Bära sig själv, övningar?

B

BabieBus

Har någon här inne tips på bra övningar som kan fungera på en 4-åring som behöver få lära sig att gå aningen högre och rundare i formen samt bära sig själv utan att ha ibland en "hängande" känsla i handen? Det är i princip traven det handlar om.

Gör väldigt mycket övergångar och halvhalter, och försöker lätta av, men blir ibland svårt då hon istället då kan bli något för öppen i formen om man lättar av för mycket..

Sv: Bära sig själv, övningar?

När min (3åring) började hänga i handen så fick jag gå tillbaka helt till att rida på nästan långa tyglar så att hon var tvungen att bära sig själv hela tiden, formen fick kvitta då, och så red jag samma övningar som vanligt, övergångar, halvhalter och serpentiner. Jag gjorde det ganska länge sen kunde jag plocka upp henne igen utan att hon hängde. Min häst är visserligen bara tre och jag är inget proffs (dock med tränarhjälp) men så gjorde vi och det fungerade. Blir hon hängande i handen så släpper jag, långa tyglar ett varv och så börjar vi om. Innan hon kan bära sig själv ordentligt kan jag inte fokusera på formen alls, för den blir inte ärlig när hon lägger sig i handen..

Så har som sagt jag o min tränare jobbat med min häst. Nu vilar hon dock men vi lär få börja där igen när det är dags igen när hon fått smälta intrycken, men då hoppas vi att det fortsätter gå bra.

Ska dock följa tråden för att kunna få fler användbara tips!

Om jag länger ut mina tyglar så länger också min häst sig (dvs. lång och låg form, kvar på tygeln..) Men så kan jag ju inte alltid rida. Och det är när jag kräven en annan form än just lång och låg som hon gärna lägger sig lite i handen och inte bär upp sig själv helt....

Någon som har andra idéer? Eller har haft samma problem tidigare, vad gjorde ni då?

Jag menar släpp tygeln helt, inget stöd i bettet, alltså ingen "låg form"

men som sagt, det var bara som vi gör, det behöver inte användas.

Senast ändrad:

Då skulle nog min stanna! Haha!
Nej, men ser inte riktigt någon poäng med det?...

Att hästen lär sig bära sig själv och inte använder bettet som ett extra ben? En häst ska kunna gå i form på så väl kort som lång tygel. Hästen går ju inte i form om den hänger i handen, då orkar den ju inte. Men om din häst går i form i låg form men inte i högre så är den väl inte stark nog att gå i den höga formen?

Jag har gjort likadant med min treåring som mumin. Han får helt enkelt inget att hänga i. Funkar bra!

Får väl prova då, men har lite svårt att se det framför mig som ett ridsätt. (?)

Har någon här inne tips på bra övningar som kan fungera på en 4-åring som behöver få lära sig att gå aningen högre och rundare i formen samt bära sig själv utan att ha ibland en "hängande" känsla i handen? Det är i princip traven det handlar om.

Gör väldigt mycket övergångar och halvhalter, och försöker lätta av, men blir ibland svårt då hon istället då kan bli något för öppen i formen om man lättar av för mycket..

Det jag har gjort med min när hon "fastnade" i handen, var precis som du skriver själv övergångar. Direkt jag tyckte jag hade för mycket i handen så gjorde jag ett avbrott och det skulle vara nu, inte om 5 meter. Och tänk på att så att du inte fastnar i handen själv, och blir stum.
Och även skänkelvikningar och öppnor som får hästen att böja lite mer på bakbenen och sätta under sig lite mer brukar hjälpa.
Sedan kan du alltid gå vidare med att börja göra övergångarna i skänkelvikningen eller öppnan.
Jag har även börjat arbetet mot bakdelsvändningen, även om dom inte görs enligt skolboken ännu utan mer som en liten volt tillbaka, just för att få in bakbenen lite ytterligare.
Tänk också på att oftast är det draget du känner i handen, egentligen är ett för dåligt driv i bakbenen.
Så allmänt är det till att renodla hjälperna och få hästen framför din skänkel då blir den oftast fin i handen också.

/Camilla

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 568
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka