Bär och skjutkraft

Rider

Trådstartare
Hur skulle ni resonera om:

En häst som har lite svårt att sänka korset och bära sig korrekt men när den väl gör det orkar den inte skjuta på framåt i en större trav säg arbetstrav utan att tappa bärighet.

Skulle det bero på bristande styrka eller bara att hästen inte arbetar tillräcklig bra genom kroppen?

Eller att det inte går att trava fram i en stor trav och ändå behålla den bärigheten som man strävar efter enligt de klassiska principerna?

Om någon har något filmexemplar på det sistnämnda är jag tacksam om det skulle kunna läggas ut.

Sv: Bär och skjutkraft

Det kan ju bero på hur ryttaren rider, svaghet, smärta, exteriör.. vad som helst.

Min gamla ponny har ju rätt dålig exteriör. Han är överbyggd, islandskorsning som är framtung av naturen med lågt ansatt och kort/bred hals. För honom krävs det väldigt mycket styrka att orka sitta ihop, sätta sig och gå framåt. När han inte är stark nog pga vila tex så får man långsamt tänja på gränserna tills han gradvis orkar sitta ihop.

Dock ser inte jag arbetstrav som en stor trav. För mig är det normaltraven som man kan variera både upp och ned från. Fast arbetstrav kan vara nog så svårt att behålla honom i uppförsbacke i. Han är ju inte skapt för det.

Men kombinerar man ban-arbetet där man gradvis tänjer på gränserna för hur mkt hästen orkar sitta och orkar gå fram med uteritter offroad och kanske kavaletti tex så får man ganska bra resultat.
Man får se till exteriören i hästen. Och hjälpa den hitta en form där den kan arbeta optimalt i. I början får man vila desto mer och ha lägre krav.
Men en av naturen framtung häst som inte är avlad för dressyr kanske man får svårt att kunna rida tex en bra ökad trav på. Arbetstrav däremot bör de flesta ridhästar orka.

nja inte så stora exteriöra fel kanske...så du säger bristande styrka ? När jag säger arbetstrav menar jag en stor frisk trav framåt med stora steg och bärighet utan att dom trillar framlänges eller bakom lod och med nacken högst inte nacken på tredje halskotan. Det ser jag extremt sällan dock. Vissa påstår att det är omöjligt därav min fråga.

Nej den kan inte ta lång steg o samtidigt samla sig.
Däremot kan den av sitt hasarbete trampa under sig o då ändå hamna i bärighet.
för detta krävs en skicklig ryttare som kan stämma av helt rätt.

Du kan inte tänka sänkning i piaffstil o hästen ska knäa o ändå ta långa steg.
Samlad trav så akn den sänka sig o kvitto på det är en lätt framdel.

Den jobbar inte ergonomiskt- över ryggen om den ska ha "rätt huvudposition" hela tiden- statisk ridning.

Tack för svar!

nej inte sänkning a´la piaff

Du röstar också för att det inte går!

Jag tänker som så att "bärighet" inträffar när det finns balans mellan bär- och skjutkraft.
När man börjar träna bärkraft brukar den vara såpass liten att det inte går att lägga på skjutkraft innan det blir obalans, man tappar bärigheten.
När hästen blivit starkare (och ekipaget mer skolat överlag) så klarar man av större register. T ex är det ett riktigt fint kvitto även på bärighet (tycker jag) om hästen klarar av att gå i kvar med bärighet även i ökningar. Om man har obalans i det, t ex att man kan samla men inte länga eller länga men inte samla, så tolkar jag det som att man gått över tröskeln för vad ekipaget klarar för stunden alt. vad hästen har styrka/skolning till.

Sen kan man ju välja att brassa på mer skjutkraft än vad man har bärighet till att balansera upp. Så att det finns skjutkraft är absolut ingen garanti för att det finns bärighet. Men målet är förhoppningsvis att man kan göra "allt" med bärighet och balans! :)

Att hästen kan bära sig med skjutkraften är ryttarens ansvar.

det är bättre att utgå från hästens egen balans- som den rör sig utan ryttare o först stärka den o senare träna på en gnutta samling- ett par steg dvs göra halvhalter ofta. då kommer bärigheten o hästen kan länga ännu bättre.

Jag tänker som så att "bärighet" inträffar när det finns balans mellan bär- och skjutkraft.
När man börjar träna bärkraft brukar den vara såpass liten att det inte går att lägga på skjutkraft innan det blir obalans, man tappar bärigheten.
När hästen blivit starkare (och ekipaget mer skolat överlag) så klarar man av större register. T ex är det ett riktigt fint kvitto även på bärighet (tycker jag) om hästen klarar av att gå i kvar med bärighet även i ökningar. Om man har obalans i det, t ex att man kan samla men inte länga eller länga men inte samla, så tolkar jag det som att man gått över tröskeln för vad ekipaget klarar för stunden alt. vad hästen har styrka/skolning till.

Sen kan man ju välja att brassa på mer skjutkraft än vad man har bärighet till att balansera upp. Så att det finns skjutkraft är absolut ingen garanti för att det finns bärighet. Men målet är förhoppningsvis att man kan göra "allt" med bärighet och balans! :)

Jo jo men det var inte riktigt så jag tänkte eller menade. Jag menar lite det här som jag skrev i den andra tråden. Kopierar in det inlägget jag skrev där så kanske du kan svara utifrån det? Tror det framgår kanske lite bättre där hur jag tänkte när jag skrev denna tråden.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14587855&postcount=75

Jag tror som axel sa, samling blir kortare steg helt enkelt. Menmed tanke på vad du skrev i andra tråden och den filmen, har man idag lite andra ideal, medvetet mindre bärighet och mer prioritera åt mjukhet och större steg?

Det har ju diskuterats om det var bättre eller sämre förr för att det såg så annorlunda ut då, har dressyren gått framåt och blivit högre kvalitet eller inte? Har man andra ideal idag, helt enkelt? Mera bärighet förr, som inte går att få kombinerat med den stora traven, ungefär? Mer publikvänligt och spektakulärt nu utan tvekan.

Jag hade inte läst din tråd innan, så jag hoppade bara in nu och spånade utifrån den filmen.

Förstår inte riktigt hur du får ihop det med LDR?
Som jag ser det kan inte hästen jobba bra i LDR bärighetsmässigt, och det är ju inte för att åstadkomma det heller för stunden som man rider det, med reservation för att jag inte är jätteinsatt i hur de som använder det tänker.

Jag vill ha bärighet i allt jag gör, och det går, men det kräver mycket. Eftersom många halvblod inte riktigt är gjorda för samling utan mer för andra kvalitéer så känns det lite taskigt att utgå ifrån tävlingsdressyren där majoriteten är halvblod. Jag upplever att de inte heller kräver lika mycket samling för att kunna göra samma saker som en del andra hästtyper, att de ofta är mer stadiga/balanserade av naturen, såvida man inte är där och sabbar för mycket. Kan det vara så att dressyrbedömningen anpassat sig för hästtypen?

Mitt svar gäller oavsett, det går absolut att rida med bibehållen bärighet även när man inte rider med kort steg, men det kräver mycket mer. Det är svårt nog att få till en kvalitativ samling överhuvudtaget så egentligen känns det inte konstigt att man inte ofta ser folk ex. rida omkring i ökningar med bibehållen bärighet (fortfarande samling i påskjutet), känns nästan som att man skulle ha en nackdel av det på tävlingsbanorna eftersom svårighetsgraden höjs och iom det risken för missar/taktfel, eller att man inte orkar igenom hela helt enkelt.
Som jämförelse så en av de hästar jag sett som gjort snyggast piruetter utifrån det jag ser som kvalitets- och samlingsmässigt, den fick troligtvis sämre poäng än många andra som inte kom till samma kvalitet, just för att det blev svårare att behålla flytet igenom hela. Personligen räknar jag det som att de där stegen man får till som har riktigt bra kvalitet väger mer än att man inte lyckas hålla det hela vägen, för att man då tänjer på gränserna för vad man klarar av. Men så kan man inte tänka på tävling! :p

Suck... det har inget med LDR att göra ö.h.t

Vi glömmer det....

Jag har läst ditt svar men du har missförstått min fråga även om ämnet är samma, jag kan ju lugnt erkänna att frågan är milt sagt förvirrande dock. :angel:

Senast ändrad:

Jag tror som axel sa, samling blir kortare steg helt enkelt. Menmed tanke på vad du skrev i andra tråden och den filmen, har man idag lite andra ideal, medvetet mindre bärighet och mer prioritera åt mjukhet och större steg?

Det har ju diskuterats om det var bättre eller sämre förr för att det såg så annorlunda ut då, har dressyren gått framåt och blivit högre kvalitet eller inte? Har man andra ideal idag, helt enkelt? Mera bärighet förr, som inte går att få kombinerat med den stora traven, ungefär? Mer publikvänligt och spektakulärt nu utan tvekan.

Jag hade inte läst din tråd innan, så jag hoppade bara in nu och spånade utifrån den filmen.

Tack för svar, nej du var helt rätt på var jag var ute efter...

Bärighet skriver du...
Vad anser du att det är o är det viktigare än lösgjordhet o rakriktning?

Det krävs en helhet för att komma vidare o då kan man inte ha fokus på en enda sak.

Precis, jag ser det som en helhet. Man jobbar med alla delar, även om man inte gör det samtidigt, och inte har lika höga krav på alla delar beroende på utgångsläge och dagsstatus/utbildningsnivå.
Bärighet är absolut inte viktigare än lösgjordhet och rakriktning, men vänder man på det så har hästarna lättare att komma snäppet längre i lösgjordhet om de har bärighet, likaså ett snäpp bättre i rakriktning. Det hänger ihop. :)

Rider: förtydliga gärna frågan!

Jag vet inte vad du menar med bärighet. Ren balans är bara viktigt för att jobba vidare. Den balansen ska vara hos hästen- hästens grundgångarter- inte ett dämpat markbundet tempo för att ryttaren ska kunna hålla sin.
Man kan ta ner tempot korta sekvenser för att hitta takt mm o den ska ryttaren sköta- takten då-hjälpa hästen om den har svårt för det

Har hästen inte muskler i låren visar det på om den kan bära sig eller ej.
Den ska oxå använda dessa även i allt arbete med böjda bakben- ej raka för att man ständigt rider med korta raka bakben i oaktivitet

Klättring ger dessa muskler o kan underlätta för vidare arbete.

Prova själv att hoppa a la kosack, lyfta knäna mot magen eller att klättra.
Man får inte begära mkt alls i början.

man får inte stirra sig blind på om bakbenen är i stallet eller inte utan se arbete i hela hästen kropp.

Fast vi säger ju inte emot varandra. Möjligtvis i detaljer när det gäller hur man går tillväga.

hästen kan visst det, det finns bara för fä ryttare som tar sig tiden och mödan att utbilda den. Enligt A. Kottas skall hästen behärska sammling innan man kräver ökning -sträckning.

Eftersom många halvblod inte riktigt är gjorda för samling utan mer för andra kvalitéer så känns det lite taskigt att utgå ifrån tävlingsdressyren där majoriteten är halvblod. Jag upplever att de inte heller kräver lika mycket samling för att kunna göra samma saker som en del andra hästtyper, att de ofta är mer stadiga/balanserade av naturen, såvida man inte är där och sabbar för mycket. :p

Du får ursäkta en näsvis fråga, Totola, men det du säger här: är det något du själv ärligt anser, eller är det något du hört på AR-kurser?

Det beror ju helt på vad man har för referenser såklart, men det är något jag upplever/anser. Visst har jag hört tränare som sagt samma sak eller liknande, men det är inte dom jag talar för.

Nu jämför jag ju i första hand med min egen häst, det blir ju (tyvärr?) så att om man rider så gott som bara en häst länge så börjar man tappa lite helhetsbegrepp. Därför får du såklart ta det med en nypa salt om du vill! ;) Men jag har försökt se det så objektivt jag kan, inte snöa in.

När jag tänker på samling så tänker jag på kvalitén utifrån hur funktionell den är, om det ger effekten att lederna blir avlastade med mera som man vill ha ut av samlingen/formen. Göra ridningen skonsammare.
Alla hästar är individer och har olika styrkor och svagheter. Därför är det alltid riskabelt att generalisera.

Men min personliga upplevelse är att halvblod ofta är "stabila" hästar (här jämför jag ex. med andra mer överrörliga hästar eller såna som har svårt pga många olika takter i kroppen, eller som helt enkelt är väldigt rangligt byggda) som är ganska bra gjorda för ridning, balanserade, och med ett i grunden ganska bra ridfysiologist rörelsemönster, bortsett från bakbenen som behöver lära sig börja vinkla i lederna om det ska bli bra. Här är det underförstått att alla hästar behöver det, kanske är det ridrelaterat att jag upplever att så många hästar även på lite högre nivå bland halvbloden inte lärt sig det, jämfört med många ex. ridponnyer redan på ganska låg nivå i jämförelse.
Och samlingsmässigt går de inte att jämföra med ex. PRE som har betydligt lättare för sig.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar