bara tävlingsämnen?

Scorpan

Trådstartare
satt och läste hästannonser idag och då slog det mig att det bara finns tävlingsämnen till salu under "westernhästar". Föds det verkligen inga medelmåttiga promenadquarters? Nu kollar jag ju extra noga eftersom jag bestämt mig för att nästa häst ska bli en quarter men då jag inte har några tävlingsambitioner känns det ju dumt att köpa "en blivande reiningmästare"... Inom alla andra raser/tävlingsinriktningar finns det ju hästar som mest duger till promenad/skogsridning och kanske nån liten klubbtävling. Då borde det ju göra det även bland w-hästar?

Är det bara jag som är blind och iaf - var hittar jag en vanlig gårdshäst med w-grund??

Min erfaenhet är att många hästar säljs via kontakter. Om du tränar för någon så kanske tränaren kan höra runt lite?

Har kontakter som jag kommer använda mig av när den dagen kommer :cool:

Är ju ingen tävlingsmänniska, vill väl egentligen bara ha kul med den och kanske rida tornerspel. Anledningen till att jag vill ha en w-häst behöver jag nog inte förklara här inne, vi vet ju alla fördelarna med en w-hanterad häst *ler*

Westernridning är mig veterligen en sport, vilket promenadridning inte är. Ser du många annonser med "hopphäst säljes, men bara för promenad" eller "dressyrhäst som inte kan tävlas". Med en westernhäst menas (borde menas iaf) en häst som är utbildad inom western och kan användas för den sporten (dvs tävlas) och en promenadhäst är en promenadhäst, oavsett ras.
:smirk: /Gumpan

mnjae - westernridning är snarare en stil - precis som "engelsk ridning" men nu väljer ju alla annonstidningar att kategorisera in "western" raserna i ett eget fack som just kallas "westernhästar" eller liknande...

shit the same hur som haver =)

Precis som någon annan skrev, westernridning är en tävlingsgren,precis som hoppning och dressyr och visst finns det medelmåttiga quarters men överlag så håller hästarna här i Sverige en bra klass. Rasen är fortfarande ganska ny i landet och de flesta hästar som importerats är bra.

Kan inte svara för hur mycket folk överskattar sina hästars eventuella möjligheter att bli framgånsrika på tävlingsbanan eller inte ;) men om jag ska svara för mig själv har både den hästen jag sålde i januari och den jag har till salu nu visat vad dom duger till!

Malin

nu snackar vi detaljer men westernridning är väl snarare en ridform än en tävlingsgren. Reining, trail, cutting o s v är tävlingsgrenar.

Som jag redan skrivit: Westernridna hästar kategoriserars och annonseras oftast under rubriken "westernhästar" - har inte sett en endaste tidning där de delas upp i de olika disciplinerna...

Nu var det dock inte detta jag ville ha reda på utan snarare om det fanns chans att hitta en westernriden häst som inte var en blivande reiningmästare och om ni isf hade tips på var... :bow:

/Mia - som är välmedveten om att hon inte någonsin kommer ha behov av en blivande reiningmästare utan bara vill ha en välriden och välhanterad häst av rasen quarter.

Tror tyvärr du får fortsätta titta under "westernhästar". De finns även promenad-westernhästar, men som sagt, quatern är ju ganska ny i landet så de finns ju inte så många än, vilket gör att de inte finns så många sånna till salu. Tror även att många säljer sina quaters som tävlings hästar fast de kanske inte är de. Leta vidare du så tror jag nog att du kommer hitta de du vill ha! :D

Jag står fast vid att westernridning är en sport, inte en ridstil. Om man "bara" rider i skogen håller man inte på med hoppning, dressyr, western eller någon annan ridsport, utan just skogsridning, oavsett utrustning. Om man "rider western" så innebär det för mig & de flesta andra jag känner som har gjort det ett antal år att man tränar på westernridning enligt de regelböcker för tävling som finns, sen om man tävlar eller ej är en annan femma.Om man av andra skäl vill ha en viss ras har ju inget med sporten att göra egentligen.
Ursäkta om det låter grinigt, det är inte meningen ;), men många av oss westernryttare har med tiden blivit lite trötta på det här med att western klassas som något annat än de övriga sporterna. Om jag rider ut i skogen på min westerntränade quarterhäst med en engelsk sadel, vad rider jag för stil då? :confused:

Men, för att komma till din egentliga fråga så finns det ju tidningar m.m. (t.ex. hästfynd) som har annonserna uppdelade i Amerikanska raser. Där borde det ju gå att hitta nån häst som passar dig. Annars kan man ju sätta in en egen annons med vad man vill ha.

mvh Grin-Gumpan :devil:

Liknande trådar

T
Western Ytterligare en förvirrad tråd från mig... :D Jag har funderat på det här många gånger tidigare. Det är så att jag har kämpat med min...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 767
Senast: Thornbird
·
C
Western Nu har jag bestämt mej att jag ska gå över till western men fy vad dyra westernhästar är!! Jag har en budget till ca 40 eller strax...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
14 927
Senast: Syrran!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar