Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

Sv: Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

amen :-)

Jag skulle inte vilja vara den som får i uppgift att lösa denna ekvation! Men en eloge om han/hon/de lyckas.

Sv: Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

Om vargen "söker sig" till bebodda trakter och stannar där, beror det antagligen på att där finns lättillgänglig mat och lite av störning?
I de flesta fall torde vargen vara på genomfart och hugger byte på vägen.

Så undrar jag vad man menar med bebodda trakter? Om man betänker storleken på vargars revir, är det svårt att få plats med dom utan att "bebodda trakter" involveras.

Tyvärr för vargen, så har ju dess miljö förändrats avsevärt under de sista seklerna. På vad sätt? Borträknat trafikleder etc. Förr bodde det mer folk utspritt i markerna än det gör nu. Vi bor mer koncentrerat än tidigare. Skillnaden mot förr, är väl snarast att man vaktade sina djur på ett annat sätt än nu. Och hade en helt annan kunskap om varg.

Väntar fortfarande på svar på nedanstående. Någon?

Varför tycks man (även här på Buke) acceptera att djuren "endast" kan skyddas genom att skjuta ihjäl vargarna???
Har man möjlighet att i samband med att en varg tar en hund skjuta den- har man säkerligen en ännu större möjlighet att avbryta och skrämma bort vargen genom sin person.

LIA

Lady Vip skrev så bra svar i inlägget ovan att jag inte kommenterar.

Sen ang. din sista fråga.. så ställ den inte till mig, ställ den till de, vars, hundar attackerats. Jag har inte varit i situationen, men visst, rent teoretiskt, så skulle jag nog hellre försöka skrämma bort än skjuta.

Men det vore rätt arrogant av mig (sittandes i mitt fjärrvärmeuppvärmda storstadsradhus) att säga till dem hur de borde ha gjort istället för att skjuta.

Tror faktiskt inte att det är så lätt som det låter att skrämma en varg från ett enkelt byte.

Senast ändrad:

Men det vore rätt arrogant av mig (sittandes i mitt fjärrvärmeuppvärmda storstadsradhus) att säga till dem hur de borde ha gjort istället för att skjuta.
I så fall är vi väl alla (de flesta av oss) arroganta och ska hålla tyst om allt?
Sorry, men jag förstår inte logiken! Du har ju inte haft några betänkligheter tidigare?

Min fråga gällde f ö inte bara betr hundar.

LIA

LIA skrev:
Har man möjlighet att i samband med att en varg tar en hund skjuta den- har man säkerligen en ännu större möjlighet att avbryta och skrämma bort vargen genom sin person.

LIA

Och hur hade du tänkt att man ska mota bort en varg mitt uppe i dennes anfall av sitt byte :confused:

Förklara gärna hur du inbillar dig att det ska gå till.

Visst har jag väl haft betänkligheter... Däremot har jag tagit tillbaka mitt påståenda om att man bör "skjuta av"... som jag skrev ovan, så blandade jag ihop debatterna.

Men utveckla gärna ditt förslag på HUR man skrämmer bort varg mitt under dess anfall? Hojt och viftande armar.. springer man mot den? Springer du först?

Det blev fel!

Senast ändrad:

Hojt och viftande armar.. springer man mot den?
Exempelvis!

Springer du först?
Gärna. Varför inte?
Det praktiska problemet i sammanhanget är att jag antagligen inte finns på plats.

Ska vi försöka vara realistiska???
Att skjuta en varg som attackerar en hund utan att riskera att träffa hunden är närmast omöjligt. Det vet den som har jagat.
Oddsen att man ska se och avbryta (skjuta) en varg under dess anfall torde dessutom vara minimala.
Det är inte i dessa situationer vargarna skjuts utan när dom (eventuellt) är på väg till bytet.

Uttrycket "skydda sina djur" innebär inte inskränkning till att antingen skjuta eller vifta med armarna. Behöver jag berätta om alternativen?
LIA

Knapplån. Som jag uppfattat saken är det en ny lagstiftning på gång som ger större möjligheter att skydda djur hemma på gården.
Det finns erfarenheter från ett område i nordamerika där man kunnat hålla en stark vargstam utan påverkan på tamdjur tack vare en hård skyddsjakt som gjort att vargen hållit sig undan.
Att jägare skulle få skydda sina hundar ute i skogen ser jag som en omöjlighet på flera sätt dels som LIA säger för att man knappast kan skjuta en varg utan att riskera att träffa hunden sen är ju faktiskt jägare o hund ute i vargens naturliga miljö slutligen skulle det i praktiken ge fritt fram för alla varghatare med hund o bössa.
PL

Måste säga att LIA's resonemang ÄR vettigt!!!

LIA skrev:

Ska vi försöka vara realistiska???
Att skjuta en varg som attackerar en hund utan att riskera att träffa hunden är närmast omöjligt.

Det håller jag med om.. (båda ovanstående meningarna) Men jag tror fortfarande inte på att det är så lätt att avbryta en vargattack med ren vilja och oljud. Tänk att de människor som varit i den situationen inte provade på det!! :confused: :smirk:

Thelma skrev:
Det håller jag med om.. (båda ovanstående meningarna) Men jag tror fortfarande inte på att det är så lätt att avbryta en vargattack med ren vilja och oljud. Tänk att de människor som varit i den situationen inte provade på det!! :confused: :smirk:

Men har jag fel eller är det inte så att ytterst få verkligen SER när deras hundar blir attackerade? Det rör sig väl oftast om hundar som rör sig långt bort från ägarna i skog och mark och sedan stöter på vargen. Och då hjälper tyvärr inte ljud och gester och verkligen inte en bössa!

Också min uppfattning.
Kan inte påminna mig ett enda fall där människan haft möjlighet att avbryta pågående attack. Vanligen verkar man sakna sin hund efter ett tag och letar reda på den. I några fall har man hört tjuten på avstånd, men bara kunnat konstaterat faktum när man väl kommit till platsen.

Motsvarande förhållanden verkar f ö vara fallet när det gäller får etc.

Så jag fortsätter att undra över varför man måste skjuta vargen för att skydda sina djur (vanligen inte hundar)?

LIA

:bow: :bow: :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka