istället den privata delen av vår trädgård. :p

garageport-300x168.jpg

Bild på eländesgaraget

en exteriörbild?

Följer tråden med intresse. Jag har bott i två baracker bredvid varann med källare under. Genuint hemmabygge gjort med det de hittade. Planlösningen var lite skum men utifrån var huset väldigt gulligt. :)

Exteriörbilder är det lite dåligt med tyvärr :o

Kan säga att huset är litet, fult och gult. När vi är klara kommer det förhoppningsvis vara stort, flått och grått :D

Men.. ni får stå ut med lite halvkassa exteriörbilder så länge. De är egentligen tagna på trädgården men huset syns ju iaf.

matrum_5003f44b9606ee58de00002a.jpg

Enda riktiga exteriörbilden jag har på datorn. taget några veckor innan vi fick nycklarna.

Fasad-Väst-300x168.jpg

Samma gavel efter byte av garage-/ källardörr samt ändring av köksfönster.

Hus-Öster-300x168.jpg

Östra gaveln. Pilarna visar var utbyggnaden kommer gå

Fasad-norr-300x168.jpg

Norrsidan. Pilarna visar var utbyggnaden kommer gå

altandörr-300x168.jpg

Södra sidan

Åh jösses vilket jobb!! :bow:
Vad ni har slitit - och vad fint det blir..!

Förvaringen och bänken i hobbyrummet gillar jag verkligen, var kommer den från?

Vi har en bastu i ett rum i källaren som vi ska riva ut, sen ska vi bygga om rummet till filmrum/gym/man cave.
Ser mycket fram emot detta. :D

Bänken i hobbyrummet är en bänkskiva från IKEA som ligger ovanpå deras Expedithyllor. Rummet var aningens för kort så vi sågade av ena hyllan (ett fack i längd) och satte tillbaka sidan igen. Vi chansade eftersom vi redan hade hyllorna och inte visste var vi annars skulle ha dem.:)

Vi hade också en "bastu" i huset när vi flyttade in. Eller gaskammare som vi kallade det.

dsc_0853_501383e1e087c35146000894.jpg

Bilden är vänd men jag hoppas ni ser eländet ändå. I detta hörnet går vår nya trappa ner numera. Ska se om jag kan slänga upp lite bilder på den biten av renoveringen också.

attachment.php

Trapphål in the making. Detta var det gamla vardagsrummet (numera en del av köket). Betonghåltagningen lät vi dock proffs fixa. :D Ser ni så fina elsladdarna var förresten? Enligt vår elektriker så har det aldrig varit en elektriker i detta huset innan.. All el är antingen utbytt eller bortplockad i nuläget.

attachment.php

Jag tror det tog dem drygt 2 timmar att göra hålet.

attachment.php

Det tog oss en dag att ta bort allt skräp.

Och 2 månader innan dammet hade lagt sig i hela huset. host host

attachment.php

Vi hade en tillfällig trappa läääänge. Och jag botade min stegfobi på köpet :D

attachment.php

Nu kunde man se hur trappan skulle bli.. eller ja

attachment.php

En kollega hjälpte mig att beräkna var pelarna kulle stå för att hålla betonggolvet bärigt. Jag vet inte hur länge jag letade efter en ingenjör med rätt kompetens innan jag kom på att jag jobbade med en :banghead:

attachment.php

Trappstegen sågade min man ut från IKEAs ekbänkskivor. sen fräste han och slipade.

attachment.php

Jag är den som målar här hemma så här kom mitt bidrag till trappan. Utöver designen som vi hjälptes åt med samt lite hållande, köpande och hantlangande.

attachment.php

Klinkers mellan rummet där trappan står och groventrén. Att lägga klinkers är också mitt jobb (sliter på ryggen kan jag meddela)

Efterbilderna kommer i nästa inlägg.

Redo för bilderna på den färdiga trappan??

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Själva trappstegen är oljade. Det är inte helt enkelt att få till en bra trapp när källarväggarna är buckliga. :)

Och jag rekommenderar ingen att lägga 30*60 plattor i en källare från 50-talet. Det gör jag aldrig om igen.

Rummet är inte så litet som det ser ut. Dock är där många vinklar så det blir lite svårfotat.

Jag är helt förälskad i mina fina lyktor. Den stora är 120cm hög(!) och den minsta strax över 50cm.

Det blir ju skitbra!! :D

Men hade det inte varit enklare att bygga ett nytt hus?
Ser ut som att ni tänker ändra allt?

Ni måste älska att renovera, galningar...

Själv är jag sån som älskar att dra igång renoveringar tills jag inser hur jobbigt det är :o

Kommer följa tråden med stort intresse, så himla kul att få följa såna som gör riktiga förändringar och inte bara tapetserar och lägger laminatgolv...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka