D

diskho

Har ni något bra tips för att banta en småtrind ponny? x) Måste ta tag i det nu. Han är visserligen lite smalare än förra året iaf, och han är inte så tjock att t.ex sadelgjorden inte passar :P Den är snarare längre än innan.
Ska försöka köra lite "hårdträning" nu när jag mår bättre också. Ska ju bygga upp kondisen på honom också, men finns det något mer man kan göra? Något extra bra träningstips?

Han får inget foder alls nu, bara gräs. När det inte finns gräs på hösten/vintern/början på våren så får han "bara" hö. Han går på lösdrift med, så han är ju lite "bukig" pga av grovfodret som många blir.

Såhär ser han ut nu ungefär:

34hj6mc.jpg

23syxis.jpg

bjablv.jpg

Och snälla, inga kommentaren om att han är för tjock, jag vet ju det, och det är ju just det jag ska göra något åt! Jag har inte orkat att göra det tidigare pga av min egen hälsa. Men han lever och mår bra så jag tror inte han lider så mycket x)

Sv: Bantning?

Börja med att skritta honom långa turer, "bränner" hull och är samtidigt skonsamt. Sen när han är igång kan du ju börja arbeta med att få bort bukigheten genom att stärka rygg/magmuskulatur, klättra, jobba bommar, långa galopper osv. Men som sagt skritturer är kanon när de ska gå ner i vikt, finns det möjlighet kan du ju ytterligare skynda på det hela genom att begränsa matintaget.

Lycka till.

Jag tycker precis som du sa att han ser lite bukig ut på de två översta bilderna, men på den understa bilden tycker jag inte han ser tjock ut. (Kanske är för att jag jämför med tjockisarna hemma, men jag tycker han ser rätt fin ut på understa bilden)

Jaa, han blir "smalare" i arbete när han bär upp sig :P Och det blev han inte förra året, så något bra måste jag väl ha gjort xD

Men du tycker inte han ser för fet ut väl? För han ser inte rund ut fram-och bakifrån, det är mest magen som hänger :P Har ju sett ridskolehästarna efter sommarbetet som till en början får ridas utan sadel för att inte sadelgjordarna passar xD

Närå, han ser inte särskilt fet ut i mina ögon. Lite smårund bara, men jag har sett värre. Finns ett par hästar i mitt stall som vi håller på och bantar och dom är mycket större, iofs är de av den kraftigare typen också. Den ena är ardenner och de är ju ganska grova. Så minsta lilla han blir tjock ser han ut som att han ska sprängas typ.:angel:

Om han bär upp sig när han går i form så är det nog bra om du tränar magmusklerna, det kan ju vara så att magmusklerna är lite slappa så att det är därför magen hänger ner. Då är det bra att klättra har jag hört. :idea:

En liten privat åsikt bara: Jag tycker det ser ut som om din sadel ligger för långt fram. Jag vet att magen gör att den kanske åker fram så försök att få fram den lite, annars ligger den emot bogbladen och stör hästens rörelser. Flyttar du bak den lite kan hästen röra sig mycket friare

Senast ändrad:

Jaha, okej det var ju bra :P För jag trodde jag skulle får värsta arga kommentarerna nu för att han är alldeles för fet x)

Jo, jag jag såg att sadeln låg för långt fram jag med :P Vet inte hur den hamnade där, för så ser den inte ut annars :confused: Dessutom ser den ju jätteliten ut! För jag brukar tänka på att dra bak den så långt det går för hans förra sadel låg på bogbladen så att han fick ont och blev stel :S Men men, jag får kolla upp det lite extra nästa gång så att inte sadeln glider framåt på något sätt när han rör sig :)

Det är jättelätt att sadeln glider fram på hästar som är runda om magen. Eftersom magen inte är lika stor i omkrets framme vid frambenen som längre bak på magen. Då åker den fram eftersom sadelgjorden inte sitter lika hårt om den åker fram, mindre motstånd typ.

Om du sätter ett armband en bit upp på armen så kommer det ju också att åka ner mot handleden, same same...

Det kommer säkert gå bra med honom, han blev ju fin när ni tränar så det försvinner nog.

*putt putt*

Hehe, jaa, lat som man är tänkte jag fråga om någon inte kan göra ett slags schema till mig? xD Jag arbetar mycket bättre om jag har någon som säger till mig vad jag ska göra :rofl:

Ett bantnings/sätta igång-schema till pållen menar jag då ;)

Blanda inte ihop en fet häst med en häst som har gräsmage! Tycker INTE din häst är fet.

Alltför ofta fokuserar man på magen, men efter att hästen har fått "blåsa" ur sig som efter ett ridpass brukar magen se mindre ut. Hästen är ju en gräsätare och grovfoder tar fysiskt mycket plats i tarmarna. Magen är ju dessutom som en stor jästunna och innehåller mycket gaser. Näe, låt han va häst och banta honom inte! Håll igång bara med träning så kommer utseendet på köpet...

Jag tycker egentligen inte alls att den ser tjock ut, det är ju rätt logiskt att magen blir större när dom har massvis med gräs i magen! :p Snarare tror jag man hade märkt det mindre om kusen var grövre i övrigt...

Skrittjobb som någon annan föreslog instämmer jag i just för att det förbränner mer än man tror och är hyfsat skonsamt för lederna.
Försöka jobba upp magmusklerna och motionera ofta så magen aldrig släpps ner?
Eller så satsar man på att få så mycket muskler att musklerna lyckas förbränna all överflödig energi! :rofl:

Jag har lyckats med en nästan-kombination av de två sista, kuse med mycket muskler och faktiskt bra med magmuskler - så länge den inte får vila en dag så ser det inte såå farligt ut! :angel:

Jaså? Jämt nyss fick jag höra att det såg ut som om han hade ett fettlager över hela kroppen och han han såg typ sjukt fet ut :P Men åh, då har jag gått hela vintern och varit stressad över att han måste bantas och så är han inte så tjock ändå :rofl:

Men det var ju bra iaf :) Då kanske jag inte är en såå dålig hästägare :P

Okej, här är en bild från förra sommaren. När jag la ut den fick jag kommentarer om att det så ut som om han hade fått ett fettlager runt hela kroppen som inte alls var bra. Har jag lyckats få bort det eller var det bara det att dem som kommenterade "såg fel"?

Behöver jag säga att jag har jättesvårt att se skillnad på min egen häst? xD Andras ser jag skillnad på, men inte min :P

2z7309d.jpg

Tycker definitivt att du lyckats få bort det överflödiga fettet:p
Om man tittar runt frambenen och på baken på förebilden så är han ju mycket större och bulligare än på efterbilden. Tycker han har fått en finare form, ser lite fastare och mervältränad ut.

TIGHT ASS!! som min kompis skulle sagt.:rofl:

Okej, här är en bild från förra sommaren. När jag la ut den fick jag kommentarer om att det så ut som om han hade fått ett fettlager runt hela kroppen som inte alls var bra. Har jag lyckats få bort det eller var det bara det att dem som kommenterade "såg fel"?

Behöver jag säga att jag har jättesvårt att se skillnad på min egen häst? xD Andras ser jag skillnad på, men inte min :P

2z7309d.jpg

Jaa, där ser han rundare ut runt om, det gör han faktiskt. Men om man kollar på bilden när han longeras ser han alldeles lagom ut! Den var väl från i år, så det har ju hänt mycket sen förra sommaren?!

Man ska inte bry sig alltför mycket om kommentarer. Det beror precis vad du jämför med. Jämför själv mycket min häst med andras, men har kommit fram till att han har helt andra förutsättningar. Han får i stort sett fri tillgång till grovfoder (= stor buk bara för den sakens skull) och sen är han ett grovt kallblod = mer muskelmassa. En del håller igen på grovfodret (:devil:) bara för att få en mer slimmad häst...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama