Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

K

Krasux

Frågan är egentligen inte angående vargens vara eller icke vara, det känns som att man kan diskutera det hur länge som helst. Vi får helt enkelt acceptera att det finns olika åsikter i frågan... MEN, jag kan inte komma ifrån att jag irriteras över faktum att SKK engagerar sig politiskt. Det är en organisation om hund för hundintresserade. Och att de nu ställer sig bakom något, som jag vet att mer än långt ifrån alla medlemmar delar åsikt om...
För faktum är att många hundintresserade fascineras av vargen, det är ju trots allt från detta magnifika djur våra egna hundar härstammar.

Sv: Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

På vilket vis har SKK engagerat sig politiskt menar du?

Sv: Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?

SKK ställer sig bakom Svenskare jägareförbundets manifest (Falun,december 05) om en bättre rovdjurspolitik.

Jag tycker inte att SKK ska engagera sig i sådana frågor eftersom det finns olika sätt att se på saken även inom organisationens medlemmar. SKK får gärna rapportera om nuvarande lagstiftning och hur denna berör hundägare, men det är en helt annan sak att ställa sig bakom manifest utan att medlemmarna fått en chans att inverka på ställningstagandet... SKK borde inte vara partiska, utan skriva om sådana frågor på ett objektivt sätt.

Skulle tippa på att det ffa är denna punkt som det gäller..

Jägareförbundet skrev:
• att § 28 Jaktförordningen ändras så att den självklara rätten att försvara hundar och andra tamdjur vid rovdjursangrepp lagstadgas.

Tycker inte alls det är upprörande..

Men det gör jag!

Du anar inte vad många det finns som bara går och väntar på en lagstadgning som ger dem chansen att få bort vargen!

Och frågan gäller inte det, utan som jag sa att de engagerar sig överhuvudtaget i politiska frågor!

Krasux skrev:
Du anar inte vad många det finns som bara går och väntar på en lagstadgning som ger dem chansen att få bort vargen!
Och du anar inte hur många jägare som faktiskt INTE är emot rovdjur..:smirk:

Krasux skrev:
Och frågan gäller inte det, utan som jag sa att de engagerar sig överhuvudtaget i politiska frågor!
Bara för att SKK stöder det manifestet så betyder det inte att de tänker "ge sig in i politiken" :cool:

SKK är ju en organisation för Hundar och det är ju klart att de reagerar på att hundar (hundägare) är sas "rättslösa" när det kommer till ägarens rätt att försvara sin hund mot rovdjur.

Och du anar inte hur många jägare som faktiskt INTE är emot rovdjur..

-Nej, jag har inte sagt att det inte finns såna jägare. Men däremot vet jag SÅ många som ÄR det!

Bara för att SKK stöder det manifestet så betyder det inte att de tänker "ge sig in i politiken"

-Men att stödja ett manifest för en ny rovdjurspolitik, är att engagera sig i en politisk fråga.

Krasux skrev:

Det handlar inte om att få bort vargen, det handlar om att få försvara dina djur. Man får freda sig och sina djur mot i stort sett allt, utom varg, för då åker man bakom galler.
När man står där i skogen och hör sig egen hund skrika, då vill man inte behöva tänka "skjuta" - "fängelse" - "skjuta" -"fängelse".
Vad jägare vill är att, som Gnist skirver, få försvara sina djur.

Sen att folk har stora bekymmer med jägare och sin syn på dem, det är en helt annan diskussion.

Jag vill också ha en bra fauna i detta landet, som innefattar varg. Men faktum kvarstår att de kan inte sitta i Stockholm och besluta att Per i Värmland inte får skjuta vargen som käkar upp hans Karo- sorry.

//E

I så fall kan de ju lägga ner helt, om de inte får uttala sig om någonting bara för att vissa kan uppfatta det som ett de engagerar sig politiskt.

Jag personligen tycker inte det är någon katastrof av stora mått att de stöder jägareförbundet i den frågan.

Det handlar inte om att få bort vargen, det handlar om att få försvara dina djur. Man får freda sig och sina djur mot i stort sett allt, utom varg, för då åker man bakom galler.
När man står där i skogen och hör sig egen hund skrika, då vill man inte behöva tänka "skjuta" - "fängelse" - "skjuta" -"fängelse".
Vad jägare vill är att, som Gnist skirver, få försvara sina djur.

-Kanske är det så du ser på saken. Men jag har mött fler än en jägare som väntar på en ny lagstiftning som ska möjliggöra att de "äntligen ska bli av med den där jävla vargen". Och tyvärr är det svårt att skapa en lagstiftning som säger: Du får skjuta en varg som ger sig på din tamboskap eller din jakthund, men du får inte skjuta en varg som bara är i närheten. Tror du verkligen att det går att kontrollera? Men som det är nu så vill väldigt många inte ha den där vargen i närheten och då öppnar en ny lagstiftning för möjligheten för dessa människor att göra sig av med den.

Man vill ha kvar vargstammen, men ingen vill ha vargen nära. Om vi ska ha varg i Sverige får vi acceptera att det kan inträffa olyckor med våra jakthundar i vargtäta områden.
Precis som att det inträffar olyckor med exempelvis vildsvin.

Sen efterfrågar jag statistik på hur många hundar som verkligen blir attackerade av varg i Sverige?

Hur kommer det sig att andra länder i världen, med en vargstam som många gånger är flera tiotals gånger större än här inte har dessa problem?

Sen vill jag poängtera att dne här diskussionen kan bli hur lång som helst, frågan var INTE vargens vara eller icke vara, som jag sa tidigare utan SKK's ställningstagande...

I så fall kan de ju lägga ner helt, om de inte får uttala sig om någonting bara för att vissa kan uppfatta det som ett de engagerar sig politiskt.

Jag personligen tycker inte det är någon katastrof av stora mått att de stöder jägareförbundet i den frågan.

Du har nog inte riktigt förstått vad jag vill få fram.
Gick du, jag eller andra med i SKK för att se dem arbeta för politiska frågor? NEJ, jag gick med för att jag är intresserad av HUNDAR!
Och nej, det är ingen katastrof, jag säger bara att jag inte stödjer deras sätt att arbeta på, där det skrivs i Hundsport om SKK's uppvaktande av ministrar hit och dit, för att föra fram åsikter angående en fråga som det finns många medlemmar som inte delar! Jag vill i så fall ha en helt objektiv bild av diskussionen, och där ska även de som tycker olika få sin plats! Men som det är nu, svämmar Hundsport över av insändare som inte håller med, men var ser vi dem? Varför publiceras inte de??!!

20 hundar har dödats av varg under 2005.

I 19 av dem fallen har man inte ens sett vargen i närheten av hunden, vilket betyder att ändringen av § 28 Jaktförordningen, som jägare kräver, och som skulle ge rätt att skjuta varg som attackerar en hund, inte skulle hjälpa till att dödade hundar blir färre.

Man kan ju dessutom logiskt anta att det finns ett visst mörkertal också..

Jag tycker Inte att SKK gjort något fel, som stöder manifestet .
Jag gick med i SKK, bla för att de värnar om Hundar...
Och hur i fridens dagar vet Du att hundsport svämmar över av insändare som protesterar mot att SKK stödjer manifestet :confused:

Senast ändrad:

Olyckorna kan nog folk lära sig att acceptera, precis som med alla andra jaktolyckor. Poängen är, en aggressiv hjort eller gris, den skjuts, vargen skyddas till varje pris.

Jag är glad att jag inte har varg inpå husknuten, Gnist har....

När det gäller SKK så tycker jag att det är skönt att Sveriges största hundorganisation stödjer de hundägande jägarna, detta är just eftersom de värnar om hundarna OCH hundägarna. En vacker dag är det en cockerspaniel som blir vargdödad, då är det kanske annat ljud i skällan....?

//E

Och hur i fridens dagar vet Du att hundsport svämmar över av insändare som protesterar mot att SKK stödjer manifestet?

- Jo för att Torsten Widholm själv skriver det i en artikel i senaste numret av Hundport!

Det är tydligen (först nu) konstaterat och att vi har Minst ett revirhävdande vargpar här. Så det lär ju bli vargvalpar i år :cool:
Fast vi som bor här och jagar i skogarna vet ju att vi har ju haft varg i området under några år nu..
Tur man har viltstängslat in alla djuren redan ;)

Olyckorna kan nog folk lära sig att acceptera, precis som med alla andra jaktolyckor. Poängen är, en aggressiv hjort eller gris, den skjuts, vargen skyddas till varje pris.

- Kanske för att antalet vargar är, ehum, något mindre än vildsvin.

När det gäller SKK så tycker jag att det är skönt att Sveriges största hundorganisation stödjer de hundägande jägarna, detta är just eftersom de värnar om hundarna OCH hundägarna. En vacker dag är det en cockerspaniel som blir vargdödad, då är det kanske annat ljud i skällan....?

- Haha, antyder du att jag skulle ändra åsikt bara för att en cocker skulle bli dödad av varg? Håller själv på med både jakthundar och andra brukshundar där man ofta är ute i skogarna och tränar.

Om du nödigt ska citera, så gör det med citat-svar..
Det blir en anings drygt att hålla isär vad en annan användare och du skrivit annars..

Gnist skrev:
Om du nödigt ska citera, så gör det med citat-svar..
Det blir en anings drygt att hålla isär vad en annan användare och du skrivit annars..

Det köper jag.:cool:

:bow: tack.. mycket bättre :bow: :D

Gnist skrev:
:bow: tack.. mycket bättre :bow: :D

Haha, mm, håller faktiskt med om det (hör och häpna)... Hade helt missat det...:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka