Banträning

Tagliabue

Trådstartare
Mitt russ har tidigare travat mycket dåligt, och enbart sprungit och hoppat/bromsat på banan. Jag har haft henne i 3 år och har kämpat alla dessa år med att få henne rentravandes.

Vi har varit hos vet (senast 21 dec.), haft massörer, equiterapeuter, hästpratare, åkte 80 mil tur oh retur till Sven Lindblom m.m på henne. Det har varit lite behandlingar i knä/kotleder fram och ett bakknä samt ryggproblem på henne och en hel del spänningar.

Till saken så har jag börjat få ordning på henne. Nu senaste gången hos vet. var det inga som helst fel på henne och hon känns som en gud i träning, travar så otroligt fint och är en annan ponny!

Jag tränar henne utan bomull i öronen och utan slaggjord då jag inbillar mig att hon får ett helt annat steg och flyt i traven utan slaggjorden och blir piggare utan bomull.

Saken är den att redan i fjolsomras kände jag att hon var annorlundare på banan än vad hon tidigare har varit, hon tar i lite bättre och är lite mer framåt men långt ifrån vad hon är hemma i träning. Jag vet som inte hur jag ska "lära"/visa henne att det är helt ok att ta i på banan nu och att hon inte har ont längre någonstans.

Har ni några förslag på hur man kan träna/visa en bantrött ponny att det är OK att ta i på banan? Sommaren -10 blir hennes sista säsong på banan om hon ens kommer ut .. jag ska iaf träna på nu med en varierad träning under vintern och sedan hoppas att hon känns fortsatt fin.

Sista starten vi gjorde i somras skulle jag värma utan bomull, men vi kom inte ens ut ur stallet innan hon började slå. Så jag vet inte hur jag ska lyckas köra henne utan bomull i lopp, och jag funderar även på att köra utan slaggjord men hon Kan ju slå ..

Sv: Banträning

Jag skulle nöja mig med att köra allt övrigt utan slaggjord och låta den sitta där under tävlingarna. :eek: Sså gjorde jag på svarta tanten även om hon aldrig lättade i rumpan för mig (jo förresten hon lyfte EN bakfot en gång när hon var pigg)

Rycktussar? kan det funka så har du henne dövad tills hon sprungit av sig menar jag,

Och är det så att de inte vill springa på banan går det knappast att träna upp.

Jag har exakt samma problem med mitt sto. Hon har aldrig fungerat på banan, är snäll och trevlig att köra men bjuder inte framåt, lägger av mitt i loppen, vill springa hem ibland. Har också provat "allt".

Efter 4 års spånande har vi kommit fram till följande möjliga förklaringar: Hon tycker att det är "tråkigt", hon travar snabbare och bättre hemma, så fort hon kommer till en travbana blir det svårt. Hon har knepigt rörelsemönster (X-ig fram, slår sig på insidan av bakbenen och på framknäna) vilket innebär att det blir jobbigt (jobbigare än hemma på grusvägarna) att springa fort på en doserad bana anpassad för större hästar. Att hon får anstränga sig hårt för att hålla ihop traven gör i sin tur att det kommer spänningar både här och var som ett brev på posten. Hon känns alltid sämre efter löp, men inte efter träning i samma tempo hemma. Vi har iaf tillfälligt gett upp hennes travkarriär.

Hur ser din ut? Rättställd? Slår på sig?

Jag hade nog testat rycktussar eller ryckhuva. Sen hade jag absolut haft slaggjord på, hade inte vågat köra utan. Hur kör du henne i loppen? Jag hade tagit det lugnt, kört i mycket ryggar. Vill hon inte bjuda till när man sen rycker tussarna och vrider på och ska om så är det svårt. Vill dom inte så vill dom inte.

Kör för allas säkerhet med slaggjord om du har en häst som är lätt i baken!!

Har själv ett russ som jag tycker travar bättre hemma än på bana men ibland går det undan även på bana.
Jag har valt att inte köra några snabb jobb med min tjej på banan för då tror/vet jag att hon kommer å tröttna. Jag har helstängt på min och då är det bättre bjudning å hon koncentrerar sig på att springa,vart arg på dom runt i kring annars.

Har du någon å träna ihop med? Nån att pressa henne med på bana? Rätt vare e så funkar ju allt,min tös sänkte sig 13(!)sek förra säsongen å då har hon gått långt ifrån hur hon tränar hemma.
Min gör sin tredje säsong i år så hon har ju börjat fatta vad det går ut på iaf.

Hur tränar du din? Kör du bara lr rider du också? Kan ju hända att hon är ojämnt muskladd och därför inte tar i som hon borde.

Hoppas att hon törs ta i på banan sin sista säsong.

Lycka till!

Jag skulle nöja mig med att köra allt övrigt utan slaggjord och låta den sitta där under tävlingarna. :eek: Sså gjorde jag på svarta tanten även om hon aldrig lättade i rumpan för mig (jo förresten hon lyfte EN bakfot en gång när hon var pigg)

Rycktussar? kan det funka så har du henne dövad tills hon sprungit av sig menar jag,

Och är det så att de inte vill springa på banan går det knappast att träna upp.

Jag har inte prövat rycktussar på henne, dock drömde jag en gång att jag prövade de och då gick de undan och slutade med vinst ;)

Jag vet dock inte hur hennes reaktion skulle bli, risken kan bli att hon hoppar lr slår. Men det är ju bara att testa det hemma först.

Jag har exakt samma problem med mitt sto. Hon har aldrig fungerat på banan, är snäll och trevlig att köra men bjuder inte framåt, lägger av mitt i loppen, vill springa hem ibland. Har också provat "allt".

Efter 4 års spånande har vi kommit fram till följande möjliga förklaringar: Hon tycker att det är "tråkigt", hon travar snabbare och bättre hemma, så fort hon kommer till en travbana blir det svårt. Hon har knepigt rörelsemönster (X-ig fram, slår sig på insidan av bakbenen och på framknäna) vilket innebär att det blir jobbigt (jobbigare än hemma på grusvägarna) att springa fort på en doserad bana anpassad för större hästar. Att hon får anstränga sig hårt för att hålla ihop traven gör i sin tur att det kommer spänningar både här och var som ett brev på posten. Hon känns alltid sämre efter löp, men inte efter träning i samma tempo hemma. Vi har iaf tillfälligt gett upp hennes travkarriär.

Hur ser din ut? Rättställd? Slår på sig?

Jag hade nog testat rycktussar eller ryckhuva. Sen hade jag absolut haft slaggjord på, hade inte vågat köra utan. Hur kör du henne i loppen? Jag hade tagit det lugnt, kört i mycket ryggar. Vill hon inte bjuda till när man sen rycker tussarna och vrider på och ska om så är det svårt. Vill dom inte så vill dom inte.

Min dam har samma problem, är banless och tycker det är sjukt tråkigt, men jag tror att mycket har att göra med att hon haft problem med ryggen och förknippar banan med smärta.

Hon är fransysk i framstället, började använda knäkappor på henne förra säsongen samt så har jag frambandage på henne med.

I loppen får vi oftast stå så dåligt till och hon går oftast med dom som har rekord runt 2.10 iom att dom har lika lite pengar som henne, hon har runt 5000 på sig och gått 2.16 så vi blir ofta omkörda och får inga ryggar att gå i. Dessutom i ponnyloppen är det ofta full fart och ingen direkt taktikkörning vilket är tråkigt.

Jag har funderat på rycktussar men jag är lite osäker på hennes reaktion, men det är ju bara att testa henne hemma och se först hur hon reagerar. Det jävliga är att jag tycker hon flyter på så otroligt fint i traven utan slaggjord, så jag vill helst inte ha den på. Men iom att jag själv vet att hon KAN slå så är det ju jävligt dumt att riskera något.

Kör för allas säkerhet med slaggjord om du har en häst som är lätt i baken!!

Har själv ett russ som jag tycker travar bättre hemma än på bana men ibland går det undan även på bana.
Jag har valt att inte köra några snabb jobb med min tjej på banan för då tror/vet jag att hon kommer å tröttna. Jag har helstängt på min och då är det bättre bjudning å hon koncentrerar sig på att springa,vart arg på dom runt i kring annars.

Har du någon å träna ihop med? Nån att pressa henne med på bana? Rätt vare e så funkar ju allt,min tös sänkte sig 13(!)sek förra säsongen å då har hon gått långt ifrån hur hon tränar hemma.
Min gör sin tredje säsong i år så hon har ju börjat fatta vad det går ut på iaf.

Hur tränar du din? Kör du bara lr rider du också? Kan ju hända att hon är ojämnt muskladd och därför inte tar i som hon borde.

Hoppas att hon törs ta i på banan sin sista säsong.

Lycka till!

Har haft helstängt på henne, det var dock i början av våran tid, och det blev ingen som helst skillnad. Inte på banan iaf.

Hon blir ju piggare utan bomullen i öronen, så de skulle kanske kunna fungera om jag tog ur bomullen efter att jag värmt henne något varv lr så.

Hon körs endast 1 gång i veckan och då försöker jag se till att hon tycker det är roligt. Pga mkt i skolan och kylan så har jag inte haft orken riktigt att börja träna henne ordentligt. Hade iaf tänkt att hon ska gå för vagn 1 gång i veckan, tömköras/longeras/busas 1 gång och ev. ridas med. Problemet är bara att hon går inte så långt om vi inte har sällskap vid ridning ..

Tyvärr är hon den enda ponnyn i stallet, resten är blodingar och paltar och tyvärr är deras ägare lite koko och vill gärna inte anpassa tempot efter henne dom få dagarna jag kör henne.

Du har inte provat en "stiff crouper" pa henne? (svanskappa som knapps runt svansroten) elleren extra tjock svanskappa sa hon inte kan svischa / knipa med svansen. Ofta racker det med sapass pa hastar som slar. Antar att man inte far lov att binda svansen i sverige annars ar det ju manga ganger vanligare har an slaggjord (vilket jag for ovrigt aldrig ens sett ngn i verkliga livet.)
Kan man komma undan med ngt av de alternativen tror jag nog de borde inverka mindre pa rorelsemonstret an att lasa hela bakandan med en rem.

Skulle nog testa rycktussar om du inte gjort det. Vad sags om halvstangt / kupor med hal / norsk?
Man kan alltid prova.

Obs. Har ingen erfarenhet av ponnytravare eller lessa/lata ston. De vi har ar sma hetingar och hingstarna kastrerar man...

Du har inte provat en "stiff crouper" pa henne? (svanskappa som knapps runt svansroten) elleren extra tjock svanskappa sa hon inte kan svischa / knipa med svansen. Ofta racker det med sapass pa hastar som slar. Antar att man inte far lov att binda svansen i sverige annars ar det ju manga ganger vanligare har an slaggjord (vilket jag for ovrigt aldrig ens sett ngn i verkliga livet.)
Kan man komma undan med ngt av de alternativen tror jag nog de borde inverka mindre pa rorelsemonstret an att lasa hela bakandan med en rem.

Skulle nog testa rycktussar om du inte gjort det. Vad sags om halvstangt / kupor med hal / norsk?
Man kan alltid prova.

Obs. Har ingen erfarenhet av ponnytravare eller lessa/lata ston. De vi har ar sma hetingar och hingstarna kastrerar man...

Jag har faktiskt testa att tagit på henne en svansgaffel och longerat henne, smackat och drivit henne och hon har inte viftat på svansen då, men har inte testat att köra henne med än. Men jag ska nog göra det, jag kan få låna en svansgaffel av en i stallet. Men OM jag skulle köra henne utan slaggjord och ha käk och svansgaffel på henne, kan hon komma upp ändå och slå om de är så? Det känns som att svansgaffeln inte kan låta henne slå iom att hon kniper, kryper ihop och sedan slår vilket inte borde gå så bra med svansgaffeln?

Halvstängt har jag haft på henne. Var väl inte direkt någon jätteskillnad. Har haft Mack Lobellare på båda sidorna ibland på henne och kört utan bomull och då har hon varit väldigt vääldigt framåt .. nästan lite så att hon ska försöka sticka ibland, lyckligtvis i trav men.

jag har ridit mitt russ ihop med mina blodingar,visst dom får vänta på henne men hon lär sig att gå snabbare för att hänga med.
Om hon ska vara i tävlingskondition räcker det inte med att köra henne 1 gång i veckan,kanske därför hon inte springer, för att hon helt enkelt får mjölksyra och blir trött?

Har du kollat så hon helt säkert inte slår sig på insidan av bakbenen? Hade en ponny en gång som hyfsat fransysk fram och ok bak, hon slet knäkappor och gamasher lika fort som järnskorna! Men hon var snabb som tusan så på nåt sätt funkade det ändå, men utan skydden var hon usel.

Vet att det är svårt med loppen :crazy: Men faktum är att det lossnat rejält för många av mina ponnyer när dom fått gå ett par lopp där dom fått ligga i rygg och i klunga, precis som att tävlingsinstinkten vaknar lite när dom verkligen får tävla sida vid sida. På samma sätt har jag upplevt att vissa slutar ta i när dom fått springa solo ett par lopp. Därför gillar jag småbanorna Tomelilla och Östanåkra, där blir det oftare trångt bland hästarna och lite taktikkörning. Stoet jag haft sånt bry med har faktiskt gått sina bästa lopp på just Tomelilla, trots att det är ett 540m kort ägg utan dosering :rofl:

Finns kanske möjlighet att köra provlopp/träningstävlingar där man kör i ett bestämt tempo hos din ponnytravklubb?

jag har ridit mitt russ ihop med mina blodingar,visst dom får vänta på henne men hon lär sig att gå snabbare för att hänga med.
Om hon ska vara i tävlingskondition räcker det inte med att köra henne 1 gång i veckan,kanske därför hon inte springer, för att hon helt enkelt får mjölksyra och blir trött?

Jag känner mig egentligen lite för stor för att rida på henne, iaf om hon går fort i trav .. galopp går bättre. Så jag är inte så sugen på att rida henne i snabbt travtempo.

Jag kör henne 1 gång i veckan nu för att hon nästan nyss är igångsatt igen, hon är inte så hårt tränad sedan i somras. Jag vill helst inte köra henne så mkt iom att hon blir så less på att springa i vagn.

Har du kollat så hon helt säkert inte slår sig på insidan av bakbenen? Hade en ponny en gång som hyfsat fransysk fram och ok bak, hon slet knäkappor och gamasher lika fort som järnskorna! Men hon var snabb som tusan så på nåt sätt funkade det ändå, men utan skydden var hon usel.

Vet att det är svårt med loppen :crazy: Men faktum är att det lossnat rejält för många av mina ponnyer när dom fått gå ett par lopp där dom fått ligga i rygg och i klunga, precis som att tävlingsinstinkten vaknar lite när dom verkligen får tävla sida vid sida. På samma sätt har jag upplevt att vissa slutar ta i när dom fått springa solo ett par lopp. Därför gillar jag småbanorna Tomelilla och Östanåkra, där blir det oftare trångt bland hästarna och lite taktikkörning. Stoet jag haft sånt bry med har faktiskt gått sina bästa lopp på just Tomelilla, trots att det är ett 540m kort ägg utan dosering :rofl:

Finns kanske möjlighet att köra provlopp/träningstävlingar där man kör i ett bestämt tempo hos din ponnytravklubb?

Jag har haft gamascher på henne, men ibland har de inte blivit så att jag inte använder några. Har sett några fååå tunna strykmärken på dom. Jag brukar inte träna med skydd, bara om hon ska gå fort.

Jaså? Men det är väldigt svårt att köra i klunga och så här uppe bland oss, då alla verkligen kör full rulle, allt som går från start till mål.

Jo visst kan vi ordna provlopp lr liknande, faktum är att hon egentligen skulle kunna gå med på licensen då de oftast är shettisar med där .. då får hon iofs inte springa fort vilket kan vara bra för henne då hon inte känner någon press utan lullar på ett lugnt tempo och känner att hon inte har ont någonstans. Då skulle hon kunna gå med i rygg. Bra idé :)

Men annars blir det nog svårt att ordna provlopp efter tempo, då det inte är så många som kan klocka av ponnykuskarna på min bana.

funderat på en medryttare? Någon som kan rida henne så hon får lite omväxling

funderat på en medryttare? Någon som kan rida henne så hon får lite omväxling

Jo jag har funderat på de, men de känns som att det blir svårt att hitta någon som är så pass tuff och kan rida. Men jag kan alltid testa att annonsera och se om jag hittar någon. En kompis till mig är dock väldigt liten och dom kommer bra överens, de dumma är att hon inte har tid att rida henne så ofta.

Då hade jag nog kört med lindor/gamasher bak och forsökt vara med på licenskurserna. Hade också hört runt lite med mina klubbkompisar om det är någon som var intresserad av att köra lite tillsammans på banan, ett gäng på 3-4 stycken är ju bättre än inget :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare