Sv: Bara jag som inte tycker om Skk´s ställningstagande gällande rovdjurspolitiken..?
Det handlar inte om att få bort vargen, det handlar om att få försvara dina djur. Man får freda sig och sina djur mot i stort sett allt, utom varg, för då åker man bakom galler.
När man står där i skogen och hör sig egen hund skrika, då vill man inte behöva tänka "skjuta" - "fängelse" - "skjuta" -"fängelse".
Vad jägare vill är att, som Gnist skirver, få försvara sina djur.
-Kanske är det så du ser på saken. Men jag har mött fler än en jägare som väntar på en ny lagstiftning som ska möjliggöra att de "äntligen ska bli av med den där jävla vargen". Och tyvärr är det svårt att skapa en lagstiftning som säger: Du får skjuta en varg som ger sig på din tamboskap eller din jakthund, men du får inte skjuta en varg som bara är i närheten. Tror du verkligen att det går att kontrollera? Men som det är nu så vill väldigt många inte ha den där vargen i närheten och då öppnar en ny lagstiftning för möjligheten för dessa människor att göra sig av med den.
Man vill ha kvar vargstammen, men ingen vill ha vargen nära. Om vi ska ha varg i Sverige får vi acceptera att det kan inträffa olyckor med våra jakthundar i vargtäta områden.
Precis som att det inträffar olyckor med exempelvis vildsvin.
Sen efterfrågar jag statistik på hur många hundar som verkligen blir attackerade av varg i Sverige?
Hur kommer det sig att andra länder i världen, med en vargstam som många gånger är flera tiotals gånger större än här inte har dessa problem?
Sen vill jag poängtera att dne här diskussionen kan bli hur lång som helst, frågan var INTE vargens vara eller icke vara, som jag sa tidigare utan SKK's ställningstagande...