Bantning? :P

F

FridaW

Okej, min häst är väldigt tjock, enligt förra ägarna har hon alltid varit det :confused: Hon rids 5 dgr i veckan och får inte för mkt mat. Men vill ha tips på hur jag kan banta henne. :angel: Hon har helt okej kondis, men magen står fortfarande ut på sidorna som en ballong eller någonting :p Kan nästan tro att hon är dräktig. :crazy: Men det är hon inte :p

Sv: Bantning? :P

Fast... precis som hos oss människor gäller regeln mer energi ut än in. Balansen är alltså inte korrekt hos din häst gällande mängd mat och energin i den i paralell till motionen som h*n får.

Mao skulle jag vilja påstå att korrigering i foderstaten är på sin plats. Är höet kollat? AO i foderstaten.

rid henne två ggr per dag om du tror att hon orkar det, en vanlig tur och sedan en tur med bara rask skritt.
annars kan du ju konditionsträna henne med galoppintervaller, långa galopper eller långa travarbeten i skog eller på ridbanan.
Är hon inkörd? isåfall kan du ju låta henne dra små stockar i skogen, min häst älskar det! bra styrketräning oxå :P
En del hästar som är uppfödda på för lite mat kan få "bukmage" som inte går bort.. hoppas din hästs mage försvinner :P lycka till:)

Har själv en häst som går på konstant diet....:smirk: nä skämt åsido inte nu längre men under tre långa år kämpade jag med att få henne i normalhull. Kolla värdena på ditt hö/ ensilage är mitt första råd ( har många- tro mig när det gäller diet av häst...). På mitt förra ställe hade ensilaget alldeles för högt värde i förhållande till den mängd hon fick ( lite svårt att få stallägaren att inse det bara.....)
Min häst får en något mindre mängd ensilage och sedan ett par klyftor halm för sysselsättningens skull. Nu när betessäsongen närmar sig finns det alltid greenguard (sönder på under 3 min hos mig- din häst kanske inte är lika våldsam...) alternativt munkorg vilket fungerade väldigt bra på min häst...
Lycka till!

Jag köpte min häst med 75kg övervikt och med fettvalkar, sent på sommaren, så han gick fortfarande på bete. Detta gjorde att han var svår att banta ner, eftersom han fick så mycket näring i gräset.
men jag red långa turer i skritt, klättrade, konditionstränade och tränade precis så som jag gör nu också, dock lite lättare så hans ben inte skulle ta stryk.
gav honom också mindre mat, dels för att han gick på bete och dels för att han var tjock.
På vintern sedan var han så smäcker som han skulle vara.
på hösten minskade jag fodret också, men ökade det till slutet av vintern.
Nu får han sin vanliga ranson eftersom han är precis lagom detta året!

Fodret är kollat. Vill helst inte rida mer än 1g/dag, då hon är 18år gammal. Hon har mycket kvar att ge, men jag vill inte bortse från åldern. Ev. rida längre, men de 2 vilo dagarna hon har kan jag tyvärr inte ändra på, då jag går länge i skolan de dagarna så när jag kommer hem så har hästarna precis fått sin mat, och när dom har ätit upp är det mörkt, och vi har ingen paddock eller någonstans där det finns belysning. Min häst blir väldigt nervös när det är mörkt.

Om hon är så gammal kan det vara svårt att få henne att bygga muskler istället för fettet hon har.
Tänk också på att ta det lugnt med henne, så att hennes gamla ben inte tar stryk. När de både är gamla och måste bära upp en för tung kropp, kan benen bli svagare, och de kan få problem med leder och svullna ben.
jag hade nog klättrat mycket, gjort övningar som får henne stark och smidig. Men jag hade låtit det ta den tiden det tar för henne, eftersom hon inte är ungdom längre. Dock är hon inte jättegammal heller, men det kan ta tid.
det kan inte också vara så att hon har haft föl innan, på vissa ston hänger ju magen kvar ;)

Jo, hon har haft föl innan. Det är möjligt att det är sen dess, men finns det inget sätt att få bort den magen då? Ser ju så mycket roligare ut med en smal (dock inte för smal) häst.

Självklart är det roligare när hästen har en jämn och fin bål, men om den inte går bort är det ju inte så mycket att göra.
Jag vet inte om det går att få bort, har inte hört mig för så noga, men jag trr inte det.
Är hon bukig, eller med bred åt andra hållet?

Lite både och, men på andra hållet har det börjat bli bättre.

Det låter ju bra det i ala fall. då vet du att det går framåt.
det tar nog ett tag. min häst blev inte helt okej förrän denna hösten, så det tog ca 1år för mig att banta ner honom till hans normalvikt.
Hur ser hon ut över ryggen, har hon mycket muskler? Annars kan det vara en anledning till att hon är bukig, hon kanske helt enkelt inte orkar bära upp magen. har det problemet med min häst själv nämligen, sen är det lite exteriört också.
Vad är det för ras på din häst? Vissa raser har ju lättare att lägga på sig än andra av olika anledningar.
Kolla upp fodret. kanske borde du minska ner på både kraft och grovfodret. Nu ska du ju såklart inte svälta din häst, och såklart att hon ska ha något att bygga muskler av. men en uträknad foderstat är a och o för en slimmad kropp :rofl:

Hon är arabiskt fullblod. Hon har inte så mycket muskler i nuläget, men jag jobbar på det. Har nyligen stått i 1 månad och hon tappade musklerna otroligt fort under den tiden :crazy: Hade gärna sett att hon hade iaf liiiiiite kvar :angel: :p

Gamla hästar tappar muskler jättelätt om de står, kan gå på en dag nästan, och sen tar det rätt lång tid att bygga upp dem igen.
Om du inte ger henne E-vitamin hade jag nog rekomenderat det (såklart inte om hon redan får i sig tillräckligt). men gamla hästar har svårare att ta upp vitaminer än vad unga hästar har. Min tränare tipsade mig om att ge det till min häst, och poff sa det, så blev bakdelen rund och fin igen. han har börjat bygga upp muskler jättefint nu, och snabbt gick det, och då är han ändå 17. Nu är han inte alls lika bukig, och han börjar få fina ryggmuskler. Varje gång jag och min tränare ses (inte så ofta), så kommenterar hon hur musklad och fin han har blivit.
Sen är det inte helt omöjligt att det till viss del kan vara exteriört. Många araber är ju lite bukiga, och många har även lite svank

Men mina tips är;
Håll igång henne så mycket du kan. Låt henne inte stå flera dagar i sträck (om hon inte är skadad el. sjuk såklart).
Vill du ge henne vila, är det bättre att skritta henne för att hålla igång ben och muskler.
Kolla över vitaminbehovet. Se om hon kanske behöver E-vitamintillskott, med lysin och selen. Det gör det lättare för henne att bygga upp muskler och ta upp näring.

det här fungerade toppen för min lilla arabkorsning i alla fall :bump:
Lycka till!

Ska testa att ge henne e-vitaminer då, det kanske kan funka ;)

jag hade samma problem som du, fet häst och hann bara rida 5 dagar i veckan, jag skaffade medryttare:) jag hade tur och hittade en kanonduktig tjej:D om du hittar någon som iaf kan skritta din häst en av de dagar du inte kan är det bättre än ingenting! Lyck till med hästen!!!

Okej, min häst är väldigt tjock, enligt förra ägarna har hon alltid varit det :confused: Hon rids 5 dgr i veckan och får inte för mkt mat. Men vill ha tips på hur jag kan banta henne. :angel: Hon har helt okej kondis, men magen står fortfarande ut på sidorna som en ballong eller någonting :p Kan nästan tro att hon är dräktig. :crazy: Men det är hon inte :p

Hur mycket får hon då ?

En gyllene regel ar att man ska skara ned pa kraftfodret om hasten blir for fet.

ANtagligen sa kan / bor du ge ho med ett lagre naringsinehall, allternativt ta bort lite ho och kraftfoder och ersatt med halm istallet.

Vi hade en franche mountaign (korhast) i stallet han stod pa halm, sa han fick en stor nave kraftfoder morgon och kvall, och nagot kilo ho morgon och kvall, fri tillgang pa halm. Arbete 1 - 3 lektioner om dagen. Efter ett halvar var han fortfarande fet, men i mindre skalla. Stor var han oxa.

Att ge honom mer mat vore djurplageri eftersom han redan var en tung hast, som haft ett hart liv och extra kilon pa det gor ingen nytta.

Vissa hastar ser ut som hastar men de ar bara utkladda shettlandsponnisar.

Som andra svarat, om hon är fet, får hon för mycket energi i förhållande till vad hon gör av med.
MEN, är du säker på att han är fet, och det inte bara är bukig? Känn på hennes sidor. Om du kan känna hennes revben utan större problem, är det nog snarare bukighet. I viss mån brukar bukmuskler hjälpa, och på vissa hästar får man helt enkelt inse att de har den formen på buken.

Jag var för några år sedan med om något intressant dock. Vi hade ett sto som var väldigt bukigt. Vi skickade henne till en hingststation för att hon skulle betäckas. Där konstaterades att hon stod med en blödande livmoderinformation, och med var i livmodern. Hon gick inte att få dräktig av förklarliga skäl, med när hon kom hem, med livmoderinflammationen behandlad, var hon avsevärt mycket mindre bukig.
Sedan dess funderar jag alltid när jag ser bukiga ston, på om de har livmoderinflammation.
Det här stoet arbetade också mer liksidigt efter behandlingen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 850
Senast: MiniLi
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver om det jag tänkte idag så vill bara säga så ni vet att jag menar INTE ALLS att man inte får skriva om såna här saker...
Svar
14
· Visningar
1 603
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama