Bära valpen

Lejonelle

Trådstartare
Alla vet ju att valpar inte ska ha motion men ibland behöver man ju gå en liten bit trots allt. Om valpen blir trött i benen är det ju bara att bära den... eller?
Men hur gör ni som har stor ras när ni bär valpen? Har ni någon sorts bärsele? En 10-15 kg valp är ju inte så lätt att bära faktiskt.

Sv: Bära valpen

Ryggsäck som valpen har fått åka i, det finns speciella hundväskor men jag har använt en vanlig ryggsäck :)

Vet även flera vänner som passar på att träna valpen hänga över axlarna, dvs fram- och bakbenen på vardera axel och magen mot ens nacke. Om olyckan är framme och hunden har skadat sig är det ett smart sätt att bära på.

Definiera "motion". Mina valpar har varit med och gått långpromenader (> 1h) från start. Man får gå sakta, ta pauser och sitta med valpen en stund/bära den i famnen eller i ryggsäck, och välja vägar så den kan vara lös och själv välja tempo.

Däremot undviker jag att gå långa turer i allt för jämt tempo på allt för ensidigt underlag. En timmes långsam skogspromenad på småstigar upplever jag som mindre slitsamt än en halvtimmes kopplad promenad på grusväg/asfalt.

Jag bär min valp i ryggsäck till skogen (3km dit), låter honom springa lös i skogen och bär honom hem. Han är utan problem med upp till två timmar ute men får bara springa ungefär 30 minuter. Jag gillar inte att gå och såsa utan när jag är ute gör jag det för att motionera mig och hundarna, därför får valpen inte springa så mycket utan blir mest buren.

När flatten var valp bar jag honom i typ tre veckor, sedan vägde han över 10 kilo och vi anpassade promenadtempot istället så han kunde hänga med.

Definiera "motion". Mina valpar har varit med och gått långpromenader (> 1h) från start. Man får gå sakta, ta pauser och sitta med valpen en stund/bära den i famnen eller i ryggsäck, och välja vägar så den kan vara lös och själv välja tempo.

Däremot undviker jag att gå långa turer i allt för jämt tempo på allt för ensidigt underlag. En timmes långsam skogspromenad på småstigar upplever jag som mindre slitsamt än en halvtimmes kopplad promenad på grusväg/asfalt.

+1 på den. Dessutom behöver valpen röra sig för att utveckla skelett, senor och muskler. Ett djur eller en människa som inte får röra sig som barn/valp/unge utvecklas inte som den ska. Det finns en hel del forskning på t ex häst när det gäller den biten och man har kommit fram till att det är s¨å som Migo säger. Röra sig i sitt eget tempo och att man respekterar när den blir trött

Vi lärde våra att sitta i helt vanlig ryggsäck, med huvudet stickande upp och övre remmen åtdragen så att den inte skulle få upp några tassar. Det möjliggjorde till exempel att vi kunde ta cyklarna en bit och sedan starta promenaden lite längre hemifrån. Det uppskattades av alla!

Det där har jag också alltid tänkt. Att man måste röra sig för att utvecklas. Min hund har på 7 månader knappt gått en koppelpromenad, däremot har hon fått springa lös ute på gården, vi har tagit bilen ut i skogen/stranden och där har hon fått springa lös i sitt eget tempo utan att vi rört oss nämvärt. Jag har dock fått en del kritik från uppfödaren som vill tycka att jag motionerar henne för mycket och att jag inte borde låta henne springa på stranden/i vattnet för att det är fel underlag.
Det är skitjobbigt att ha valp. Man är ju hela tiden rädd att göra nåt fel. :p

Inte bär tiken runt en 8veckors valp inte och inte bär vi våra egna barn i flera år. Och våra GD-valpar funkar liksom inte att bära så länge - bara exempel. Sen innebär det INTE att man ska låta valpen överanstränga sig eller börja "träna" för att bygga muskler. Det gör den ju genom att röra sig fritt i sitt tempo

Så gör vi också..

Jag kör till skogen eller ett öppet fält i närheten, eftersom det är en bra bit att gå på asfalt till båda ställena.

Väl där får den springa fritt tillsammans med min äldre hund, medan jag rör mig framåt ganska långsamt. Vi är ofta ute mer än en timme, men valpen bestämmer själv vilket tempo den vill hålla, och ibland sätter jag mig ner en stund.

Nu har jag i och för sig inte en av de större raserna, och det är ju inte alla som har tillgång till bil, men har man det tror jag att det är det absolut bästa för valpen.

Jag kan inte tro annat än att valpar mår bäst av att få röra sig fritt och naturligt, utan att streta i koppel och utan att gå långa sträckor i monotont tempo på samma underlag.

På köpet lär den sig att hålla reda på och följa föraren, och att bilåkning betyder att man kommer till ett jättekul ställe.

Definiera "motion".

Nej. Tråden handlar inte om det. Eftersom jag har flera hundar (som du vet :) ) så behöver dom och jag gå längre än valpen ska göra. För att då slippa lämna den hemma underlättar det ju mycket om den kan följa med och bli buren när den blir trött. Det var det frågan gällde. :)

Till alla:
Det verkar vara ryggsäck som är svaret? Toppen :)
Gärna bilder om ni har och lite tips på hur ni har gjort för att vänja valpen vid det hela :)

Hur gammal är valpen?

Jag hade min valp i pulka på vintern, han höll sig faktiskt rätt stilla i den :p

Hur gammal är valpen?

Just nu 1½ vecka :) Jag är en sån där som planerar allt i god tid. Men åldern på valpen har inte så mycket med saken att göra, det handlar ju mer om vikten och storleken på den, i de situationer man behöver ha den med sig och det blir för långt för den att gå.

I ryggsäck på magen. Kompisen som passade min ena emellanåt när hon var liten, använde barnvagn eftersom hennes kropp inte riktigt fixar att bära:)

Sa har gjrode jag:D

cart_zps1230e23c.jpg

diva-cart_zpsd055d4e5.jpg

Sa har gjrode jag:D

Ljuvligt :love:
jag har en skrinda också (inte lika höga kanter) men A har inte riktigt lärt sig uppskatta draget än. Han tycker det är lite läskigt när man spänner för.
Vi får väl lägga oss i hårdträning under veckorna som kommer :love:

Kan inte minnas att vi någonsin burit omkring på valparna. De har lullat på som de vill på gården och i skogen. Vi har aldrig varit tvungna att gå någon långpromenad med dem.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar