Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

Sv: Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

tepee skrev:
men har du sett hur dom gör vid jakt?? hur dom bara knäcker ryggen på sitt byte och äter de levande??!!

Herregud!!! Ska vi ta bort djur bara for deras satt att jaga? Din argumentation later helt absurd....Och dessutom, hur manga sana handelser har du i sjalva verket bevittnat??

Sv: Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

men vadå balans? hur liten vargstam ska vi egentligen ha? den vi har nu är redan på tok för liten för att vara hållbar då den genetiska variationen inte är tillräcklig.

Nej. jag vet det..

Det är så mycket mer komplicerat än att bara låta vargstammen växa.. De har inga naturliga fiender som selekterar ut "dåliga" exemplar.. grunden för en stark stam är ju att de bästa individerna tillåts fortplanta sig.

Vargstammen kan växa även om den jagas. Om jakten bedrivs rätt, så ska endast svaga djur skjutas.. Det är ju oftast de sjuka djuren som kommer nära människan och angriper tamdjur.

Det är inte ett naturligt beteende av lo och varg att öht visa sig för människan. De är så mycket intelligentare än så.

Jag vet inte vad du svamlar om eller vad det är för underliga "vargar" du påstår dig sett jaga, men vad kallar du det här för? Rovdjurshat Eftersom årets kvot av lodjur blivit dödade hoppas jag att det inte tillåts någon mer avskjutning i norrbotten.
Tyvärr är det ett "populärt" sätta att ta död på inte bara lodjur utan även varg och järv. Jag tror det är renägare som varit i farten eftersom det hände i Jokkmokk men det hade lika gärna kunnat varit Dalarna eller i Värmland där rovdjurshatet är stort. Den renägare som blir dömd för jaktbrott anser jag skulle få djurförbud och hela sin hjord förverkad! :devil: Jag vet att inte alla renägare gör så här, men om du visar upp ett rovdjursskinn får du 10 000:- för det. De renägare som själva inte gjort något sån här känner de som gör det. :mad:

Jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att de kan få tag på dem som gjort så här, grymhet mot djur oavsett art kan aldrig försvaras. :cry:

Senast ändrad:

Mia_R skrev:
Jag vet inte vad du svamlar om eller vad det är för underliga "vargar" du påstår dig sett jaga, men vad kallar du det här för? Rovdjurshat Eftersom årets kvot av lodjur blivit dödade hoppas jag att det inte tillåts någon mer avskjutning i norrbotten.
Tyvärr är det ett "populärt" sätta att ta död på inte bara lodjur utan även varg och järv. Jag tror det är renägare som varit i farten eftersom det hände i Jokkmokk men det hade lika gärna kunnat varit Dalarna eller i Värmland där rovdjurshatet är stort. Den renägare som blir dömd för jaktbrott anser jag skulle få djurförbud och hela sin hjord förverkad! :devil: Jag vet att inte alla renägare gör så här, men om du visar upp ett rovdjursskinn får du 10 000:- för det. De renägare som själva inte gjort något sån här känner de som gör det. :mad:

Jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att de kan få tag på dem som gjort så här, grymhet mot djur oavsett art kan aldrig försvaras. :cry:

Du har sa ratt!!!

En liten fundering angående jägarnas hundar och varg och sånt...:

Varg, liksom hund, har ett visst beteende mot varandra i flocken och visar med tydliga signaler vad de tycker/tänker/vill.
Att just jägarnas hundar stryker med beror väl på att deras instinkt är just jakt? Dvs de ignorerar varningar och hotfullt beteende.
En hund som inte är jakttränad och med normalt hundvett skulle väl inse vad som menades och sticka svansen mellan benen och dra?

Som jag ser det finns det en orsak till att just jakthundar stryker med emellanåt...

Riktigt Så enkelt är det Inte..

Gnist skrev:
Riktigt Så enkelt är det Inte..

Nej, det inser jag också, men det kan spela roll...

Utveckla gärna ditt svar.

Tittar man lite närmare på vilka sorters jakthundar som blir tagna av varg, så är det oftare drivande hundar än ställande hundar.

En stor anledning till att det i första hand är jakthundar som blir vargdödade ligger också i att de är mer och oftare ute i skogen än tant Agdas lilla cocker spaniel ;)

Tvivlar på att en ickejakthund klarar sig från ett vargangrepp om vargarna får syn på den. För vargar är hundar ett relativt lätt bytesdjur. Hundar är mao = Mat för vargarna.

OM tant Agdas lilla cockerspaniel mot förmodan får en skogspromenad, så är den säkert kopplad och får förmodligen varken avlägsna sig från stigen eller tant Agda ;)

De sköts faktiskt en varg i stockholm för inte så länge sen!! Trafikskadad eller inte är frågan?

Jag tycker att du måste acceptera att alla inte tycker som du i denna fråga... Alla har rätt att säga sin mening så länge man inte tar lagen i egna händer.

Att låsa in någon för att dom inte tycker som dig är tyvärr ingen lösning...

Vet själv av egen erfarenhet att nånga hundar där vetrinär konstaterat att dom blivit bitna av vargen och överlevt har blivit bitna just över ryggen, strax ovanför bak knät, så jag tycker inte de låter ett dugg konstigt.
Inte kan man säga att alla vargar gör så men oftast jagar dom ju sitt byte bakifrån och då är de svårt att få ett "bättre" tag...

En av de hundar som dödades i början av 2005 hade huggmärken över ryggen, men ingen hade "ätit" av den hunden..

lillolga skrev:
Vet själv av egen erfarenhet att nånga hundar där vetrinär konstaterat att dom blivit bitna av vargen och överlevt har blivit bitna just över ryggen, strax ovanför bak knät, så jag tycker inte de låter ett dugg konstigt.
Inte kan man säga att alla vargar gör så men oftast jagar dom ju sitt byte bakifrån och då är de svårt att få ett "bättre" tag...

En av de hundar som dödades i början av 2005 hade huggmärken över ryggen, men ingen hade "ätit" av den hunden..

Jag har sett flera gånger hur hundar dödar sina byten, och de gör ibland samma sak. Så att det skulle vara något typiskt grymt från just vargens sida det köper jag inte. Dock brukar de flesta rovdjur sikta mot halsen och ibland missar dem, då kan det kanske hamna över ryggen.

//E

Trix skrev:
En liten fundering angående jägarnas hundar och varg och sånt...:

Varg, liksom hund, har ett visst beteende mot varandra i flocken och visar med tydliga signaler vad de tycker/tänker/vill.
Att just jägarnas hundar stryker med beror väl på att deras instinkt är just jakt? Dvs de ignorerar varningar och hotfullt beteende.
En hund som inte är jakttränad och med normalt hundvett skulle väl inse vad som menades och sticka svansen mellan benen och dra?

Som jag ser det finns det en orsak till att just jakthundar stryker med emellanåt...

Vargens språk är så förfinat att hundar sällan kan läsa det. De kan säkert se hotfulla signaler och lägger säkert benen på ryggen, men de har inte en chans. Vargen är snabb och har en mycket bra jaktteknik.

Som Gnist säger, att jägarnas hundar stryker med beror på att de är på fel plats vid fel tillfälle. Och det kan nog iaf jag köpa. Det jag inte köper är att om jag skulle komma på ett vargangrepp på min hund så har jag i stort sett ingen rätt att försvara hunden, jag får absolut inte skjuta. MEN en björn eller ett lo är det inga bekymmer att skjuta vid nödvärn...
Sen att folk skulle missbruka just detta med nödvärn är en helt annan sak.

Jag vet inte, men jag skjuter räven i min hönsgård... Sen vad andra gör det kan ju inte jag svara på.

//E

lady_vip skrev:
Vargens språk är så förfinat att hundar sällan kan läsa det. De kan säkert se hotfulla signaler och lägger säkert benen på ryggen, men de har inte en chans. Vargen är snabb och har en mycket bra jaktteknik.

Som Gnist säger, att jägarnas hundar stryker med beror på att de är på fel plats vid fel tillfälle. Och det kan nog iaf jag köpa. Det jag inte köper är att om jag skulle komma på ett vargangrepp på min hund så har jag i stort sett ingen rätt att försvara hunden, jag får absolut inte skjuta. MEN en björn eller ett lo är det inga bekymmer att skjuta vid nödvärn...
Sen att folk skulle missbruka just detta med nödvärn är en helt annan sak.

Jag vet inte, men jag skjuter räven i min hönsgård... Sen vad andra gör det kan ju inte jag svara på.

//E

Men det ar ju just det att det inte finns tillrackligt med varg for att borja skjuta av dem bara for att ingen vill ha dem i narheten.... Stammen ar for liten!!

Krasux skrev:
Men det ar ju just det att det inte finns tillrackligt med varg for att borja skjuta av dem bara for att ingen vill ha dem i narheten.... Stammen ar for liten!!

Vi har vargar här och ingen jägare i vårat jaktlag tycker att de ska akjutas bort bara för att de finns här :) Skogen rymmer både jägare och rovdjur, men OM något av mina djur (hästar, får, getter, hundar & katter) blir attackerat av Varg/Lo/Björn så kommer jag att förvara mitt djur!

Krasux skrev:

Jag har inte skrivit att de ska skjutas av. Jag tycker bara att man ska få försvara sina djur. Har man satt upp stängsel, vargpeijlat osv och det ändå blir ett angrepp av ett rovdjur, då måste man få försvara sina djur. Som sagt, man får det med alla andra rovdjur, men varg är tydligen speciellt?

Sen att stammen är liten, mycket möjligt, men en varg som ger sig på tamboskap är väl ändå inget att ha i stammen i mina ögon.

//E

Det var tyvärr jag *skäms* som sa att man ska skjuta av.. OCH jag har fel, vilket jag villigt erkänner.

Jag var trött och blandade ihop debatterna.. jag hade lodjursproblematiken i skallen när jag skrev i en vargtråd.

Men jag håller med dig och Gnist. Tycker absolut man ska få försvara sina djur och att en varg som söker sig till bebodda trakter inte ska ses som en tillgång för vargstammen, för det är inte ett naturligt beteende. Tyvärr för vargen, så har ju dess miljö förändrats avsevärt under de sista seklerna.

Thelma skrev:
Men jag håller med dig och Gnist. Tycker absolut man ska få försvara sina djur och att en varg som söker sig till bebodda trakter inte ska ses som en tillgång för vargstammen, för det är inte ett naturligt beteende. Tyvärr för vargen, så har ju dess miljö förändrats avsevärt under de sista seklerna.

Det är ju också en del av problematiken. Att idag har vi inte riktigt de marker som vargen behöver, många slåss om marken. Skogsbolagen är på jägarna att skjuta av älgstammen (som till viss del fördärvar skog), jägarna arrenderar ut marken i sin tur och säljer jakter och har då inte råd att gå utan byte och definitivt inte att gå utan hund hem.
Renägarna har pressad ekonomi, tvingas skaffa fler renar som då behöver mer mark osv osv... Dessutom ska vi ha naturupplevelser, bygga ut vägar och samhällen och plus detta då vargen.

Det är rörigt, men visst ska det gå att ha varg i våra skogar, bara folket som fattar besluten förstår hur det är att leva med varg på knuten. Och det gör de inte för tillfället...

Vargen utrotades för att aldrig mer komma tillbaka, men det gjorde den och då hade samhället förändrats så mycket att det bara var som serverat för konflikt.

//E

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka