Bantningsråd tack!

Mysaan

Trådstartare
Min stallkompis har fått en väldigt tjock islänning. Tanken är att han nu ska bantas vilket har påbörjats med mycket gott resultat. Ett träningsschema ska läggas upp så resultatet blir ännu bättre.

Nu hamnade kompisen H och jag i diskussion med stallägaren I och en förståsigpåare M som finns i stallet. Diskussionen handlar om hur mycket hö den stackars hästen ska få.

Jag anser att den borde få minst 1 kg torrsubstans per 100 kg häst vilket H är med på. I och M är också med på att det är så i normala fall men att detta höet innehåller så mycket protein så han borde vara få 1-2 kg hö och sedan får han möjligtvis äta lika mycket halm. Detta för att islänningar har inte samma behov och har inte likadant tarmsystem som "vanliga" hästar. :crazy: Jag protesterade givetvis högljudd eftersom jag anser att halm oftast bara ger bukmagar.

I och M säger då till H att ska hon ge sin häst mer än 2 kg hö får hon betala extra. Hon betalar redan för både fri till gång på foder (max 2 storbalar i månaden) och stallplats.

Men då undrar jag lite hur mycket ska en normalviktig islänning på ca 135 cm och av lite kraftigmodell väga när han är normalviktig?
Har islänningar annat tarmsystem som gör att de inte behöver lika mycket mat???

Höet de får nu ligger på ca 75% torrsubstans så jag anser ju att han behöver minst 1.25 kg per 100 kilo kroppsvikt. Vilket ger mycket mer än 2 kg hö.

Så ni som kan islänningar bättre än mig vad säger ni? Han får alltså inget annat än grovfoder just nu.
 
Sv: Bantningsråd tack!

Hästen skall absolut inte bantas genom att "svältas"! Då kan man få en "bukig" häst med näringsbrist istället. Halm är trots allt bara energi i. Hästar kan bli tjocka om de får för mycket energi oxå. En väl balanserad foderstat som täcker hästens behov är A och O och sedan får man ju se till att motionera den feta hästen ner i vikt istället. Om hö kan tillgodose behovet så skippa kraftfoder -men kanske ge ett vitamin/mineraltillskott?

Ett riktigt bra hö, med mycket protein i har inte varit farligt för min feta häst iaf- han var smalare än nånsin den förra säsongen!. Vårt hö förra säsongen var mycket protein i -78smbrp, runt 77%ts men bara 7MJ energi. Men den feta av hästarna gick ner i vikt hela vintern trots att han fick minst 5kg om dagen -och därpå även ett par kg halm under den kalla midvintern. Vår andra häst magrade på detta hö. Det visade sig att processen att omvandla protein till fett kräver massa energi -vilket bränner fett om man inte ger tillräckligt energi!!! I vårt fall tänkte vi inte på att det var för lite energi i höet i förhållande till proteinet.

Kan ju berätta att jag tagit ner min Andi från 475kg år 2004 till nu 345kg år 2009. Det tar tid att banta en riktigt fet häst(han var ju fet även på ben,bogar o så- inte bara mage!). Har hästen ätit upp sig under 2år får man räkna med att det tar 4år o bli av med den vikten. Lågintensivt arbete under lång tid är bäst. Skritta långa turer i skog o mark o ge sedan rätt mängd mat.

Svält inte hästen bara, vad än de andra i stallet tycker. Bara 2kg hö är djurplågeri!
 
Sv: Bantningsråd tack!

Islandshästar behöver ofta mindre energi (MJ) än tabellhästen men däremot ofta mer protein. Så att byta ut hö mot halm tycker jag skulle vara en mycket dum idé.
 
Sv: Bantningsråd tack!

Jag hör det där så ofta, så nu slår jag dövörat till och tittar bort. Trist men sant.
 
Sv: Bantningsråd tack!

Islandshästar har längre tarmar än andra hästraser, och behöver faktiskt MER mat än "vanliga" hästar. De har ett större proteinbehov och behöver ofta en större mängd mat än man tänker sig för att hålla tarmarna sysselsatta.
Har ert hö en hög kvot skulle jag inte vara rädd för att blanda upp med lite halm för att hästen ska få tuggbehovet tillfredställt.

Jättesvårt att säga vad en islndshäst på 135 borde väga, beror ju helt på modell och kroppstyp. Men en grov uppskattning är väl 300-380 kg.

En häst som tränas rätt och får i sig tillräckligt med protein blir faktiskt inte bukig på en normal grovfodergiva. Då handlar det mera om magmusklerna.

Lycka till och glöm inte att anpassa foderstaten och träningen efter hästen, och inte bara efter den vanliga "mallen", även om det är den man börjar jobba efter innan man känner till hästens egna idividuella behov.
 
Sv: Bantningsråd tack!

Tack så jättemyckt för era goda råd.
Nej ajg tycker absolut att svälta ner en häst i vikt är djurplågeri.

Så egentligen det höet vi har nu som innehåller mycket protein men inte så mycket Mj skulle alltså vara bra för honom.

Jag har aldrig räknat foderstat åt en fet islänning innan så jag måste ju börja med att utgå från mallarna. Även därför jag frågade er om råd. Tackar supermycket för era råd och hoppas nu bara att att jag får M och I att inse detta så H kan få fodra sin häst som den behöver.
 
Sv: Bantningsråd tack!

Hur ser höanalysen ut? Jag ser inget fel på att byta ut hö mot halm om det passar i foderstaten för övrigt! Ofta kan man ju förlänga ättiden om man lägger till halm.
 
Sv: Bantningsråd tack!

Hur ser höanalysen ut? Jag ser inget fel på att byta ut hö mot halm om det passar i foderstaten för övrigt! Ofta kan man ju förlänga ättiden om man lägger till halm.

Nu har jag inte analysen framför mig men så mycket som 2-3 kg halm och bara 2 kilo av silaget anser jag inte vara vettigt och det är vad I och M tycker att hästen ska äta.

Ha då även i tanken att varken I eller M kan räkna foderstater. Just nu lutar det åt att det blir 5-6 kilo av silaget och sedan 1kg halm för att han ska få tugga lite. SEdan fick ajg jätatbra tips om motion osv av många i tråden.


Nu vet jag i alla fall hur jag ska gå tillväga. Ni som gett bra råd i tråden önskar jag att ajg kanske kan få kontakta via pm om jag behöver mer råd.
 
Sv: Bantningsråd tack!

Jag fick fram en vettig foderstat till min lättfödda haflinger på 450 kg genom att ge detta:

3,5 kg hö
2,3 kg halm
1,2 kg melassfritt lucernhack
30 g vitafor strong

Nu blev det tyvärr inte så eftersom halmen visade sig vara dålig, så hennes nuvarande foderstat består av 6 kg hö (8,3 mj och 29 g smrp) och 0,5 kg hack. Det tråkiga är att ättiden blir mycket, mycket kortare med 6 kg hö än med 3,5 kg hö och 2,3 kg halm...:(
 
Sv: Bantningsråd tack!

Men är hon fet nu då eller står hon på underhålls fodrin om man säger?

Min erfarenhet är tyvärr att hästarna blir väldigt bukiga av halm så jag är lite skeptisk till att fodra med halm. Dessutom äter ju inte alla hästar halm heller
 
Sv: Bantningsråd tack!

Nej, hon HAR bantat. Ska väl inte precis lägga på sig mer igen, så förhoppningsvis är detta en foderstat som kommer att fungera för att hålla henne på den nivån hon är på nu. I våras stod hon på 4 kg hö (tyvärr oanalyserat) + 1,5-2 kg halm. Det bantade hon på...REJÄLT!

Angående bukighet, så vet jag inte. Det finns ju faktiskt de som fodrar bara halm + lucern. Tror du inte att det kanske är så att hästar blir bukiga av halm om man inte ser till att deras proteinbehov blir tillfredsställt? Men visst är det så att inte alla hästar äter halm. Min gör dock det. Vetehalm i alla fall. Kornhalm var väl inte sådär jätteuppskattat.
 
Sv: Bantningsråd tack!

KL

Min ponny levde på lusern och halm hela vintern. Hon var ganska fet i början men gick ner en hel del under halm/lusern dieten. Efte några månader tog halmen slut. Då fick hon lite hö i stället men fortsatte att gå ner. Det viktigaste med bantning är nog att räkna och då ge minimalt med energi. och naturligtvis att motionera hästen för den som kan det. Jag kunde inte det.

Men halm är nog inte ett bra alternativ som foder till en fet lättfödd ponny alla gånger. Den innehåller bara energi och det är ngt som islandshästar inte behöver massor av. Det blir nästan som godis och annat i vår "kost" dvs tomma kalorier. Men det beror som alltid på hur resten av foderstaten ser ut. Ibland kan man behöva ge mer att tugga till minsta möjliga energitillförsel och ibland som i mitt fall vill man hålla socker och fruktanmängden minimalt låg pga fångrisk.
 
Sv: Bantningsråd tack!

Nej energi behöver han inte mer av han har så det räcker och blir över.

Tack så jättemycket för alal era svar
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp