banveterinären

ameo

Trådstartare
Moderator
Nu skulle jag vilja ha klarhet i en sak...

OM banveterinären ser att en häst går orent (är mer eller mindre halt) vid defileringen, är det då inte så att hästen inte ska tillåtas starta?

Eller är det helt okej att hästen går hela loppet, presterar bättre än någonsin (men diskas för galopp på upploppet) och kusken/tränaren först efter loppet får veta av veterinären att den är halt (följdstrykning, anmälningsförbud och krav på friskintyg) och att veterinären faktiskt såg det redan vid defileringen...

Är det jag som är överkänslig eller har veterinären begått tjänstefel?

Sv: banveterinären

Vet inte riktigt hur dom har det med eventuellt ansvar för tjänstefel...
Men dom flesta brukar väl kolla ordentligt på provstarten och ev beodra en ny "riktig" med lite tempo genom kurvan också.
Och sen godkänna start.

:o Det var naturligtvis i provstarten veterinären såg "hältan" inte i defileringen ... *förvirrad ameo* :p

I detta fallet kommer veterinären fram till ägaren/tränaren efter loppet och talar om att hästen är halt och att han såg hältan redan i provstarten. Är det då rätt att hästen fick starta alls? Det beordrades ingen ny provstart, utan det var alltså först efter loppet som de fick veta att veterinären ansett att den var halt redan innan loppet. :eek:

Jag kan verkigen inte fatta hur veterinären gladeligen kan stå ch söja öppet, så att flera hör det, att han sett hästen halt redan i provstarten och utan att DÅ ha skickat ut dne från banan. Är det inte meningen att veterinären ska stå för djurskyddet? ÄR det att värna om djuret när hästen tillåts starta med en (påstådd) hälta.

Jag skulle nog skicka en kopia på fakturan från behandlingen till vet ifråga iaf...

Vore jag den hästägaren så skulle jag nog lagt in en anmälan på den veterinären...:mad: Om inte annat så skulle de ju få kolla upp hans avsikter med det handlandet samt att han skulle få ha ögonen på sig ett tag framöver.... Vilken ärthjärna!!:eek:

vad är de för mening att ha en banvet om dom gör på det viset?? men tyvärr så förekommer det på varenda bana ju!! :crazy: tråkigt att se. men nog fasen skickar dom ut hästar som bitit sig lite i tungan så dom blöder lite - det ser ju hemskt ut för publiken... helt kasst. var med om en olycka på östersund för ca 3 år sedan nu när en häst bröt benet på isbanan. vi som låg på hästen och försökte hålla den stilla och få av grejorna fick ju säga till banvet vad han skulle göra för han va helt utom sig. skitdåligt!!
tyvärr så upplever jag de flesta banvet att dom inte sköter sitt jobb.

Ville inte skriva det från början, men det handlar om en ponny som igår ansågs halt av banveterinären och som idag friskförklarats av annan veterinär.
Den har körts på banan i "nära tävlingstempo" (3 sekunder under sitt rekord - den lilla tigern tävlade mot bilen som veterinären körde bredvid för att studera rörelserna :p) Dagens veterinär såg även han att det finns en ojämnhet i rörelserna, men ansåg inte att det berodde på hälta utan att ponnyn helt enkelt går över sin förmåga (för dagen och med den balansering hon har) och då inte fullt ut orkar bibehålla rytmen. Men halt är hon inte.

I detta fallet handlar det nog om prestige från banveterinärens sida, har han bestämt sig för att ponnyn är halt så ÄR den det, oavsett vilka argument han får. (tilläggas bör att jag inte är särskilt förtjust i veterinären ifråga...)

Ser att det står S-vall på din ort...
Jag upplevde den kvinnliga banvet som är på Bergsåker som "seriös".

När jag skulle anmäla:Käk på i defilering. Fick jag minnsan prata med henne och svara på frågor och sen ville hon se när jag värmde vilket jag gör utan.
Upplevde henne som att hon var mer på djurens sida än rädd för att inte bli anlitad av "utvisad" tränare.

Aha!

(Känner en tränare som ofta blev rapporterad med Kallblod av en "viss" Banvet, som också bara var lite ivriga att springa fortare än dom kunde..)

det var ju bra!! det är väl tur att vissa banvet är seriösa - men tyvärr är för många inte det!! men jag tycker faktiskt att dem på bergsåker är rätt bra (med ett undantag!!!!)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka