Bara fodra 2 ggr?

A

Amanty

Jag har min häst i kollektivstall och f.n. så får hästarna hö och kraftfoder på morgonen vid utsläpp ca kl.8 De går sedan i hagen hela dagen med icke tillfredställande bete fram till klockan 19 när de tas in och får ett nytta lass hö och kraftfoder.
Att gå utan mat så länge lär ju inte vara speciellt lämpligt...
Synpunkter? Råd? Tips?

/Amanty

Sv: Bara fodra 2 ggr?

Skulle aldrig accepterat såna rutiner till min häst. förbättring som kan göras är ju att lägga ut hö på morgonen (typ luch). Bäst hade varit att ha fri tillgång till hö/ensilage i hagen om man inte har möjglihet att luncha.

Går det inte att läga in en extra fodring senare på kvällen?

Det beror ju faktiskt på mängden grovfoder som är tillgängligt; räcker höet framåt eftermiddagen (och likadant för kvällsfodringen mot frukosten) så är det inga problem alls. Att ha många fodringstillfällen behöver ju inte vara bättre - det beror ju också på hur stora givorna är.

Och om det är ett kollektivstall; hur mycket är ni som hyr plats intresserade av att betala eller besväras av en extra fodring vid lunchen? Egen häst är ju ens egna ansvar i slutändan, såväl ekonomiskt som de obekväma besluten.

Tja, vad menar du med "icke tillfredställande bete"?

Menar du att det är helt nedbetat eller finns det så mycket gräs kvar att pållarna har sysselsättning och kan fylla magen under dagen men att det inte finns någon näring i det längre? (Höstgräs)

Om det inte finns något alls att äta så är det absolut inte bra.
Hästar är ju betesdjur med liten mage som behöver äta ofta. Kan ju bli magsår och annat elände om det går för länge mellan mattillfällena.

I vårt stall finns det ingen som är ledig mitt på dagen och kan fodra lunch men den som tar in hästarna kvällen innan ser till att foderhäcken är välfylld med halm så att det räcker hela dagen.
Det är ju inte speciellt mycket näring i halmen men det ser till att de har sysselsättning och att tarmarna hålls igång och att de inte behöver vara hungriga. Sen får de hö morgon, vid insläpp samt sena kvällen.

Fast för tillfället lägger vi inte ut halm i hagen eftersom vi har jättemycket gräs kvar som i och för sig antagligen inte är så näringsrikt.

Men sen undrar jag: Får de sista maten kl 19? I så fall hoppas jag att det är rejält tilltaget så det räcker hela kvällen + större delen av natten. Annars blir det en himlans massa timmar med tom mage.

Vi har ungefär samma rutiner i vårt stall nu. Det morgonfodras senast 07.00 (hö och ev. kraftfoder) sedan släpps hästarna ut i hagarna med höstgräs. Det är inte mycket näring i gräset men hästarna håller sig sysselsatta och mumsar i sig det i alla fall. Klockan 20 ska alla hästar vara inne (de som kommer in på natten) och ha fått mat.

Vi har även en fodring kl 16 men det är ingen i stallet som har valt att ta in hästen då, det kommer senare under hösten. Jag ser dock till att min häst får en extra fodring, före eller efter ridning så att det blir tre. Detta då jag vill dela upp kraftfodret på så många fodringar som möjligt.

ang skrev:
Det beror ju faktiskt på mängden grovfoder som är tillgängligt; räcker höet framåt eftermiddagen (och likadant för kvällsfodringen mot frukosten) så är det inga problem alls. Att ha många fodringstillfällen behöver ju inte vara bättre - det beror ju också på hur stora givorna är.

Och om det är ett kollektivstall; hur mycket är ni som hyr plats intresserade av att betala eller besväras av en extra fodring vid lunchen? Egen häst är ju ens egna ansvar i slutändan, såväl ekonomiskt som de obekväma besluten.
Nu skrev hon att dem fick mat inne på morgonen innan dem gick ut så jag antar att dem inte får något hö alls i hagen

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 782
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama