"Bantning" av häst!

Sv: "Bantning" av häst!

Ja jag håller med att om man måste välja så är det bättre att hästen är lite tunn än att den är för tjock... men lagom är ju bäst!
Men skulle jag banta en häst genom att dra ner på foder så skulle jag i första hand ta bort kraftfoder, aldrig grovfoder... (om det inte är så att den står på fritillgång) utan den skulle få vad den behövde i grovfoderväg sen skulle jag balansera av det med kraften.. men då gäller det ju att balansen mellan kvoterna är rätt oxå.

Jag vet att många ger lite grovfoder och mycket kraft för att få slimmade hästar, men i min värld blir hästarna mest stressade i huvudet av det.. (kanske olika från häst till häst)

Och det som Boj skrev om att ge mycket protein (kvot över 7) har jag ingen egen erfarenhet av, men det låter lite logiskt.. men kan de inte bli galliga då om man överfodrar protein?

Nej, ett överskott av smrp övergår till Mj. Hästen behöver inte vara bukig för detta, men överskottet kräver en del Mj för att förbrännas och de Mj som kommer av överskottet från smrp är inte lika dallriga om du fattar mig rätt. Hästen dras ihop och blir fastare i hull och siluett, detta har jag praktiserat innan en avelsvisning då man vill banta för en bättre siluett.

Så jag borde alltså få ett mer slimmat resultat om jag ger mycekt protein men lite MJ?

Mja.. protein som inte används kan göra hästen fet ialla fall. Men för lite protein kan definitivt ge motsatt resultat. Håll dig på en kvot runt 6-8, tycker jag. En häst som tränar mkt men inte är uppbyggnadsfas kan gehöva en lägre kvot. Många tex galopphästar behöver ju mer energi för att orka träna i förhållande till proteinet.

Det bästa tycker jag är balanserad foderstat och träning som bygger magmuskulatur.

Mja.. protein som inte används kan göra hästen fet ialla fall. Men för lite protein kan definitivt ge motsatt resultat. Håll dig på en kvot runt 6-8, tycker jag. En häst som tränar mkt men inte är uppbyggnadsfas kan gehöva en lägre kvot. Många tex galopphästar behöver ju mer energi för att orka träna i förhållande till proteinet.

Det bästa tycker jag är balanserad foderstat och träning som bygger magmuskulatur.

Okej, men eftersom hästen tränas ordentligt borde ju proteinet användas.
Räcker det protein som han får genom havre + Prix eller måste jag lägga till något annat?

Innehåller korn förhållandevis mycket eller lite protein?

Så jag borde alltså få ett mer slimmat resultat om jag ger mycekt protein men lite MJ?

Svar ja, om du backar intaget av Mj och höjer intaget av smrp så kommer överskottet av smrp bli energi. I händelse av att hästen inte förbrukar den energin (Mj) kommer det att sätta sig som hull.

Våra hästar har alltid varit oerhört slimmade när de har gått på grovfoder med en hög kvot, i enstaka fall har det varit nödvändigt att sänka kvoten med hjälp av olja men sällan har vi då gett kraftfoder. Men då har det handlat om kvot på 10 eller över.

Vill du ha högre kvot måste du förmodligen lägga till något mer proteinrikt eftersom ditt hösilage hade så låg kvot. Lucern eller ett kraftfoder med högt proteininnehåll, (typ krafft protein, lite soja eller liknande, mängd beror ju på hur kraftigt foder du väljer) Räkna efter vad du tror behöver. Det kan vara svårt att få jättehög kvot på ditt hösilage om man inte går ner givan mkt, och jag skulle kanske inte rekommendera någon superkvot på en häst som ska träna mkt, iaf inte via kraftfoder. Kvot runt 6-8 är nog perfa om du vill ha min åsikt. Sedan är det träning som gäller.

Räcker det protein som han får genom havre + Prix eller måste jag lägga till något annat?

Nej han får inte i dagsläget tillräckligt med protein - varken om du ger den mängden du först hade eller den du nu ändrat till. (enligt svenska mått mätt - då räknar man proteinbehov per MJ. Utomlands räknar de tydligen per kg häst och ev.arbetstillägg)

De foder du ger i dag är klassade som energikraftfoder (innehåller största delen energi) och det du behöver är mer proteintäta kraftfoder eftersom ditt grovfoder är så proteinlågt.
Lusern ett par kg om dagen och även något mer proteintätt tror jag behövs (t ex några dl sojamjöl), utan att räkna på värdena. Med lusern skulle du också få i hästen mer grovfoder! ;)

Innehåller korn förhållandevis mycket eller lite protein?

Korn är precis som havre spannmål och klassas som energikraftfoder. Jämför man med grovfoder av medelvärde har de visserligen mer protein per kg (jämför ca 40-50g/kg i grovfoder och 80-90g/kg i spannmål) men de innehåller också ca 2-4MJ (energi) mer/kg och då sänks kvoten (balansen mellan energi och protein) och det blir ändå ett foder med framförallt högt energiinnehåll och lägre proteininnehåll.
Kraftfoder räknas som "proteinkraftfoder" när mängden protein (smältbart råprotein) är mer än 175g/kg. För att ha nåt att jämföra med...
Och lusern, som många tror är väldigt proteinrikt, räknas egentligen bara som proteinrikt jämfört med andra GROVFODER men det räknas inte som "proteinkraftfodermedel" (mängden protein är nämligen "bara" ca 100-150g/kg).
Allt är relativt! Beror på vad man jämför med.

Bilder på tjockisen!!!

Här kommer bilder på min tjockis.
Vad tycker ni?? Behöver han slimmas? Muskelmässigt? Kul att höra andras åsikter eftersom man blir så hemmablind...

S5030259.jpg

S5030264.jpg

S5030267.jpg

S5030266.jpg

Ursäkta stora bilder... :angel:

Nej han får inte i dagsläget tillräckligt med protein - varken om du ger den mängden du först hade eller den du nu ändrat till. (enligt svenska mått mätt - då räknar man proteinbehov per MJ. Utomlands räknar de tydligen per kg häst och ev.arbetstillägg)

De foder du ger i dag är klassade som energikraftfoder (innehåller största delen energi) och det du behöver är mer proteintäta kraftfoder eftersom ditt grovfoder är så proteinlågt.
Lusern ett par kg om dagen och även något mer proteintätt tror jag behövs (t ex några dl sojamjöl), utan att räkna på värdena. Med lusern skulle du också få i hästen mer grovfoder! ;)

Korn är precis som havre spannmål och klassas som energikraftfoder. Jämför man med grovfoder av medelvärde har de visserligen mer protein per kg (jämför ca 40-50g/kg i grovfoder och 80-90g/kg i spannmål) men de innehåller också ca 2-4MJ (energi) mer/kg och då sänks kvoten (balansen mellan energi och protein) och det blir ändå ett foder med framförallt högt energiinnehåll och lägre proteininnehåll.
Kraftfoder räknas som "proteinkraftfoder" när mängden protein (smältbart råprotein) är mer än 175g/kg. För att ha nåt att jämföra med...
Och lusern, som många tror är väldigt proteinrikt, räknas egentligen bara som proteinrikt jämfört med andra GROVFODER men det räknas inte som "proteinkraftfodermedel" (mängden protein är nämligen "bara" ca 100-150g/kg).
Allt är relativt! Beror på vad man jämför med.

Okej, vad finns det för olika proteinkraftfoder då? Är det specialfoder som gäller då eller?

Jag tycker att hästen ser ut att vara helt lagom i hullet :) fin!
Däremot skulle jag vilja sätta lite mer muskler på den.. men jag tro att du kan lösa det problemet bara genom att balansera av rätt med proteinet, varken för mycket eller för lite.. så som foderstaten ser ut nu får den ju för lite protein som många redan skrivit. (jag skulle även ha gått tillbaks till att ge honom mer grovfoder, som han fick tidigare)
kommer nog bli riktigt fin när den blir mer musklad och då kommer den även att se mer slimmad ut!

Jättefin häst:) Jag tyckte den var jättebra i hullet, men om du skulle öka proteinintaget skulle du kanske få ett mer slimmat utsseende om du nu vill ha det. Fast jag tycker verkligen inte att den är bukig eller fet, bara lagom. Mer muskler skulle däremot aldrig skada.

tex krafft protein innehåller 330 g smrp per kilo foder, så du skulle bara behöva lägga på typ ½ kilo om dagen för att höja kvoten en bra bit. Sedan finns ju soja och flera andra märken som gör kraftfoder med mkt protein. (tex 10 kilo av ditt ensilage +½kilo krafftprotein + 1kg lucern( alternativt 0.8 kilo krafft+ 11 kilo silage ger ungefär samma) , ger 80-85 Mj och 520-535 g smrp kvot 6,3-6,5. Bara lite exempel på hur man kan lägga upp det. Finns många andra alternativ. )

Okej, vad finns det för olika proteinkraftfoder då? Är det specialfoder som gäller då eller?

Ett exempel på hur du får ner energin (det som ger hull) litegrann (med ca 10MJ/dag vilket motsvarar ca 1.5kg av ditt hösilage) men upp med proteinet så du hamnar på en kvot över 6 är:
9kg silage
2kg lusern
1kg havre
150gram sojamjöl
91 MJ och 570g smb rp = KVOT 6.3
Med detta behåller du grovfodermängden på 11kg (dock blir det MER i torrsubstans då lusern inte innehåller så mycket vatten som ditt silage) eftersom lusern räknas till grovfoder. :)
Du får i henne lite "explosiv energi" också genom havren! ;) Sammanlagt ger denna foderstat alltså mindre energi än vad din ursprungliga foderstat (med 11kg silage, 0.5kg havre, 2kg Prix) men mer protein (ganska mycket mer).
(du behöver nog även ge mineralfoder till detta... det har jag inte räknat på, kan hända att det mest passande är Krafft Miner Vit i så fall pga den höga lusernmängden)

Och förresten - hästen är inte fet NÅNSTANS, inte heller bukig, men behöver mer muskler.

Jag tycker att hästen ser ut att vara helt lagom i hullet :) fin!
Däremot skulle jag vilja sätta lite mer muskler på den.. men jag tro att du kan lösa det problemet bara genom att balansera av rätt med proteinet, varken för mycket eller för lite.. så som foderstaten ser ut nu får den ju för lite protein som många redan skrivit. (jag skulle även ha gått tillbaks till att ge honom mer grovfoder, som han fick tidigare)
kommer nog bli riktigt fin när den blir mer musklad och då kommer den även att se mer slimmad ut!

Vad skönt att höra. Musklerna arbetar vi med, han förlorade rätt mycket då han hade mask. Tycker själv när jag tittar på bilderna att han ser jämt och fin ut i kroppen, visst fattas det muskler men han ser ut att ha lika mycket muskler överallt på kroppen eller hur jag ska säga.. Han har alltså inte bara muskler på rumpan eller halsen utan är jämt musklad över hela kroppen.

Ett exempel på hur du får ner energin (det som ger hull) litegrann (med ca 10MJ/dag vilket motsvarar ca 1.5kg av ditt hösilage) men upp med proteinet så du hamnar på en kvot över 6 är:
9kg silage
2kg lusern
1kg havre
150gram sojamjöl
91 MJ och 570g smb rp = KVOT 6.3
Med detta behåller du grovfodermängden på 11kg (dock blir det MER i torrsubstans då lusern inte innehåller så mycket vatten som ditt silage) eftersom lusern räknas till grovfoder. :)
Du får i henne lite "explosiv energi" också genom havren! ;) Sammanlagt ger denna foderstat alltså mindre energi än vad din ursprungliga foderstat (med 11kg silage, 0.5kg havre, 2kg Prix) men mer protein (ganska mycket mer).
(du behöver nog även ge mineralfoder till detta... det har jag inte räknat på, kan hända att det mest passande är Krafft Miner Vit i så fall pga den höga lusernmängden)

Och förresten - hästen är inte fet NÅNSTANS, inte heller bukig, men behöver mer muskler.

Tack för ditt svar!!

Jag tror jag gör som så att jag inte ändrar något i foderstaten som det är nu, eftersom det blir nytt ensilage när vi flyttar den 16 december. Känns onödigt att hålla på och ändra massor när han bara äter detta ensilage i 2 veckor till.
Jag får ta en titt på den analysen och ni kanske har lust att hjälpa mig med hur jag skall få till den foderstaten med tillräckligt protein!:idea:
Men som sagt, värdena på det ensilaget vet jag inte ännu.

Vill gärna lära mig mer om det här med värden och kvoter, tycker det är väldigt intressant!

Så de fodermedel med mycket protein är Lusern och krafft protein? Finns det andra? Lusern kan jag tänka mig att ge men undviker helst krafft...
Vill gärna kunna knåpa ihop en foderstat som inte blir alltför dyr heller!

Förstår det, men det blir inte så billigt alla gånger med lucern heller eftersom man brukar behöva ge fler kilo än med något mer koncentrerat. De flesta fodermärken har någn form av kraftfoder med högt proteininnehåll. Men du kanske inte behöver lägga till något protein alls på nästa silage om du har tur.

Förstår det, men det blir inte så billigt alla gånger med lucern heller eftersom man brukar behöva ge fler kilo än med något mer koncentrerat. De flesta fodermärken har någn form av kraftfoder med högt proteininnehåll. Men du kanske inte behöver lägga till något protein alls på nästa silage om du har tur.

Nej precis, det vore ju det bästa!!
Ensilage, korn, havre och betfor ingår ju i stallhyran, så det bästa är om man kan komponera ihop någonting utifrån detta. Men är det t.ex bara 1/2 kg om dagen han behöver av något proteinfoder så blir det ju inte så dyrt ändå, då är det värt det.

Jag tror jag gör som så att jag inte ändrar något i foderstaten som det är nu, eftersom det blir nytt ensilage när vi flyttar den 16 december. Känns onödigt att hålla på och ändra massor när han bara äter detta ensilage i 2 veckor till.

Ja just ja, du skulle ändå flytta snart ju! Då gör du absolut rätt i att låta foderstaten vara tills dess, annars blir det för mycket ändringar för hästen. Inte bra.

Jag får ta en titt på den analysen och ni kanske har lust att hjälpa mig med hur jag skall få till den foderstaten med tillräckligt protein!:idea:

Ja absolut.

Så de fodermedel med mycket protein är Lusern och krafft protein?

Nej det finns oändligt många fler!
Lusern är egentligen inte ett proteinfodermedel, det är ett GROVFODER med högt proteininnehåll (alltså jämfört med vad det brukar vara i "normalt" grovfoder) men klassas inte som "proteinfodermedel" egentligen. För det innehåller inte SÅ mycket protein. Man brukar dock rekommendera att i första hand försöka täcka proteinbehov med att t ex byta ut ett par kg av det egna grovfodret mot lusern för att bibehålla stor grovfodermängd. Lusern är det mildaste o bästa sättet på många sätt för hästen. Därmed inte sagt det billigaste.

Krafft Protein är bara ett exempel på ett färdigfoder med väldigt hög proteinmängd per kg (225gram mer än i lusern!).
Sojamjöl har lite mer ändå per kg och det är billigt per kg.
Sen finns det en massa andra också och vilket du ska ev. ge beror på HUR mycket som fattas i grovfodret. Och av lusern och andra med mindre protein per kg måste man ge MER av medans med kraftiga proteinfoder som sojamjöl och Krafft Protein kan man bara ge några hundragram... Så det går inte bara att säga "välj det fodret till ditt grovfoder!" utan man måste räkna på det.

Var skulle denna häst vara fet?
Jag ser då inget överflödigt iaf, ser ut att ha ett aldeles utmätkt ridhäst hull!
Men om du av någon anledning skulle vilja få bli mer uppdragen å "vinthundslik" som travarna å gallopörerna serut får du nog helt enkelt börja träna som dom gör, börja lite lätt med att gallopera en mil om dan å se om de blir nån skillnad? :D

Jag får inte ihop det här. I den andra tråden anger du helt andra värden på ditt grovfoder, på den har du en kvot på 7, nåt vad det nu var. Vilket foder har du EGENTLIGEN?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 629
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 650
Senast: Blubbis
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 341
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka