Bara hö??

BuenoBull

Trådstartare
Hej! Nu har ett nytt litet fölsto kommit, en nordsvensk travare! Jättegullig och lik vår Busan! :) Märkte dock att jag tyckte hon (den nya) var lite smal, man kände revbenen och ryggraden TYDLIGT. Hon är lika gammal som Busan, alltså 1, och har endast fått hö under sin uppväxt. Jag är ju van vid Busan som fått Groov, lusern och så vidare under uppväxten. Ni får kolla om ni ser nåt på dom här bilderna och kommentera! Är hon smal eller inte?

Nya fölisen!

http://i19.photobucket.com/albums/b190/Dill_Katt/HPIM0756.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b190/Dill_Katt/HPIM0769.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b190/Dill_Katt/HPIM0752.jpg

Och så lilla Busan! :love:

http://i19.photobucket.com/albums/b190/Dill_Katt/HPIM0761.jpg

Sv: Bara hö??

Jag tycker inte hon är så smal så man "tänker på det" liksom... du får släppa henne på ett härligt bete!
Min vbltravare har oxå bara fått hö, men han blir rund och go av det.... (fri tillgång och bra hö).
Söt häst! :d

Jag tycker inte hon är så smal, men släpp henne på ett ordentligt bete över sommarn så kommer hon att bli jättefin. Jag tror inte det gör så mycket att hon bara fått hö, vet många hästar som bara får det under uppväxten för att de inte ska växa och utvecklas för fort.

Nej, hon är ju inte sjukligt smal eller så smal så man tänker på det. Men jag bara jämförde med andra fölet som jag tycker är i så fint hull. Vet dock inte värdena på denna hästs tidigare hö. Och ja, visst är hon söt! :love:

jojjo150: Jo, man kan se VISS skillnad på fölen! Busan är ANINGEN högre och grövre + kraftigare hals mm. Och som jag sa, hon har ju fått Groov, Lusern, Protein mm. Anledningen till att de står i vinterhagen nu är att stonas sommarhage är lite bergig (stallägaren tycker det) och stallägaren vill att de lär känna varann först i en "bättre" hage så de inte har race och nån gör illa sig.

Hm....jag känner en häst 1½årig arabhingst som är väldigt smal.....men jag tycker absolut inte att denna lilla nordsvensk är så jättesmal....iallafall.....araben får ca 1kg havre/kornkross o 1kg betfor....(sen blir det ännu mer när det är blött) så han får rätt mycket för att komma i fin form just nu :)

H. Malin

Du får väl ursäkta men jag förstår inte varför du vill göda dem?
De växer ju så de knakar i den åldern och all energi går ju åt till detta! Jag tycker att det är viktigare att de får i sig de näringsämnen de behöver så att de inte får någon allvarlig brist på något.
Då hon heller inte är mager utan bara lite tanig skulle jag helt enkelt släppa på bete och glädjas!

Jag vill inte göda henne (är till att börja med inte MITT föl utan hovslagarens, vilket inte framkom i tidigare inlägg - jag vet) men jag bara jämförde med andra fölet vilken i mina ögon ser bra ut i hull. Därför kanske jag tyckte att den nya var lite tanig. Absolut INTE så smal att hon är undernärd men smal i jämförelse med det andra fölet. Och ja, hon ska ju på bete så småningom när de andra stona lärt känna henne bättre. Så hon går säkert upp!

Jag skulle inte ge mitt föl bara hö eftersom de lär ha mycket mineraler m.m. Men de ska hellre se taniga ut som unghästar än som "riktiga" hästar. Tror att skelettet blir skört annars. Nåt sånt var det ;).

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 133
Senast: Lavinia
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 635
Senast: Askur
·
Foder & Strö Jag har stött på ett för mig helt nytt problem, för första gången har jag en häst i stallet som inte lever på luft och kärlek eller blir...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 313
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar