Bantningstips?

Sv: Bantningstips?

panzy skrev:
kan du då förklara för mig hur min vblval förra året i november vägrade äta mer än 3kg hö /natt? ifall man inte kan räkna med gräset i hagen? han reds ca 4ggr/vecka, inget kraftfoder, tappade varken hull eller muskler...

han borde ju typ svultit då, eller?

Vissa hästar är mer lättfödda än andra..
Men 3 kg verkar ju lite väl lite...

Jag tror nog dom flesta förstår vad jag menade ändå... men eftersom du vill frågar så är det Kraffts proteiner vi ger vår häst.

Vad andra (och vi) ger för proteiner är väl beroende på grovfodrets analys. Detta är det vi har valt.

Ingrid och Lukas skrev:
Jag tror nog dom flesta förstår vad jag menade ändå... men eftersom du vill frågar så är det Kraffts proteiner vi ger vår häst.

Vad andra (och vi) ger för proteiner är väl beroende på grovfodrets analys. Detta är det vi har valt.

Jag menade inte som kritik på något sätt, om du trodde det. :smirk: Blev bara nyfiken på vad du menade när du skrev "proteiner" - de flesta brukar skriva "soja", "krafft protein", "lusern".

Krafft protein är ju utmärkt val! :bow: (men dyrt :crazy: )

milly skrev:
Krafft protein är ju utmärkt val! :bow: (men dyrt :crazy: )
Om man jämför Krafft protein 360 kr/30 kg = 12 kr/kg med t.ex Lucern hackat strå 100 kr/20 kg = 5 kr/kg så blir det egentligen inte dyrare per kg protein... 1 kg Krafft protein ger 330 smrp, 1 kg lucern ger 105-110 smrp, alltså 3 kg lucern eller ett kg Krafft protein för att få samma mängd protein. Sen kan man ju se det så att det alltid är bättre att ge mer grovfoder...
//marti

Till att börja med, utan att veta några ts-värden så blir väl tre kg hö ungefär fem kg hösilage.
Du kan ha haft ett hö med hemskt bra värden, se min förklaring om att man av ett hö/silage med för bra värden kanske man bara kan ge 5-6 kg hösilageför att de inte ska bli för tjocka... (Ej lämpat till den hästen isf) Om du då har ett mindre och lättfött varmblod så kanske du kom upp i tillräckligt, eller nästan, med näring.
På en månad kanske hästen inte hann gå ner så mycket att du märkte det? Du kanske bedömde det som att hästen inte tappade tex muskler, vem vet om jag bedömt det likadant?
Jag vet inte var i landet du bor, kanske du bor väldigt långt söderut? Kanske det inte hunnit bli frost på ditt gräs?

Som du ser blir ju alltihop bara gissningar, så nej, jag kan inte förklara din häst för dig, utan att veta mer.
Vill du veta mer föreslår jag att du tar reda på fakta om gräsets näringsinnehåll i november hos dig av t.ex. http://hippocampus.slu.se/index.cfm?Call=hem , i Christina Plancks bok om just foder, eller någon annan som har utbildning i ämnet.

Men varför hålla på och banta honom i tre år??!:eek: Öka på motionen rejält istället så ska du nog se att han går ner i vikt.:)

marti130 skrev:
Om man jämför Krafft protein 360 kr/30 kg = 12 kr/kg med t.ex Lucern hackat strå 100 kr/20 kg = 5 kr/kg så blir det egentligen inte dyrare per kg protein... 1 kg Krafft protein ger 330 smrp, 1 kg lucern ger 105-110 smrp, alltså 3 kg lucern eller ett kg Krafft protein för att få samma mängd protein. Sen kan man ju se det så att det alltid är bättre att ge mer grovfoder...
//marti

Men skillnaden är väl då att 3kg lusern ger betydligt mer ENERGI (3x 8.5 = 25.5MJ) än 1kg Krafft Protein (12MJ). Då är det svårt att få upp kvoten.
Annars är självklart lusern hack ett bättre alternativ! :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 625
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar