Bara krossad korn som kraftfoder?

S

Skylab

Förr sa man alltid att man max skulle ge 50% korn 50% havre, varför vet jag inte. Är det någon som vet?

Sv: Bara krossad korn som kraftfoder?

korn är svårt för hästen att smälta vilket inte är så bra egentligen. samma sak med majs mycket majs kommer ut hela i "skiten"

Korn är inte svårt att smälta för hästarna när den är krossad. Korn och havre är typ samma sak i innehåll så finns ingen anledninga att ge 50/50. Bara skröna..!

Beror väl på varför man ger.. Vet en del (bland annat på min gamla skola) gavs det 50/50 för att hästarna blev tjocka på bara korn, och för pigga på bara havre, och funkade bra på 50/50.. Typ..

Jag har i långa perioder gett bara korn och hästarna har haft fina tänder, fina magar och inga problem med gallor eller liknande så jag har inga som helst problem med att ge bara korn.

Hade kolossala problem att få upp min store kille i vikt. Han tappade trots kilovis med korn och betfor. Detta pågick ända tills en kompis på djursjukhuset i Helsingborg sa att hon hade läst någonstans att hästar inte bygger muskler på korn. Då började jag ge honom Krafft Grund. Sedan dess har muskler byggts och hästen ökade och håller vikt.

Däremot har min gamle häst som inte går så mycket aldrig haft problem att hålla vikten enbart ¨på kornkross, hö, betfor och mineraler.

Jo även krossat har korn lägre smältbarhet i tunntarmen än havre vilket gör att man bör vara forsiktigare vid tillvänjning o höga givor.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
400
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama