bara kröker på nacken..

C

cavat_best

vad ska man göra.. när man ivll rida hästen i form.. men den bara kröker på nacken? :bump:

Sv: bara kröker på nacken..

Svårt det där och jag är dessutom kass på att förklara och ge råd men jag ska försöka.
Försök att inte bry dig om var din häst har huvudet bara hon trampar under sig och bjuder ärligt framåt.
Vad har du för bett på hästen?
Kan vara så att du har ett litet för starkt bett och att hästen då inte vill söka stöd i bettet.
Är hon avslappnat för övrigt? min häst spänner sig ibland och då ill hon gärna krulla sig lite. Håller på och växlar bett på henne mellan ett rakt gummibett ochg ett tredelat. (Tredelade vid hoppning)

Hoppas du fick någon hjälp utav det här.
Mvh Diabetikern

Jag säger som Diabetikern, bry dig inte om var hästen har huvudet, det viktiga är att den trampar under sig och bjuder framåt.

Har du möjlighet att rida för någon tränare är det bra. Jag tror du behöver få hjälp med att få in känslan för vad som är rätt form/inte rätt form.

Immer

på "dressyrtränset" har han ett vanligt delat tränsbett. "hopptränset" har ett 3-delat bett. ( e fodervärd till hästen så får ju inte bara byta bett hur som helst :smirk: ) okej.. men ska ja typ göra mkt halvhalter å volter å sånt? tycker att ja gör jätte mkt halvhalter å volter mm :d

Om du är fodervärd så kan det ju vara en idé att prata med ägaren och höra om h*n har haft samma problem och hur h*n har jobbat med det.

varför krullar hästen ihop sig då? Är du hård i handen?

rida mer med benen. strunta i hur hästen går fram och koncentrera dig på bak. huvudet kommer åp sin plats av sig självt när hästen jobbar rätt =)

mycket markarbete. ökad och minskad trav, volter, skänkelvikning, halvhalter, öppna, sluta. finns en hel uppsjö av saker man kan göra. det svåra är att få hästen att jobba ärligt med ryggen. fast min erfarenhet säger att ju mer du jobbar hästen i olika övningar, desto starkare och bättre blir man och har lättare att hitta rätt form.

alltså. han kröker på nacken direkt man kortar tyglarna. så vet inte om han trampar under sejj och så.. hur vet man de igentligen? :bump:

Vad är korta tyglar för dig? Det låter som om han vill komma undan bettet och därför kröker upp sig, går bakom bettet. Det kan vara så att du tar för hårt. Försök rida på längre tyglar, inte slaka, men mjuka. Reglera eventuella tempo ökningar pga att du har längre tyglar med lätta halvhalter och var noga med eftergifterna. Arbeta med benen och låt hästen söka sig framåt neråt, var noga med att ge efter i tyglarna om du känner att den vill söker sig rätt. Bry dig inte om ifall dina tyglar igentligen är för långa, hellre det...

Lycka till...

sträckta tyglar, och jag e rätt så mjuk ihanden, om ja får säjja de själv.. men han gör så med hästens ägare också.(jag har hästen på foder) han kanske trots allt går i rätt form? :rofl:

Kanske, men om du inte vet så hade jag bett om en second opinion faktiskt om jag vore du. Man behöver feedback ibland för att antingen få bekräftat att man faktiskt gör rätt, eller för att rätta till eventuella dumma olater man har lagt till sig med...

cavat_best skrev:
alltså. han kröker på nacken direkt man kortar tyglarna. så vet inte om han trampar under sejj och så.. hur vet man de igentligen? :bump:

vet precis hur du känner dig!!! jag har åxå jättesvårt att känna när hästen går rätt! jag har alltid troot att det händer något underbart, att allt helt plötsligt blir rosa och smår änglar flyger :love:

så är det inte!!!!!! tyvärr....

när hästen går i rätt form känns det allorlunda. han gör alla rörelser med lätthet och det känns smidigt. sätter under sig det bärande bakbenet utan att bråka och är hästen rätt musklad och balanserad kan han även bära sig i alla gångarter utan problem.

det abslout bästa är att ha någon kunnig till hjälp, som berättar för dig precis hur hästen går.

cavat_best skrev:
vad ska man göra.. när man ivll rida hästen i form.. men den bara kröker på nacken? :bump:

Jag skulle kontakta en tränare som kan hjälpa mig. Det är väldigt svårt att svara på internet om varför din häst krullar ihop nacken bara du tar i tyglarna och det behövs antagligen någon som kommer ut och ser hur hästen rör sig, hur du rider och hur hästen reagerar för att komma med riktigt bra råd.
Men om jag var du skulle jag inte koncentrera mig så mycket på huvudet, utan bara driva på ordentligt framåt, och när resten av kroppen fungerar och du kan få egenom det du vill, då kommer det att hästen bär sig själv, om den orkar.

Börja om från början med hästen. Kräv inte att den ska gå i form utan låt den komma fram till en trevlig och nöjsam arbetsform med hjälp av din sits.
En häst ska ridas bakifrån och fram. Kraften ska komma från att hästen lägger tyngden på bakbenen och trycker fram kraften därifrån . Det får man bara om man "rider" fram hästen, hjälper hästen med sätet och sitsen.
Det är inte lätt alla gånger och det bästa är givetvis att en kunnig person hjälper dig.

Att den bara böjer kan ha med att den inte orkar och knäpper av i nacken för att slippa arbeta.
Man känner att hästen arbetar när den höjer upp ryggen vilket man oftast känner när den gör det. Om du tittar precis bakom sadeln eller vid länden så ska du kunna se hästens ryggmuskulatur arbeta.
Det viktiga i det här läget är att få hästen att tänka framåt så den söker sig nedåt/framåt och kanske arbeta den i en lägre form till den fått styrka och balans.

Lycka Till Lakrits

SHåller med Cilla om övningar. :)

Cavaletti är också bra då lyfter hästen på benen och använder ryggen. Testa att skritta med kontakt med bettet. Försök att med sätet korta upp hästen ca 5-10steg för att sedan länga ca 5-10 steg. Återigen bry dig inte om vart hästen har huvudet bara den svarar framåt och stannar upp med hjkälp utav sätet.
Det bästa du kan göra är att skaffa en tränare som kan hjälpa dig.
Du har inhet starlt bett så det ska du inte behöva byta ;)
Hoppas det går bättre skriv gärna hur det går. Lycka till :D

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar