Bara grovfoder

P

Pews_med_Sudden

Kan en lätt rund och lättfödd fullblodsarab klara sig på bara grovfoder, betfor, morötter och mineraler? Måste man verkligen ge kraftfoder också?

Sv: Bara grovfoder

det beror ju på vad grovfodret innehåller ;) förra vintern klarade mitt halvblod sig på "bara" hösilage, mineraler och kalk. det täckte alla hans behov. i år har vi dock behövt tillskottsfodra.

Min ganska svårfödda arabvalack har i år klarat sig på enbart 11 kg hösilage. Det beror precis som Hillevie sa, på vilka värden grovfodret har!

Att göra en analys kostade oss bara drygt 400 kr, och var väl investerade pengar, då jag upptäckte att hösilaget i år täckte upp hela hans behov av energi, protein och mineraler =) Jag behövde alltså bara tillföra selen och lite e-vitamin.

Men vissa år har vi haft betydligt sämre värden på grovfodret... Och det är bara en analys som kan ge svar om det.

Kan en lätt rund och lättfödd fullblodsarab klara sig på bara grovfoder, betfor, morötter och mineraler? Måste man verkligen ge kraftfoder också?

Betfor räknas till kraftfoder också dock ;) .

Men iaf, ja den kan mycket väl "klara sig" på enbart ett BRA GROVFODER och mineralfoder (det är det ultimata att kunna göra så!). Betforen och morötterna är inte nödvändiga heller.

Men som sagt - det gäller att veta vad grovfodret innehåller för att inte riskera proteinbrist framförallt. Det är vanligt att det är för dåligt med protein i grovfoder så att man måste lägga till mer eller mindre proteinfodermedel (kraftfoder med stor andel protein).
Annars riskerar hästen att tappa muskler vilket man inte märker förrän det är för sent... Oftast börjar det synas nån gång efter årskiftet/våren och då har hästen alltså gått med proteinbrist ända sedan installningen på hösten (då den börjades utfodras med det aktuella grovfodret och inte längre gick på gräs).
Men en analys får man också mineralvärdena och då kan man se HUR MYCKET mineralfoder som krävs - ibland behöver man faktiskt inte ge nåt alls. Förutom selen som alltid måste tillföras eftersom det inte finns i svenskt grovfoder. Det kan också vara så att balansen mellan kalcium och fosfor är fel (dvs för låg kvot) och då måste man kanske lägga till foderkalk (utöver vanligt mineralfoder). Så var fallet i år med vårat hö.
Man får givetvis också veta hur mkt energi det är i grovfodret men just den brukar inte variera så mycket, brukar ligga mellan 7-8.5MJ/kg nästan alltid. Till en lättfödd häst spelar det inte så stor roll, helst ska energin vara låg så man kan fodra med mer grovfoder.

Betfor har såpass hög fiber halt att det räknas till grovfoder!

Om jag får be - Betfor är tillhör kategorin saftfoder, tillsammans med t.ex. morötter! =) Äh, i alla fall fick vi lära oss det när jag tog typ "märke 3" på ridskolan för en himla massa år sen! Hm, det spelar faktiskt ingen som helst roll vad man ger betfor för namn. Jag skulle vilja ge det namnet energifodermedel.

Betfor har såpass hög fiber halt att det räknas till grovfoder!

Ja det har du rätt i o för sig men det brukar väl ändå inte räknas till grovfoder? Mer till s k "saftfoder" som _86a_ skriver.
ENERGIMÄSSIGT är det dock jämförbart med kraftfoder.

Grovfodret i det här fallet är bra. Och jag har gjort en foderstatsanalys och kommit fram till att det faktiskt räcker med bara grovfoder ... men jag tänkte också i banorna "om inte hästen saknar sitt goda kraftfoder". När de andra hästarna i stallet får sitt kraftfoder och han inget får ... - så tänkte jag. I vilket fall har jag minskat ner på kraften och ökat grov så får vi se.

Tack för era svar!

Jag har inte någon erfarenhet av araber och mat (tyvvär skulle gärna vilja ha en). Men mina två ponnyer får inte ngt kraftfoder. De får två gånger per dag lite betfor med ca en halv näve havrekross i plus mineraler, foderjäst, vitlök, kalk, selen och ev mediciner. Mina två stora får betydligt mer havrekross. Den stora ponnyn rider jag en hel del. De klara sig bra på bara hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit