Bär och skjutkraft

Sv: Bär och skjutkraft

Men samling består av hundratals beståndsdelar. Jag håller med om att vissa raser kan ha lättare att vinkla bakdelens leder. Men i gengäld har de andra saker som de har problem med (i pre-exemplet: rygghöjning, korrekt halsarbete t ex).

Jag brukar se lite "rött" när halvsanningar tas för helsanningar, såsom att "halvblod har svårt för samling". Jag tycker nämligen det tyder på att man inte undersökt saker och ting speciellt noggrant.

Och samlingsmässigt går de inte att jämföra med ex. PRE som har betydligt lättare för sig.

Jag skulle nog vilja säga att det på sitt sätt är svårare att få en PRE att samla sig än vad det är med ett halvblod. Skall man kunna samla en häst måste den vara mellan hjälperna och det är inte lätt att få en PRE dithän. Ofta går den tom istället och steppar mest runt på stället. Dessutom måste en häst vara hälften "spänd på bågen" och hälften "mentalt avspänd" för att man skall kunna samla den. Det är en svår balansgång. Speciellt med iberiska hästar. Ofta så är det så mycket motor i dem att det är svårt att rida såna här hästar - även om det ser lätt ut. Själv är jag helt såld på de här raserna men skulle jag vilja tävla så hade jag aldrig valt en sån här ras. Och det beror inte på att domarna dömer ner dem, det tycker inte jag nämligen, det beror på att halvblodsaveln har tagit fram bättre tävlingshästar. Med allt vad det innebär, i form av en hög ridbarhet o s v.

Blir även svar till kryddan:

Ok, det var inte meningen att få det framstå som någon sorts "sanning", som du säger finns det så många nyanser och så många undantag att det är farligt att börja sätta stämplar, det håller jag med om! :)
Kanske skulle ha varit mer specifik med att jag menar just högre samlingsgrad, "höja tonus" inte samlingen som helhet eller i allmänhet. Det fenomenet kan ju också precis som du säger vara en nackdel om hästen använder det genom att korta ihop sig. Det var inte menat några värderingar i bra-dåligt även om jag nu i efterhand förstår om man läste in det.
Alla har ju olika egenskaper som helt utifrån situation och individ(er) och vem som bedömer kan vara både till fördel och till nackdel.

Jag tycker absolut inte det verkar enkelt att rida en bra samling på iberiska hästar, eller på någon häst för den delen, är ju alltid mycket kunskap/skicklighet/jobb bakom i de fall de faktiskt ser lätt ut, som med det mesta! ;) Samma grunder som behövs men lite olika fördelning på vilka man kommer behöva mest med beroende på häst och ekipage. Men att rörelsemönster och kroppsbyggnad gynnar rent tekniskt är inte samma sak som att det är lätt för oss att få till det! :)
Det var också lite det jag menade med att på en del andra hästtyper/individer kan det mer krävas en bra grund för att få till samma sak som en häst med andra förutsättningar hade kunnat genomföra på ett ok sätt i ett tidigare skede.
Det var en sån sak jag menade med att halvblod (med undantag såklart) ofta inte behöver gå med samma tonus och tränas upp till samma grad i ex. balans för att kunna genomföra samma saker som en del andra hästar, "stadiga" och ofta bra rörelsemönster ur ridfysiologisk aspekt, men som ändå kan ha fällor att hamna i, raka bakben som ett exempel om man inte lyckas komma vidare ur det.

Senast ändrad:

Halvt kl

Jag håller inte med om att halvblod skulle ha raka bakben. Dels finns det så otroligt många olika typer av halvblod idag. Men oavsett så ser jag inte halvbloden som extremt raka i bakbenen. Då ligger en del fullblod eller framför allt vb-travare nämre till hands. Vb-travare skovlar ju mer och böjer/sviktar ju mindre.
Min halvblodsyngling tex har ju otroligt lätt för att röra sig, även böja ihop lederna bak. Och det finns gott om såna liknande på marknaden idag.

Däremot har de ju ett mer framåtgripande och taktfast rörelsemönster av naturen än tex PRE. De rör sig mer distinkt framåt genom kroppen i ett taktfast och mer tempofast rörelsemönster.
Iberiska är mer sladdriga i sidled, i höjd, i alla leder hit och dit i kroppen. Och mycket känsligare för sits och hand för det mesta. Att spänna bågen på en sån måste ske med sitsen, som måste vara stadig. På halvblod kan man misslyckas mer och fastna i handen eller sitta lite mer på sniskan utan att det märks lika mycket.
Dessutom har de ofta ett lite fladdrigare temperament, mer explosivt. Halvbloden är ofta lite mer jämnmodiga. De PREs jag ridit regelbundet och haft kontakt med har nästan samtliga varit lite vassare också än de flesta halvblod. I vissa situationer är de fantastiska. Men ballar de ur har det gjort det på ett svårare sätt än de flesta halvbloden. Halvbloden är ofta antingen lite långsammare eller lite mer lättövertalade i just de stunderna då hästen redan är i flykt/reaktion.

Att sedan raserna korrekt ridna har lätt för olika saker tycker jag absolut. Det finns ju skäl till varför man inte har halvblod till att göra skolsprång med tex. Eller varför man inte tjurfäktar med halvblod. Iberiska ska kunna röra sig både upp och i sidled lättare. Det har man avlat på för att överleva.
Halvbloden har vi avlat på för att kunna rida annat, hoppa, dressyr, fälttävlan etc. Mer markvinnande och "rakt fram"-ridning.
Tex så har mina tränare haft "rätt så lätt" att lära sina Iberiska byten i varje på böjt spår. Medans jag vet att det tog rätt bra med tid innan tränarens GP-halvblod bytte på böjt i varje. Och han gör byten fantastiskt lätt i varje på raka.

Håller med i mkt som thua skriver.

Halvbloden är generellt mer genom kroppen o sansade.

Det är ju lätt att stresstrampa en iberisk o skitsvårt att få dem att trava rent o genom kroppen- varav de sällan gör sig på tävlingsbanan där takten är så viktig. inte förrän de är högt utbildade o har en ryttare som sätter takt o får hästen att börja jobba genom kroppen kan de börja hävda sig..

Dessa kan sällan öka o måste därmed först kunna ridas samlade.

Deras naturliga trav är sällan bra, däremot vinsten med en bra galopp med stor bjudning. Galoppen blir ju viktigare ju högre upp man kommer- mer rörelser- byten, piruetter samlad o även ökad galopp.

För att inte tala om piaffen o passagen, men återigen där blir det ganska ofta taktfel vid övergångarna.

De få iberiska djur jag har fått lov att prova har också gett mig ett intryck av "slingrighet"? Lite som araber?

Ta det med en container salt - för jag har väl försökt rida dressyr på typ två araber och fyra iberer totalt genom mina år som ridamatör. :D

Yes, håller med om att det inte är "typiskt halvblod" om man jämför med en del andra hästar med raka bakben, och ganska individuellt. Kanske är det just i min bekantskapskrets för ändå upplever jag det som den största bristen att jobba på för de flesta halvblodsekipagen i bekantskapskretsen. Det kan ju också vara för att många andra grunder redan är bra och att de redan har lätt för en del annat som man märker den detaljen. :)
F ö var det ungefär samma sak jag tänkte på i mina inlägg angående att halvbloden är mer stabila och balanserade än många andra hästar, generellt. Kallblodstravarna kan ju också vara väldigt "slingriga" och behöva ganska mycket tonus för att kunna utföra samma saker på ett bra sätt, lite kanon eller pannkaka över det hela i jämförelse.

Det finns bara en sak som styr iberiers ridbarhet... Stavas P-E-N-G-A-R. Som med alla andra raser! :devil: Man får vad man betalar för helt enkelt.
När folk köper halvblod så har de en väl medveten uppfattning om vad de får för x antal kronor, men när de köper en iberier så dras plötsligt alla över samma kam :confused: Naturligtvis så är det inte så.
Jag älskar att rida dessa hästar eftersom det är så sjukt kul!! Det är så enormt svårt samtidigt som det är så enormt lätt... Man måste ha styr på sina hjärnceller och lära sig att koppla loss sin kropp ifrån sin hjärna. En iberisk häst går för tanken, men när den kommer till riktigt arbete får man trots allt pressa på lite. Den där överskottsenergin har en förmåga att ta slut när man ber om lite mer - typ, gå mellan hjälperna och inte bara yra runt.

Halvt *KL*

Håller med både Axel och Tauphua i mångt och mycket. Men det är ändå en fråga om kvalitet på hästen. En bra iberier länger sig t e x minst lika bra som ett halvblod, men det kostar att köpa en sån här häst. I Sverige så har vi enormt många halvblod för 100 000 tals kronor, men vi har inte så många iberier i den prisklassen. För det mesta köper folk en iberier för ca 50 000 kr och tror att de skall få en alldeles egen Fuego för "ingenting". Trist tycker jag som gärna vill se lite bättre hästar OCH goda ryttare på dessa underbara ridhästar. Arbetsmässigt sett så skiljer det inget på att rida en iberier och ett halvblod, de jobbas på samma sätt. Tycker jag :)

Jag var inne på att köpa PRE innan jag fick erbjudande om att få hem min unghäst och få den betald. Sen blev jag ju kär efter 10 mån och köpte för så billigt pris. Så det blev ingen PRE just nu.

Men jag letade ju PRE innan. Och jag tyckte man fick ge ungefär det dubbla i pris om man ville ha en PRE vs ett halvblod på samma nivå.
Och jag håller med dig om att det finns många 50 000-krs PRE i Sverige.

Jag red dock en Iberisk, inte inskriven i stamboken för PRE, dock full stam. Han kostade väl något liknande som 3-åring, innan Iberier blev så poppis. Han var fin! Inte halvmiljonkronors-fin. Men trevligt byggd, kunde länga, trevlig i skallen, ganska bra rörelser. En Int GP-domare blev väldigt förtjust i honom.
Den lilla ängeln fick sällan den där berömda energidöden då han kom in mellan hjälperna. Han fick bara energidöd på riktigt då han var riktigt trött. Han var bussig annars och kämpade och kämpade. Enorm arbetsvilja..
Så att han var "papperlös" gjorde ju honom mycket billigare än om han varit reggad PRE.

Den PREn jag red mycket nu sist kan länga sig riktigt trevligt. Men som du säger så kunde energin helt plötsligt snudd på dö ut när man fick in honom mellan hjälperna och började be om riktigt arbete. Uuuja! Från hyperkänslig för skänkeln och superhet till att verkligen riiiiiida fram djuret. Dock är han ju väldigt välriden av duktig matte. Så att rida honom var alltid trevligt. Rida fram honom när energin dog ngt var ändå inte så stort prob iom att matten skötte det så bra de dagar hon hade hästen. Och han är ju ganska högt skolad iaf.

Jag älskar rasen iom att det är en rolig ridkänsla även när man tappat det mesta och det eg är ren skit. :p
Sen när allt sitter är det förstås en fantastisk ridkänsla!

Men jag är eg inte en halvblodsmänniska. Jag tycker deras mentalitet är lite trist för det mesta. PREs är mer i min smak. Och ponnier!
Att rida halvblod med gång är roligt som bara den. Men jag hanterar ju hästarna så mycket i övrigt. Där vill jag gärna ha en lite skarpare och snabbare hjärna.

Har fått den uppfattningen att de bästa behålls... tills rätt plånbok dyker upp.

Även att de bruna är dyrare generellt sett.
Ston säljs väl sällan.:confused:

Deras energi pyser väl ut lite varstans o det är ryttaren som måste kanalisera utblåset;)

Nej jag är inte imponerad av att hästen kan piff o puff bra.
det kan man inte rida hela tiden o jag vill ha god ridbarhet, så halvblod passar nog mig bättre:o

hästen ska ha naturlig takt o balans så man slipper stötta den hela tiden.

För rätt pengar är det mesta till salu... :cool: I Sverige så drar de här raserna vanligtvis inte till sig proffsryttare, därför att dessa ryttare vill i regel tävla. Och vill man tävla så vill man ha chans att vinna! Man gör det väldigt svårt för sig om man inte kommer på en toppiberier. Och som sagt, smakar det så kostar det. En bra häst har ALLTID en köpare. Så de kan man ta betalt för även om det kan ta tid att sälja ibland. Normalt sett så hamnar alltså inte dessa hästar i Sverige. De går till USA, Kanada, Tyskland och Asien istället. Om de är Piro fria alltså.
Svart är det som är dyrast, eller snarare, har varit dyrast. Nu är det gul i olika varianter som står högst på folks önskelista. För en fin gul kan man få VÄLDIGT mycket pengar! Efter gul och svart kommer nog brun och fux. Fux betraktas som fint inom de iberiska raserna :) I Portugal (på det stuteriet där jag köpte min Lusitano) försöker man att avla bort skimlar på sikt. Det är för att det blir ofta en del melanom på dem och folk vill inte köpa då. Har man två likvärdiga hästar att välja på, en brun och en skimmel med melanom, ja då tar man den bruna. Även om det förmodligen aldrig blir något mer än en liiiten knöl under svansen.
Ston säljs men vanligtvis så vill inte stuterierna sälja de bästa. Men ibland gör de det ändå p g a olika anledningar. I Spanien är det ovanligt att man rider in stona, de går bara i avel. I Portugal är det däremot rätt vanligt att man rider in dem för att kunna göra en utvärdering på stoets kvaliteter eller brist på kvaliteter. Är det ren skit vill man inte använda dem i avel (inte där jag köpte min i a f).
Det är stor skillnad mellan portugisers och spanjorers sätt att se på sina hästar. I Spanien är det fortfarande enormt viktigt att hästen är vacker och i Portugal är prio ett att hästen är bra att rida. Därför ser man fler snygga hästar bland de spanska. Lusitanos kan man nog säga rent generellt att de är lite tuffare och har en bättre gång och ridbarhet. Ofta så biljarderar de inte så mycket heller. Men biljardering har också väldigt mycket med hur spänd hästen är. Samma häst kan skilja sig markant i biljardering/inte biljardering, beroende på om den är mentalt avspänd och lösgjord eller inte.
Just balansen är extremt bra hos iberiska hästar tycker jag, det är därför det kan vara väldigt svårt att lära dem byten om man väntar för länge med det. Att sätta en iberier ur balans gör man inte i första taget... Nu menar jag inte att man lär dem byten igenom att sätta dem ur balans men du förstår säkert vad jag menar.
Att sätta en bra takt i en iberier är inte jättelätt, man vill ju ha klamp klamp klamp, och inte tripp tripp tripp, men har man lärt sig en har man lärt sig alla. De är rätt lika att rida faktiskt. Regel ett är att man måste få dem lite segare och inte så förbaskat kvicka i allt de gör. Mentalt avspänd som sagt.

Ett bra halvblod kommer nog alltid att vara en "bättre" ridhäst, men en iberisk häst är som sagt vansinnigt rolig att rida och jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till halvblod igen. Men så tävlar jag inte heller! :)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar