Bara hösilage, ändå för mycket.

P

pannkakssmet

Igår satt jag och räknade lite foderstat till hästen. (kallblod, lite övervikt, lätt arbete/underhåll)
Jag kom fram till att om han bara får hösilaget han får nu, så bli ändå näringsvärdena för höga. Det blir också för mycket Ca/P.

Han står i nuläget på halm i boxen, som han inte äter av och jag har ingen möjlighet att skaffa annat grovfoder med sämre näringsvärden.
Jag vill heller inte ge honom mindre hösilage.

Hur i *** ska man lösa dethär? Någon som har liknande problem?

Sv: Bara hösilage, ändå för mycket.

Motionera mera :p Om det går. Är det bara liiiite övervikt kanske det inte är någon fara.

Hur hög är kalcium/fosfor kvoten ? Är kvoten över 3 är den för hög då är det för mkt fosfor och fosforn gör att kakciumintage minskas...

Vilka näringsvärden blir för höga?
Äter hästen av fodret nu? Hur mycket, och hur är hullet nu?

Motionera mera :p Om det går. Är det bara liiiite övervikt kanske det inte är någon fara.

Han är under inkörning just nu så det är mer psykisk än fysisk motion. :p Den varan ska det bli mer av i sommar.

Hur hög är kalcium/fosfor kvoten ? Är kvoten över 3 är den för hög då är det för mkt fosfor och fosforn gör att kakciumintage minskas...

Jag har inte papprena här men jag vill minnas att Ca/P kvoten ligger på 1.5, och enligt min lärare ska den ligga mellan 1.2 och 1.8.

Vilka näringsvärden blir för höga?
Äter hästen av fodret nu? Hur mycket, och hur är hullet nu?

Energin (MJ), proteinet, kalciumet och fosforn är för höga.
Men Mj/smbrp kvoten är 6,5 ovh Ca/P ligger på 1.5 så värdena på så sätt är ju inte helt åt ***.

Han får nu 14 kg/dag och är ganska fet. Revbenen känns sporadiskt, om man trycker. :crazy:

1,5 är ju inte någon fara. Jag har en kvot på 5.8 på mitt silage...

Jag har fått lära mig att det inte gör något att de absoluta värdena på Ca och P är för höga så länge kvoten är ok.

Om hästen är för fet finns väl inget annat att göra än att minska näringsintaget eller öka behovet, dvs motionera hästen mer. Har ju inte sett hästen, men är de lite rund är det väl inte så farligt men är den fet så mår den knappast bra av det.

Det var ju skönt att höra, men det lär väl bli krångel med att få i honom ex. magnesium och selen som det är för lite av i nuläget?

Det är ju minskandet av näringsintaget jag har problem med i nuläget. Öka motionen kommer jag kunne göra framåt våren, när inkörningen börjat flyta på som den ska.

Är inne på pinkys linje: Är HÄSTEN överviktig, eller är det beräkningen som "påstår" att det är för mycket? Om hästen inte är i överhull finns ingen anledning till att minska på fodret.

Annars finns det inte mycket att göra, antingen så minskar man på maten eller ökar motionen. Energi in och energi ut måste vara i balans, finns liksom inget annat sätt att lösa den ekvationen.

Jag skulle fundera på att byta strö i boxen, och bara ge något kilo halm på natten. En 5-6 kilo halm (som mina säkert skulle äta ) blir ju iaf 25-30 Mj, vilket är en jäkla massa.

Utöver det är det ju bara träning som gäller. Och se till att den äter nog med protein, annars ser den alltid fet ut oavsett hur mkt du bantar nästan.

Är inne på pinkys linje: Är HÄSTEN överviktig, eller är det beräkningen som "påstår" att det är för mycket? Om hästen inte är i överhull finns ingen anledning till att minska på fodret.

Hästen ÄR överviktig.

Jag skulle fundera på att byta strö i boxen, och bara ge något kilo halm på natten. En 5-6 kilo halm (som mina säkert skulle äta ) blir ju iaf 25-30 Mj, vilket är en jäkla massa.

Utöver det är det ju bara träning som gäller. Och se till att den äter nog med protein, annars ser den alltid fet ut oavsett hur mkt du bantar nästan.

Jag hade gärna gett honom extra halm om han åt det. Han står på halm, men tar inte en tugga av det.

Jag ska försöka hitta någon som kan rida en dag i veckan eftersom jag för tillfället har lite svårt att hinna med.

Hans långa päls är också ett problem. Nåja, till våren kommer allt bli bättre.

En liten undran bara: Vad är det som gör att du inte kan minska på maten (höet/hösilaget)? det torde väl vara det mest logiska, men jag har kanske missat något i tråden??

Aha. Hästen är alltså lite knubbig.

Är det mycket eller lite övervikt det rör sig om, och verkar han gå upp eller är vikten stabil? Eftersom du har planer på att öka motionen kan man ju faktiskt bortse från en lättare rondör, förutsatt att det inte dröjer alltför länge till motionsökningen.

Börjar det dock dra iväg mot en icke försumbar övervikt är du nog tillbaka på ruta ett: Ge mindre hösilage...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 131
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 864
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka