Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

Sv: Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

Krasux skrev:
- Haha, antyder du att jag skulle ändra åsikt bara för att en cocker skulle bli dödad av varg? Håller själv på med både jakthundar och andra brukshundar där man ofta är ute i skogarna och tränar.

Inte du, men den stora massan. Just nu är de "de stora stygga jägarnas" fruktansvärda monster till hundar som råkar hamna emellan, då är det inte så farligt... Men när Gretas lilla cocker rymmer och blir vargmat, kan tro att Sveriges befolkning ändrar åsikt då.

Likadant var det med grisarna här nere innan. Det va ju gott med viltsvinskött, lite exotiskt och de stör ju ingen. Förutom bönderna som fick stängsla runt alla sin marker eftersom de bökade upp allt. Men, sånt som händer. Men när svinen börjar böka upp fotbollsplaner och golfbanor, då jä*lar är det byastämmor och de ska utrotas! :crazy:

Förstår du min tanke...?

//E

Sv: Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

Krasux skrev:
-Nej, jag har inte sagt att det inte finns såna jägare. Men däremot vet jag SÅ många som ÄR det!

Men är du säker på att dina "jägarbekanta" är representativa för resten av sveriges jägare då?
Personligen känner jag inte många som har den åsikten... och då bor jag med en som jobbar aktivt med utbildning av jägare.. både skytte och teori.. När jag tänker efter har jag inte stött på någon som vill ha bort varg och andra rovdjur. Visst finns de, men jag tror faktiskt de är starkt underrepresenterade. Jag tror du har köpt den gamla vanliga "klyschan"..

Jagar du själv? *nyfiken*

lady_vip skrev:
Inte du, men den stora massan. Just nu är de "de stora stygga jägarnas" fruktansvärda monster till hundar som råkar hamna emellan, då är det inte så farligt... Men när Gretas lilla cocker rymmer och blir vargmat, kan tro att Sveriges befolkning ändrar åsikt då.

Likadant var det med grisarna här nere innan. Det va ju gott med viltsvinskött, lite exotiskt och de stör ju ingen. Förutom bönderna som fick stängsla runt alla sin marker eftersom de bökade upp allt. Men, sånt som händer. Men när svinen börjar böka upp fotbollsplaner och golfbanor, då jä*lar är det byastämmor och de ska utrotas! :crazy:

Förstår du min tanke...?

//E

Okej, förstår ditt resonemang och håller med, men bara så att du vet så är jag ingen storstadstyp som bara sitter och tycker massa saker, utan jag försöker oftast leta upp riktiga fakta och möter många personer som säger si och så och efter det bildar jag min egen uppfattning...Bara så att vi vet var vi har varandra!;)

Thelma skrev:
Men är du säker på att dina "jägarbekanta" är representativa för resten av sveriges jägare då?
Personligen känner jag inte många som har den åsikten... och då bor jag med en som jobbar aktivt med utbildning av jägare.. både skytte och teori.. När jag tänker efter har jag inte stött på någon som vill ha bort varg och andra rovdjur. Visst finns de, men jag tror faktiskt de är starkt underrepresenterade. Jag tror du har köpt den gamla vanliga "klyschan"..

Jagar du själv? *nyfiken*

Nej, säker kan man aldrig vara..Men är det konstigt att man bildar en uppfattning efter vad man möter för folk?!
Hum, och som svar på din fråga: Ja, jag har visst vart med och jagat, dock inget som jag verkligen fastnade för måste jag säga... Kan bero på att jag inte äter kött heller :P

Nåja, nu åker jag till Frankrike imorgon och kan inte längre deltaga i diskussionen, men säger som så: Att det jag skriver är vad JAG tycker och jag förväntar mig inte att alla andra ska tycka likadant. Då vore livet väldigt trist, måste jag säga, för då hade vi inga diskussioner överhuvudtaget!
Hmm, så jag vill säga att jag respekterar er och era åsikter precis som jag kräver respekt för mina!

:bump:

Tja Gretas lilla cocker rymmer väl idag med och blir trafikskadad - vilket betydligt fler jakthundar också blir (och vådaskjutna), fler än de som vargen tar.

Jag är ju lite kall kanske - jag räknar med att mina djur ska dö långt innan jag vill det ska hända - sen om det blir av sjukdom, varg eller bil - det kan inte jag bestämma hur mycket jag än älskar mina djur.
Jag tror mer folk skulle behöva inse detta.

Sen jägarna - det hemska är inte dom som hatar vargen - det är dom som HOTAR dom som inte hatar varg - det finns massor av tysta jägare som inte yttrar sig i vargfrågan av den anledningen att dom inte vill bli utfrysta.
Att jakt kan bli så allvarligt att man är beredd att hota en annan människa.
SKK´stöd är förståeligt - men också ett torrt vedträ på varghatarnas brasa.

Jag läste ledaren och blev otroligt irriterad över att SKK:s ordförande gjorde sig till någon sorts talesman för SKK:s alla medlemmar. :devil: Jag ser det inte som att SKK lägger sig i politik bara för att deras id*ot till ordförande sitter i knäet på jägarförbundet, men jag blir väldigt irriterad när han går ut och låtsas föra min och min sambos talan när det gäller ex.vis vargen. :mad: Det är mycket som jag tycker är fel med SKK, men jag hoppas verkligen att det är hans personliga åsikter och inte SKK:s linje.

*trött svammel* :angel:

jag fick lite ont i hjärtat när jag såg detta i hundsport. tyckte också SKK borde vart opartisk i denna fråga.. men å andra sidan. SKK har ganska tydliga åsikter om smällare också. vilket JAG är jävligt glad för medans andra kanske inte hurrar lika mkt...?

Sa sant, sa sant...

(Kan tyvarr inte skriva svenska bokstaver, ar i Frankrike..)

:bump:

Jag tycker att det är bra att SKK engagerar sig i frågor som rör hundar. De är ju så att säga hundägarnas lobbyorganisation och ska verka för sina medlemmars fromma. Inte behöver de fråga sina medlemmar heller om varje detalj. Finessen med en representativ demokrati är ju att den valda styrelsen agerar i medlemmarnas namn under sin mandattid. Sen om du inte gillar det de gör kan du ju alltid agera för att välja andra aktiva vid nästa årsmöte.

Självklart ska SKK vara neutrala i en fråga som den som rör varg. Den rör ju inte hundar annat än ytterligt marginellt.

Varför tycks man (även här på Buke) acceptera att djuren "endast" kan skyddas genom att skjuta ihjäl vargarna???
Har man möjlighet att i samband med att en varg tar en hund skjuta den- har man säkerligen en ännu större möjlighet att avbryta och skrämma bort vargen genom sin person.

En annan fråga är varför det nästan alltid är jägare (med eller utan hund) som så energiskt angriper vargen? Jo, man konkurrerar om bytet!
Men det tas ju aldrig fram i debatterna eftersom antagligen ingen skulle acceptera det argumentet. Mer än dom jägarna då.

Som någon skrev så törs inte dom jägare som är för vargens existensrätt öppna munnen för de militanta varghatarna. Jag har bevistat flera jägarmöten och vet hur stor skillnad det är på resonemangen om varghatarna är med eller inte.

Den enda vettiga vägen att gå, är väl att acceptera vargen, skydda sina tamdjur och anpassa jakten där så behövs? Hur svårt kan det vara? Något för SKK, SBK m fl att jobba för!?

LIA, själv jägare

LIA skrev:
En annan fråga är varför det nästan alltid är jägare (med eller utan hund) som så energiskt angriper vargen? Jo, man konkurrerar om bytet!

De enda jägare som resonerar så är de som inte vill ha varg i "sin" skog.
Vi normala jägare tänker öht Inte i de banorna...
Tyvär används den meningen som argument av jaktmotståndare i Många jaktfrågor, som rör även övrig rovdjursjakt och drar då alla jägare över en och samma kam...

LIA skrev:

Men vad är det för puckade jägare ni träffar egentligen och varför låter ni dessa representerar jägarkåren i övrigt. Nu har jag bott ihop med en jägare i 5 år. Han är aktiv och utbildar nya jägare. INGEN av hans bekanta har någonsin propagerat för ett rovdjursfritt sverige..

Jägareförbundet vill ha en balans. Inget av de större rovdjuren i Sverige har någon naturlig fiende. Därför behövs jakt även på rovdjur. Annars råder ingen balans i naturen.

Senast ändrad:

Bra att dom gör något!! Äter vargen upp alla hundar så behövs ju inte skk eller hur??!
Där jag bor är vargen på besök flera gånger i veckan, den äter de mesta i sin väg!! Själv har jag minishettisar och en väldigt bra hage men de är ingen garanti... Grannens hund blev uppäten i trädgården 60 m från huset, många hundar har mistat sitt liv i ovanåkerskommun där vi bor på grund av att de inte finns mat åt vargen i skogen så den måste bege sig till sammhället. Tycker du att de är ok???!! De är plågsamt för vargen att inte ha mat, ännu värre då människan mister sina djur... MITT FÖRSLAG ÄR: SKICKA VARGEN TILL STOCKHOLM!!! Där skjuts den fort och de finns både patrask och fä att äta där oxå!!

Snacka om löjligt och patetiskt inlägg! Sen när har någon varg skjutits i Sthlm? De stackare som dött har blivit ihjälkörda, inte skjutna av nån skjutglad idiot till rovdjurshatare. :devil: Fy f*n vad jag skulle vilja komma på nån av alla dessa rovdjurshatare som skjuter på rovfåglar, rävar, järvar, lodjur, björn och varg av den enda anledningen att de är rovdjur. DÅ kan du vara säker på att det är skjut, tig och gräv som gäller! :mad:
De är plågsamt för vargen att inte ha mat, ännu värre då människan mister sina djur...
Ännu värre? Är du den som bestämmer vad som är värst och på vilka grunder då? Du har ingen som helst aning om vad du snackar om, så ta och ruska på sågspånet och försök att använda det du har innanför pannbenet eller lås in dig nånstans och släng bort nyckeln. Se bara till att du inte har någon TV, tidningar eller radio så du slipper höra om vad som händer ute i verkligheten. :bow:

:devil: vad jag hatar rovdjurshatare!

Thelma och Gnist.
Om ni läser mitt inlägg, så framgår det klart att jag skriver om delar av jägarkåren. Hur stor del vill jag inte uttala mig om. Däremot är delen varghatare otroligt högljudd och aggresiv!

Att det förr eller senare behövs en balanserande jakt på alla rovdjur är vi nog överens om. Men vad gäller vargen har vi inte kommit dit än. Det är förresten inte någon balanserande jakt man i varghatarkretsarna ylar om utan utrotning!

Tyvärr rör det sig inte bara om markägande jägare eller arrendatorer. Alla jägare konkurrerar givetvis med rovdjuren om bytena. Det vore väl dumt att hävda något annat? Det bedrövliga är att somliga av oss inte kan unna rovdjuren mat på "vår bekostnad".

I mitt inlägg torde dessutom framgå att jag inte är jaktmotståndare? :)

Föresten, om min uppfattning är fel... Varför beter man sig då som man gör???

LIA

vad jag hatar rovdjurshatare!
Jag hatar dom inte. Jag förstår dom inte!
Är dessutom rädd för vad folk av den typen kan betyda i en framtid.

LIA

jag är absolut inte varghatare, de framgår klart och tydligt att de är synd om vargen, brukar ofta stå och titta på dom och även prata med dom, men har du sett hur dom gör vid jakt?? hur dom bara knäcker ryggen på sitt byte och äter de levande?? de är ju balansen som ska finnas, ingen pratar om utrotning!!

tepee skrev:
men har du sett hur dom gör vid jakt?? hur dom bara knäcker ryggen på sitt byte och äter de levande??

:rofl: :rofl: Vad har du sett på för disneyskräckfilm :confused:

Kan vara svårt att se skillnad på varg o björn:rofl:
Men varg/hund har inte vad vi ser som ett "snällt" sätt att döda sitt byte.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka